کد خبر 13224
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶

شبکه سوم سيما در اقدامي عجيب روز گذشته درست چند روز پس از اظهارات رئيس MI6 عليه جهوري اسلامي ايران فيلم سينمايي تندر شکن را که توانمندي نيروهاي ويژه اين سازمان امنيتي- عملياتي انگليس را به تصوير ميکشد، به روي آنتن رسانه ملي فرستاد.

به گزارش مشرق، تندر شکن داستان پسر جواني يتيمي به نام الکس است که پس از قتل مشکوک عمويش متوجه ميشود وي مأمور ام آي 6 بوده است. الکس در ادامه در مي يابد که عمويش وي را به عنوان يک جاسوس تحت آموزشهاي خاصي قرار داده بوده است. وي پس از عضويت در نيروي عمليات ويژه ام آي 6 توانمنديهاي بي نظيري از خود نشان ميدهد.
هرچند در نسخه دوبله اين فيلم جملاتي گنجانده شده بود تا خشونت و بيرحمي را حاکم بر اين سازمان نشان دهد ولي برآيند کلي فيلم ارائه تصويري قدرتمند از ام آي 6 بود.
گفتني است اين فيلم بر اساس يکي از داستانهاي سلسه رومانهاي جاسوسي الکس رايدر ساخته شده است. الکس رايدر سلسله رمانهاي جاسوسي مشهوري در انگيس است که از آن به عنوان مشوق جوانان براي عضويت در سرويس هاي اطلاعاتي انگليس ياد ميشود. قسمت اول اين مجموعه رمان که با نام توفان شکن منتشر شده است الکس رايدر را در مقابل يک تروريست ميليونر لبناني قرار ميدهد که قصد دارد با يک عمليات سايبري دانش آموزان انگليسي را قتل عام کند. آنتوني هاروويس نويسنده يهودي اين کتاب در حوزه رمانهاي سياسي ويژه نوجوانان شهرات جهاني دارد
شبکه سوم سيما در حالي به پخش اين فيلم دست زده است که رئيس ام آي 6 چندي پيش در سخناني تبليغاتي اعلام کرده بود اين سازمان آمادگي از بين بردن ايران را دارد. اين اولين فيلم تأييد کننده قدرت سازمان جاسوسي انگليس ام آي سيکس نيست که از رسانه ملي پخش ميشود. از ميان ديگر نمونه هاي مشابه مي توان به آخرين نسخه مجموعه مشهور جيمز باند اشاره کرد که آخرين نسخه سينمايي اينديانا جونز از آن دسته است.