کد خبر 13276
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۸

يک نويسنده عضو انجمن قلم ايران گفت: حوزه هنري با تأسيس جشنواره داستان انقلاب، عملاً از مصادره اين موضوع توسط جريان‌هاي روشنفکري و شبه‌روشنفکري که موضوع انقلاب در آن قلب ماهيت مي‌شود، جلوگيري کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ستاد خبري سومين جشنواره داستان انقلاب، احمد شاکري، داور جشنواره‌هاي متعدد ادبي در خصوص اين جشنواره گفت: بايد از جشنواره داستان انقلاب در حوزه ادبيات داستاني به عنوان يک پديده و اتفاق مهم ياد کرد. دلايلي براي اين امر وجود دارد. دليل اول که موجب شکل‌گيري جشنواره شده، تعداد اندک کارهايي است که تا به حال در اين حوزه نوشته شده است. نکته دوم، پيچيدگي اين موضوع است؛ يعني موضوع‌بندي در ادبيات داستاني و برنامه‌ريزي براي موضوعات خاص.
وي در ادامه اظهار داشت: انقلاب اسلامي با توجه به ابعاد فکري، تنوع حضور افراد و ابعاد داخلي و خارجي و به لحاظ اهميت و تغييري که در بنيان‌هاي سياسي ايران و جهان ايجاد کرده، پيچيدگي موضوع را نشان مي‌دهد؛ بنابراين نوشتن درباره انقلاب و ترويج آن به معني سوق دادن نويسندگان ما براي ورود به موضوعات پيچيده و مهم، يکي از نکاتي است که هر جشنواره‌اي پيش از آنکه از قالب داستاني مورد نظر يک موضوع صحبت کند، از فکر درباره آن موضوع حمايت مي‌کند. اين صحبت به اين معني است که فراخوان جشنواره داستان انقلاب، تلنگري به ذهن پرسشگر منتقدان و نويسندگان است و اين فکر از يک سوال فلسفي شروع و به سوالات جزيي‌تر منتهي مي‌شود.
شاکري در ادامه افزود: سوال ابتدايي درباره وجود انقلاب و سوال ديگر درباره ماهيت انقلاب است. چون به هر حال اين جشنواره با تعيين عنوان خودش، مرزهايي را در ادبيات داستاني ترسيم کرده است. يکي از اين مرزها که تعاريف جديدي را وارد خواهد کرد، مفهوم و مصداق ادبيات انقلاب است.
نويسنده رمان «انجمن مخفي» اضافه کرد: اينکه ادبيات به زمان يا جهان خاص مي‌پردازد و يا فکر خاصي در آن برجسته مي‌‌شود و به همين شکل، سوالات وجودي و ماهيتي که در مورد عناصر داستان مي‌توان پرسيد، به بالندگي موضوع مي‌انجامد.
وي تصريح کرد: نکته ديگر اين است که جشنواره مي‌تواند اهميت موضوع مغفول را تاکيد کند و يک جريان حاشيه‌اي در ادبيات را به متن بکشاند و سياستگذاران، منتقدان و خوانندگان حرفه‌اي را متوجه موضوعي پر‌ظرفيت کند.
شاکري در ادامه گفت: حوزه هنري جزو بهترين گزينه‌هايي بود که مي‌توانست متولي برگزاري جشنواره باشد. دليلش اين است که جريان روشنفکري با مصادره برخي از موضوعات به واسطه ورود ابتدايي به موضوعات، عملاً ظرفيت‌هاي معنوي را از بين برده است. حوزه هنري با به راه انداختن جشنواره، عملاً از مصادره اين موضوع توسط جريان‌هاي روشنفکري و شبه‌روشنفکري که موضوع انقلاب در آن قلب ماهيت مي‌شود، جلوگيري کرد.
اين عضو انجمن قلم ايران بيان داشت: جشنواره داستان انقلاب با نوع جوايزي که انتخاب کرد، بعد از جايزه جلال گران‌‌قيمت‌ترين بود. با اين خط و مشي، عملاً به اهميت موضوع صحه گذاشت.
وي ادامه داد: پيشنهاد مي‌کنم جشنواره و دبيرخانه حتماً از يک مرکز فکري برخوردار باشند. تنها کار جشنواره، دعوت از نويسندگان، تبليغ براي معرفي موضوع و برگزاري جشنواره نيست. يکي از بخش‌هاي مهم جشنواره، تفکر راجع به ماهيت انقلاب و چگونگي پيوستگي ادبيات با انقلاب است.
احمد شاکري در پايان گفت: اگر حوزه هنري و متوليان جشنواره در اين مقوله انديشه نکنند، اين خطر وجود دارد که آن فکري که داستان را راهبري مي‌کند، دچار آسيب‌هاي روشنفکري شود. همچنين داوري آثار بايد برخاسته از همين اتاق فکر و کانون انديشه باشد.
سومين جشنواره داستان انقلاب با اعطاي 485 ميليون ريال جايزه نقدي، نيمه دوم بهمن‌ماه امسال از سوي کارگاه قصه و رمان حوزه هنري برگزار مي‌شود.
نويسندگان آثار داستاني در دو بخش بزرگسال و نوجوان مي‌توانند تا پايان دي‌ماه امسال با ارسال رمان يا داستان کوتاه خود در اين رقابت گسترده شرکت کنند.
داستان‌هاي ارسالي بايد دربرگيرنده حوادث و رخدادهاي اصلي و فرعي انقلاب باشد.
معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اهداي جوايز سومين جشنواره داستان انقلاب را بر عهده دارد.