رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، صحنه رونمایی و به‌کارگیری محصولات کاملاً ایرانی است، جنگنده‌های اف ۴، میراژ، سامانه موشکی «۱۵ خرداد»، موشک ضد هوایی مرصاد و ... در این رزمایش مورداستفاده قرار گرفت.

به گزارش مشرق، «جنگنده‌های اف ۴»، از جمله هواپیماهای بمب افکن سنگین راهبردی در کنار (سوخو ۲۴ و اف ۴، اف ۵، اف ۷، میگ ۲۹، اف ۱۴، صاعقه)، از جمله محصولات مدرن در اختیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و مجهز به موشک‌های نقطه زن و بمب‌های هوشمند برد بلند هستند.

جنگنده اف ۴، قبل از رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، نیز در رزمایش‌هایی مانند «مدافعان حریم ولایت»، نیز به‌کارگیری شد، گشت هوایی مسلح، رهگیری هواپیماهای دشمن و انجام TOP COVER، از جمله مأموریت‌های این محصول در گذشته است.

«میراژ» ، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای حال حاضر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ فناوری در نسل چهارم قرار گرفته و رادار این پرنده دارای قابلیت‌های فراوانی نظیر رهگیری و شناسایی اهداف زمینی، هوایی و همچنین شناسایی اهداف دریایی است.
کلیه سامانه‌های اویونیک، پیشرانه و نیوماتیک این هواپیما به دست توانای کارکنان سخت‌کوش و متعهد بخش بازآماد (اورهال) پایگاه شهید حبیبی زهام، تعمیر و به‌صورت صد درصد عملیاتی شده است و در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، نیز از هواپیمای شناسایی P ۳ F استفاده شد.

سامانه موشکی «۱۵ خرداد» ، قابلیت شناسایی جنگنده و پهپادهای مهاجم تا برد ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد کیلومتر را دارد، شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری از دیگر قابلیت‌های این محصول کاملاً ایرانی است، آسمان رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، صحنه غرش ۱۵ خرداد ایرانی بود.

موشک ضد هوایی مرصاد، یکی دیگر از محصولات کاملاً ایرانی است که در شبکه یکپارچه پدافندی کشور برای صیانت از آسمان کشور قرار دارد، تحرک و چابکی بالا، انهدام انواع موشک‌های کروز با سرعت‌بالا در ارتفاع کم، از دیگر خصوصیات مرصاد ایرانی است.

موشک کروز «قادر» ، یکی از محصولات موشکی بومی جمهوری اسلامی ایران است،  این موشک کاملاً ایرانی ۷۴۰ سانتی‌متر طول و ۳۶ سانتی‌متر قطر دارد، سرعت این محصول دفاعی ساخت متخصصین جوان نماز شب خوان است که راهبرد «ما می‌توانیم» را در مسیر ساخت محصولات دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح محقق کردند، این موشک کاملاً ایرانی شکارچی کشتی‌های دشمن است.
کلاهک این موشک ایرانی شدیدالانفجار است و قابلیت گریز از سیگنال‌های پارازیت داشته و امکان نصب بروی جنگنده‌های اف ۴ و میل ۱۷ را دارد.

پهپاد کاملاً بومی سیمرغ در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت، این محصول دارای برد بلند و چندمنظوره، پایش و اجرای تاکتیک‌های رزمی و جنگالی از جمله قابلیت‌های آن است.

موشک نصر، از جمله موشک‌های کوتاه برد در صنعت دفاعی کشور است، موشک نصر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها رادارد، این موشک کاملاً ایرانی قدرت انهدام تجهیزات سه هزار تنی دشمن را دارد، موشک کروز نصر با وزن ۳۵۰ کیلوگرم، قابلیت پرواز در ارتفاعی خاص را دارد، از جمله موشک‌های کروز با فناوری مادون صوت بوده و قابلیت ضد کشتی دارد، سرعت آن موشک ۰.۸ تا ۰.۹ ماخ است، حدود ۳۰ درصد بدنه این موشک را بال‌ها و بالک‌ها تشکیل داده‌اند.

زیردریایی کلاس «غدیر»، یکی از دستاوردهای مهم صنعت دفاعی کشور در حوزه ساخت زیردریایی است، این زیردریایی که در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، بخشی از توانمندی نیروی دریایی ارتش را به رخ دوست و دشمن کشید، قابل‌کشف و رهگیری نیست و قابلیت حمل اژدرهای هوشمند را دارد.

پهپاد «امید» ، یکی از محصولات کاملاً ایرانی توسط نیروی دریایی ارتش در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، رونمایی شد، این پهپاد، قابلیت جنگ الکترونیک دا دارد و ضد تشعشع راداری است، اختلال رادارهای دشمن، یکی از توانمندی‌های این محصول ایرانی است.
منبع: میزان