سعودی ها و اماراتی ها در روزهای گذشته بخش وسیعی از مناطق اشغالی را از دست دادند و حالا با تظاهرات گسترده مردم کابوس آنان در حال تکمیل شدن است.

سرویس جهان مشرق؛ تحولات یمن این روزها فقط به پیشروی نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله خلاصه نشده و ائتلاف سعودی همزمان با متحمل های فشارهای سنگین در جبهه های نبرد استان های البیضاء، مارب، شبوه و تعز با موجی از اعتراضات مردمی در مناطق تحت اشغال مواجه شده است.

کمبود خدمات اجتماعی، رفاهی و مشکلات اقتصادی متعدد از جمله بیکاری و تورم سنگین در مناطق تحت تصرف ائتلاف باعث شد ساکنان بار دیگر به خیابان ها بیایند و تظاهرات گسترده ای را برگزار کنند.  

اهالی منطقه الشحر در استان حضرموت جز اولین گروه های معترضی بودند که نسبت به وضعیت موجود و کمبود خدمات اعتراض و تظاهرات گسترده ای را برپا کردند.  

براساس اطلاعاتی که منابع میدانی در اختیار گذاشته اند، مردم این منطقه در جریان اعتراضات بنرهای پادشاه عربستان و منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) را پاره کردند و به آتش کشیدند.  

در شهر مکلا در جنوب استان حضرموت مردم تعدادی از خیابان ها را مسدود کردند و نسبت به کاهش خدمات، افزایش قیمت کالاهای اساسی، کاهش ارزش واحد پول و... اعتراض و خشم خود را نشان دادند.  

به گفته منابع میدانی، معترضان در جریان تظاهرات شعارهایی را علیه منصور هادی و ائتلاف سر دادند و در مقابل ائتلاف نیروهای خود را برای سرکوب آنان اعزام کرد.  

در استان عدن در جنوب یمن هم تظاهرات گسترده ای در اطراف کاخ ریاست جمهوری، مناطق کریتر، شیخ عثمان و ... برپا شد و از سویی دیگر خطبای مساجد نیز به وضعیت بد معیشتی اعتراض و از مردم خواستند به اعتراضات ادامه دهند.  

تظاهرکنندگان در منطقه کابوتا عدن به نشانه اعتراض جاده ها و خیابان ها را مسدود و در مقابل نیروهای امنیتی ائتلاف برای متفرق کردن معترضان تیرهوایی شلیک کردند.  

در محله شیخ عثمان عدن وضعیت به مراتب ملتهب تر بود و زمانی که معترضان خیابان منتهی به سمت مسجد نور را مسدود کردند، نیروهای انتقالی وابسته به امارات به سوی آنان آتش گشودند.  

پس از تجاوز ائتلاف غربی- عبری- عربی به خاک یمن، عدن در جنوب این کشور، مرکز اصلی تجمع نیروهای منصور هادی و عناصر انتقالی جنوب تبدیل و قدرت میان طرفداران‌ سعودی و اماراتی تقسیم شد و اختلاف میان آنان وضعیت را بحرانی کرده است.  

با برگزاری تظاهرات در استان های حضرموت و عدن، مردم در سایر مناطق با دادن فراخوان هایی از برپایی تظاهرات گسترده خبر دادند و همزمان نیروهای امنیتی ائتلاف در تمامی شهرهای تحت اشغال به حالت آماده باش درآمده اند.

رژیم سعودی از زمان تجاوز نظامی به یمن هزینه سنگینی را برای جنگ متحمل شده و دهها هزار مزدور اجاره ای را برای اشغال مناطق حمایت مالی کرده اما همواره نسبت به معیشت ساکنان بی توجه بوده و همین مسئله خشم مردم را برانگیخته است.  

به گزارش مشرق، در صورت ادامه تظاهرات پیش بینی می شود اعتراضات به سایر مناطق اشغالی سرایت کند که یک امتیاز هم برای نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله است چرا که استقبال مردم این نقاط باعث می شود با درگیری و هزینه کمتری پیشروی و مناطق را باز پس بگیرند.