کد خبر 1240020
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷

تفسیر اجمالی آیه ۸۲ سوره انبیاء و همچنین روایت امام صادق (ع) از این آیه را دراین گزارش بخوانید.

به گزارش مشرق، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمِنَ الشَّیَاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ وَیَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَٰلِکَ ۖ وَکُنَّا لَهُمْ حَافِظِینَ

و نیز برخی از دیوان را مسخر سلیمان کردیم که به دریا برای او غواصی کنند و یا به کارهای دیگر در دستگاه او بپردازند، و ما نگهبان دیوان (برای حفظ ملک سلیمان) بودیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۸۲ سوره انبیاء را بشنوید:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

دانلود

* تفسیر آیه ۸۲ سوره انبیاء

از جمله سؤالاتی که زندیق از امام صادق (ع) پرسید این است: «چگونه شیطان‌ها به آسمان بالا می‌روند با اینکه آن‌ها نیز مثل مردم در خلقت و جثّه هستند و برای حضرت سلیمان (ع) ساختمان می‌ساختند و کارهایی می‌کردند که انسان‌ها از انجام آن عاجز بودند»؟

امام در پاسخ فرمودند: «برای سلیمان غلظت یافته بودند چنانچه مسخّر او نیز بودند، امّا آن‌ها موجوداتی رقیق (گازی شکل) هستند، غذای آن‌ها نسیم است به همان دلیل می‌توانند بر آسمان برای استراق سمع صعود کنند با اینکه جسم سنگین نمی‌تواند بالا برود مگر با نردبان یا وسیله‌ای دیگر».

مراد از شیاطین، جن‌ها هستند که موجوداتی دارای شعور و مانند انسان تکلیف دارند که حضرت سلیمان علاوه بر انسان ها، بر بعضی از آنان نیز حکومت داشت. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»

غوّاصی، از جمله فعالیّت جن‌ها برای سلیمان بود. «یَغُوصُونَ لَهُ»، ولی هنر جن‌ها تنها به غوّاصی خلاصه نمی‌شود. «یَعْمَلُونَ عَمَلاً دُونَ ذلِکَ» در آیات دیگر به بعضی از کارهای آنان اشاره شده است. «یَعْمَلُونَ لَهُ ما یَشاءُ مِنْ مَحارِیبَ وَ تَماثِیلَ وَ جِفانٍ کَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِیاتٍ»؛ آن‌ها برای او هرچه را که می‌خواست از محراب‌ها ومعابد عالی و زیبا و وسایل مختلف زندگی مثل دیگ و سینی‌های بزرگ می‌ساختند.

* پیام‌های آیه ۸۲ سوره انبیاء

۱-هنر و حرفه در میان جنّیان نیز هست. «مِنَ الشَّیاطِینِ»

۲-جنّ می‌تواند در خدمت بشر باشد. «یَغُوصُونَ لَهُ»

۳-اگر کنترل و حفاظت نباشد، حتّی در حکومت بی نظیر سلیمان هم فساد راه پیدا می‌کند. «کُنّا لَهُمْ حافِظِینَ»

منبع: باشگاه خبرنگاران