کد خبر 1311494
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

پذیرش اشتباه نوعی ابراز پشیمانی است که نیاز به جبران دارد، دولت آمریکا خروج از برجام را اشتباه خود می‌داند، اما برای جبران آن کاری انجام نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، برجام را بدترین توافق می‌دانست و از آن خارج شد؛ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای همراه با اعمال تحریم‌های دیگر علیه ایران بود.

ترامپ همچون روسای جمهور پیشین آمریکا سیاست تحریم و فشار را در پیش گرفت.

بیشتر بخوانید:

مذاکرات وین؛ پیشرفت در گفت‌وگوها در گرو چیست؟

«جو بایدن»، در رقابت‌های انتخاباتی به موضوع برجام اشاره کرد و سیاست خود را بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام کرد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا و دیگر مقام‎های این کشور بارها بر اشتباه بودن تصمیم ترامپ در خروج از برجام تأکید کرده‎اند، اما لفاظی‌ها با عمل تناسب نداشته است.

«جو بایدن» و دولت او گرچه آمریکا را مایل به بازگشت به برجام معرفی کرده‎اند، اما تاکنون گوشه‌ای از این تمایل عملیاتی نشده و بلکه در راستای ادامه سیاست تحریم، برخی افراد و نهادها در مقاطع گوناگون از سوی واشنگتن تحریم شده‎اند.

اما دولت «جو بایدن» خروج از توافق هسته‌ای را اشتباهی بی نهایت بزرگ می‌داند، اما چرا به برجام باز نمی‌گردد؟

وزیر خارجه آمریکا اخیرا در گفت‎وگو با «وال استریت ژورنال»، خروج واشنگتن از برجام را اشتباهی بی نهایت بزرگ توصیف کرد.

«آنتونی بلینکن»، گفت که خروج از توافق هسته‌ای با ایران اشتباهی بی نهایت بزرگ بود.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال با اشاره به روند دیپلماسی در تعامل با ایران افزود که همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای حل چالش هسته‌ای است.

وی در ادامه بدون اشاره به اقدامات خصمانه واشنگتن علیه تهران مدعی شد که عرصه مقابل ایران برای بازگشت به تعهدات توافق هسته‌ای تا بی نهایت فراهم نخواهد بود.

ابراز پشیمانی زیاد از خروج از برجام و تعلل به بازگشت به این توافق و در کنار آن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اثبات می‌کند که آمریکا انگیزه‌ای به بازگشت به برجام ندارد و هر آنچه که درباره سیاست دیپلماسی می‌گوید، دروغ است.

سیاست آمریکا علیه ایران، نگه داشتن شرایط موجود است.

اما دور جدید مذاکرات در وین باعث شده تا طرف مقابل با چالش روبرو شود.

سیاست آمریکا و حتی اروپا نیز بازگشت به برجام نیست و اگر هم انگیزه‌ای به بازگشت داشته باشند، این بازگشت غیر قابل باور خواهد بود چرا که هر آن ممکن است که در غرب تصمیم به خروج از آن گرفته شود.

اگر بنا بر گفته مقام‎های آمریکایی، خروج این کشور از برجام یک اشتباه بزرگ بود، باید به آن باز گردند، تعهدات خود را اجرا کنند و تضمین لازم را نیز بدهند که از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شوند.

منبع: میزان