کد خبر 1260172
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹

به گزارش مشرق مهدی فضائلی در توییتی نوشت:

دکتر مرندی: در شهریور سال پیش چین آمادگی داشت فاز سوم تست بالینی را علاوه بر کشور خودش، در ایران هم انجام دهد. واکسن رایگان ارائه و ایران را در دسته ویژه برای خرید قرار دهد. در ترکیه اینکار را انجام داد و حتی در امارات تولید را نیز آغاز کرد. اما متاسفانه عده‌ای در داخل کشور و در کنار رسانه‌های فارسی زبان متعلق به غربی‌ها و سعودی‌ها که دائما چین هراسی و روسیه هراسی را ترویج می‌کردند، این اقدام را که می‌توانست در همان زمان تأمین واکسن را در سطح گسترده‌ای فراهم کند، با تعصبات مغرضانه زیر سوال بردند.  

آنها با تبلیغات گسترده علیه واکسن‌های چینی و روسی و با بهانه‌های غیر منطقی مانع استفاده از واکسن شدند و بر واردات و خرید نوعی واکسن خاص، که در مورد امکان تامین گسترده و همچنین سلامتی زنجیره انتقال آن ابهامات بسیار زیادی وجود داشت، اصرار می‌ورزیدند. جدا از آنکه در واردات این واکسن‌ها نیز ذینفع بودند.

متاسفانه دولت منفعلانه برخورد کرد، ولی بعدا که اشتباه خود را متوجه شد دیگر دیر شده بود. تبلیغات بی اساس برخی و انفعال آقایان این فرصت را سوزاند و بخاطر آن چقدر تلفات دادیم. 

در مورد روسیه، آقای دکتر ظریف زمانی که برای جلب نظر دولت روسیه جهت کمک به واکسیناسیون در ایران، در مصاحبه مشترک با لاوروف تایید اسپوتنیک توسط مراجع پزشکی کشور را اعلام کرد، عده‌ای از سیاسیون جامعه پزشکی، به ایشان و واکسن اسپوتنیک بدون ارائه مدرک حمله کردند. 

این‌ها با اینگونه مواضع و با ایجاد ترس در سطح جامعه و فضای مجازی باعث تأخیر یکساله واکسیناسیون شدند. امیدوارم روزی بتوانند پاسخگوی وجدانشان باشند.