خبرنگار الجزیره به نقل از یک منبع طالبان اعلام کرد نظامیان آمریکایی در دو حمله هوایی به شمال پایتخت افغانستان، یک خودرو و یک خانه را هدف قرار دادند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، یک منبع آگاه در گروه طالبان در گفتگو با خبرنگار الجزیره اعلام کرد: آمریکایی ها یک خانه را در بخش شمالی فرودگاه کابل پایتخت افغانستان هدف قرار دادند و شش غیرنظامی ساکن در آن را کشتند.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از گروه طالبان اعلام کرد: ۶ غیر نظامی از جمله ۴ کودک در حمله هوایی که یک خانه را در شمال کابل هدف قرار داد، کشته شدند.

احمد فال ولد الدین خبرنگار الجزیره گفت: جزئیات دو حمله‌ای که در فرودگاه کابل اتفاق افتاد به تدریج در حال روشن شدن است. اطلاعات اولیه بیانگر اصابت یک بمب به خانه‌ای در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل بودند. اما ما از طریق منابع مان در گروه طالبان دریافتیم که این دو حمله از سوی آمریکا انجام گرفت. آمریکایی‌ها یک خانه را در بخش شمالی فرودگاه هدف قرار دادند که در آنجا، تعدادی غیر نظامی حضور داشتند.

خبرنگار الجزیره تاکید کرد: منابعمان در گروه طالبان گفتند آمریکا همچنین به وسیله یک پهپاد، خودرویی که در حال نزدیک شدن به بخش شمالی فرودگاه کابل بود را هدف قرار دادند.

وی همچنین افزود: اطلاعات ما از اطراف فرودگاه نشان می‌دهد که شرایط بسیار متشنج است به خصوص اینکه سفارت آمریکا هشدار داده است که امکان انجام حمله قریب الوقوعی (به فرودگاه کابل) وجود دارد.

احمد فال ولد الدین خاطر نشان کرد: معلوم نیست که (مقصود سفارت آمریکا) از این حمله همان خودرویی است که امروز مورد هدف قرار گرفت یا مقصود حمله دیگری است (که هنوز به وقوع نپیوسته است) با این وجود اوضاع همچنان متشنج است و دروازه‌های فرودگاه کاملا بسته است و نظامیان گروه طالبان هرچه به روز سه شنبه نزدیکتر می‌شویم کنترل خود را بر دروازه‌های افزایش می‌دهند به طوری که فاصله خود را با این دروازه‌ها بیشتر کرده و در تلاشند تا خیابان‌های اطراف فرودگاه را ببندند.

خبرنگار الجزیره افزود: در روزهای گذشته اوضاع شبه عادی بود و مردم به دروازه‌ها نزدیک می‌شدند و صف‌های طولانی تشکیل می‌دادند، اما از زمانی که انفجار دو روز پیش اتفاق افتاد هر ساعتی که می‌گذرد ملاحظات امنیتی بیشتر می‌شود و هم زمان اوضاع در اطراف فرودگاه متشنج‌تر می‌شود و تعداد شهروندان افغانی که خواستار ورود به فرودگاه هستند نیز کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: اطلاعات ما نشان می‌دهد که روند تخلیه (نظامیان و غیرنظامیان) همچنان ادامه دارد هرچند که مقدار آن کاهش یافته است به خصوص که به دلیل نزدیک شدن به روز سه شنبه بسیاری از نیروهای بیگانه بیشترین تمرکز خود را بر تخلیه نظامیان گذاشته اند چراکه زمان در حال اتمام است و شرایط متشنج‌تر شده است.

خبرنگار الجزیره در پایان خاطرنشان کرد: کابل همچنان نفس‌های خود را حبس کرده است و هر آن منتظر اخبار رسیده از سوی فرودگاه کابل است، چه این اخبار درباره انفجار در فرودگاه باشد و چه درباره رفتن نیروهای خارجی یا تحویل دادن فرودگاه بین المللی حامد کرزای به گروه طالبان باشد.

توافق طالبان با خروج همه اتباع خارجی و نیز افغان‌های دارای مجوز

خبرگزاری رویترز گزارش داد: انگلیس، آمریکا و چند کشور دیگر در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما از طالبان این اطمینان بخشی را دریافت کرده ایم که همه اتباع خارجی و نیز هر شهروند افغان که دارای مجوز سفر از کشورهای دیگر باشد اجازه خواهد یافت که به طریقی ایمن و منظم به نقطه عزیمت خود پیش رود و به خارج از کشور سفر کند.»

در این بیانیه آمده است: این کشورها که همچنین شامل استرالیا، ژاپن، فرانسه، اسپانیا و بسیاری دیگر می‌باشند کماکان به کار صدور اوراق سفر برای افغان‌های مشخص شده ادامه خواهند داد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما