کد خبر 1263472
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

 شبکه های دوربین مداربسته معمولا برای شناسایی و جلوگیری از فعالیت های مجرمانه و ثبت تخلفات ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرند ، اما کاربردهای دیگری نیز دارند. دوربین مدار بسته به منظور نظارت و یا سایر اهداف تصاویر و یا ویدئو ضبط می کند. این دوربین ها می توانند دوربین فیلمبرداری باشند و یا دیجیتال.

 هدف اصلی دوربین مداربسته گرفتن نور و تبدیل آن به سیگنال ویدئویی است. زیربنای دوربین مداربسته یک سنسورCCD  است CCD نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و سپس پردازش سیگنال این سیگنال الکتریکی را به سیگنال ویدئویی تبدیل می کند که می تواند روی صفحه ضبط یا نمایش داده شود. دوربین های ویدئویی یا آنالوگ هستند یا دیجیتال ، بدین معنا که آنها بر اساس ارسال سیگنال های آنالوگ یا دیجیتال به یک دستگاه ذخیره سازی مانند ضبط صوت تصویری یا رایانه رومیزی یا رایانه لپ تاپ کار می کنند.

انواع لنز دوربین‌ های مداربسته

لنزهای fix

لنزهای fix صنعتی

لنزهای fix مینی کمرا

لنزهای ( varifocal ) فاصله کانونی متغیر

لنزهای ( motorize ) موتوردار

انواع دوربین مداربسته

کلا دوربین های مداربسته را می توان از نظر کاربری، ساختار و فنی در 4 دسته زیر تقسیم بندی نمود:

نوع بدنه دوربین مداربسته

کیفیت تصویر

نوع تکنولوژی (آنالوگ، IP)

لنز دوربین

 

فروش دوربین مداربسته

برای فروش دوربین مداربسته در فروشگاه های آنلاین باید تمام مشخصات انواع برندهای دوربین مداربسته همراه با کاتالوگ آنها ارائه شود.

توصیه های قبل از خرید دوربین مداربسته

طبیعتا بر اساس آپشن و قابلیت های دوربین مداربسته قیمت ها متفاوت خواهد بود. گاهی تغیر قیمت یک برند به دلیل قابلیت هایی است که در یک مدل اضافه شده است. پس هنگام خرید دوربین مداربسته به دقت کاتالوگ محصولات را مطالعه کنید.

دوربین های متفرقه یا noname قیمت های مشخصی ندارند.

بهتر است به میزان نور محل نصب دوربین مداربسته اهمیت دهید. اگر شما با محیط‌های کم نور سر و کار دارید، بنابراین باید دوربینی با لوکس پایین انتخاب کنید. یعنی دوربینی که در محیط های کم نور تصاویری با کیفیتی را ثبت کند.

هنگام خرید DVR یا NVR باید هارد را جداگانه تهیه نمایید.

نصب دوربین مداربسته

برای برآورد قیمت نصب دوربین مداربسته باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت. هزینه نصب دوربین های مداربسته  بر اساس چندین فاکتور مختلف تعیین می شود. 3 فاکتور از مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

متراژ کابل کشی: هر میزان متراژ کابل کشی بیشتر باشد، هزینه نصب طبیعتا افزایش پیدا می کند.

هزینه نصب داکت و لوله فلکسی: این موارد نیز همانند کابل کشی بر اساس متراژ محاسبه می شود.

ارتفاع نصب دوربین: هزینه نصب انواع دوربین مداربسته به صورت عرف تا ارتفاع حدود 3 متر از سطح زمین محاسبه می شود. در صورت نصب دوربین در ارتفاع بیشتر، هزینه نصب افزایش می یابد.

تعداد دوربین های مداربسته: تعداد، محل نصب دوربین و نوع دوربین مداربسته بر قیمت تاثیرگذار است.

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربرد:

دوربین‌های مداربسته گنبدی (Dome) : این دوربین‌ها معمولا زیر سقف نصب می‌شوند.

دوربین اسپید دام نصب شده روی دکل

دوربین‌های مداربسته جعبه ای (Box): این دوربین‌ها معمولا دارای بدنه ای مستطیلی شکل و پلاستیکی هستند که لنز آن‌ها به صورت جدا بر روی دوربین نصب می‌شود.

دوربین‌های مداربسته گلوله ای (Bullet): این دوربین‌ها معمولاً بدنه ای استوانه‌ای شکل داشته و عموما فلزی هستند.

دوربین‌های مداربسته اسپید دام (Speed dome): دوربین‌های گردان را با نام‌های متفاوتی می‌شناسند بعضی از این نام‌ها عبارت اند از Fast dome,Speed dome,PTZ. کاربر این دوربین‌ها می‌تواند دوربین را به جهات مورد نظر خود بچرخاند.

دوربین‌های مداربسته مینیاتوری (Mini Camera): این دوربین‌ها دوربین‌های کوچکی هستند که بیشتر به عنوان دوربین‌های مخفی استفاده می‌شوند.

دوربین‌های مداربسته دید در شب: اصطلاح IR مخفف واژه (Infrared) به معنای طیف مادون قرمز است. این دوربین‌ها دارای قابلیت دید در شب بوده و به جای استفاده از طیف مرئی از طریق دریافت نور مادون قرمز از اجسام امکان تصویر برداری در شب را فراهم می‌کنند.

دوربین‌های مداربسته حرارتی (Thermal): ثبت تصاویر در این دوربین‌ها ارتباطی به نور مرئی نداشته و تصاویر خروجی این دوربین‌ها بر اساس دما و حرارت اجسام تهیه شده و به کاربر نمایش داده می‌شوند.

 

نگه داری از دوربین مداربسته چگونه است؟

دوربین های مداربسته نیاز به مراقبت خاصی ندارند و اگر فقط هفته ای یک بار آنها را برسی کنید و از کارکردن درست آنها مطمئن شوید کافی است. دوربین مداربسته درمقایسه با بقیه وسایل الکترونیکی فرسودگی کمتر و عمر بیشتری دارد.

مقایسه دوربین‌های مداربسته آنالوگ و دیجیتال

کیفیت تصاویر: دوربین‌های دیجیتال، معمولاً کیفیت بالاتری از دوربین‌های آنالوگ دارند.

پردازش تصاویر: گرچه دوربین‌های آنالوگ قابلیت‌های اولیه‌ای در این زمینه دارند اما قابلیت‌های اصلی پردازش تصویر (تشخیص چهره، پلاک خودرو و …) تنها در دوربین‌های دیجیتال در دسترس هستند.

محل ذخیره تصاویر: تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های مداربسته آنالوگ معمولادر یک نوار یا کاست ذخیره‌سازی می‌شوند اما تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های دیجیتال بسته به نوع دوربین می‌تواند بر روی هارد دستگاه، کارت‌های حافظه، لوح فشرده یا فضای ابری (Cloud) ذخیره شوند.

قیمت: هزینه دوربین‌های آنالوگ معمولا پایین‌تر از دوربین‌های دیجیتال است.

ویژگی های مهم در انتخاب دوربین مدار بسته

برای خرید و دوربین مدار بسته  بسیار اهمیت دارد تا شما تمامی فاکتورهای موثر بر کاربرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید. این فاکتورها از شرایط آب و هوایی گرفته تا شرایط نور محیطی که می خواهید دوربین را در آنجا نصب کنید متفاوت هستند. تصمیم شما در انتخاب یک دوربین مدار بسته، همچنین می تواند تحت تاثیر میزان امنیتی بودن شرایط و جزئیات تصاویری که می‌خواهید به دست بیاورید، قرار گیرد.

فضای مناسبی برای نصب دوربین‌ها وجود دارد؟

قبل از اقدام به خرید قسمت‌هایی را که تصمیم دارید با دوربین پوشش دهید به خوبی بررسی کنید.

در نصب دوربین تلاش می‌شود که تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها در دیدرس قرار گیرند و همینطور نقطه کوری در دوربین‌ها وجود نداشته باشد. گاه نقاط کور در دوربین‌ها کل هزینه نصب را بی‌اثر می‌کنند.

اگر شما یک دوربین CCTV با یک براکت ۳ محوره را خریداری می‌کنید، می‌توانید این دوربین را در هر جایی که دوست دارید نصب کنید: برای مثال روی سقف، دیوار یا پشت بام. البته اگر ارتفاع نصب دوربین خیلی بالا باشد، آنگاه فقط موی سر افراد را مشاهده کرده و موفق به تشخیص چهره آنها نخواهید شد. همچنین اگر دوربین در ارتفاعی بسیار پایین نصب شود، خرابکاران می‌توانند به راحتی آن را از کار بیندازند.

مورد دیگر هم کابل کشی‌های دوربین است، در صورت بی‌نظمی و عدم مدیریت این مورد نیز، هم زیبایی فضا و هم کارایی دوربین‌ها به چالش کشیده خواهد شد.

برای دوربین‌ها نیاز به تامین انرژی برق است. دقت کنید که این امکان فراهم باشد زیرا که استفاده از باتری در این فرآیند به دلیل اتمام سریع شارژ آن، استاندارد نیست.

پس طراحی و برنامه ریزی نصب، بهتر است توسط کارشناس صورت گیرد و تعداد دوربین‌های مورد نیاز با توجه به فضا، بررسی شود.

توجه: به تعداد دوربین‌های مورد نیاز پس از اعلام کارشناس توجه کنید و سعی نکنید از آن بکاهید. ایجاد نقاط کور، کل هزینه و سیستم مدار بسته را نابود می‌کند.

شما عزیزان می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با گروه مهندسی ایمن سازگار در تماس باشید.

021-55983379
09128303611
09128367339