تیم ملی ایران برای صعود مستقیم و بدون اما و اگر باید عراق را ببرد، اما در صورت رخ دادن برخی نتایج برای سایر تیم ها شاگردان اسکوچیچ در صورت تساوی و حتی باخت هم شانس صعود دارند.

سرویس ورزش مشرق - با پایان هفته ماقبل پایانی رقابت های مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه آسیا، تکلیف چند تیم صعود کننده و تیم های در انتظار صعود تا حدودی مشخص و دیدارهای روز آخر بیش از پیش حساس شد.

تاکنون صعود تیم های ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و سوریه قطعی شده است و تکلیف ۸ تیم صعود کننده دیگر تا سه شنبه ۲۵ خرداد مشخص خواهد شد.

البته تیم ملی عمان که هدایت آن بر عهده برانکو ایوانکوویچ است را هم باید ۹۹ درصد یکی از تیم های صعود کننده دانست، اما بر اساس احتمالات و روی کاغذ احتمال بسیار ضعیف حذف این تیم هنوز وجود دارد؛ آن هم در صورتی که عمان در بازی آخر مقابل بنگلادش قعرنشین با اختلاف ۲ گل ببازد و هند هم افغانستان را با یک گل شکست دهد. تازه در این صورت عمان در جدول تیم های دوم ۹ امتیازی شده و آن جا هم در صورت نباختن ایران و امارات و ازبکستان در دیدار آخرشان عمان حذف می شود. می بینیم که احتمال رخ دادن همزمان این موارد چیزی نزدیک به صفر است و بر اساس منطق باید عمان را یکی از تیم های صعود کننده برتر دوم به مرحله نهایی دانست.

اما به سراغ تیم ملی ایران برویم که هم اکنون در رده ششم تیمهای برتر دوم گروه های هشتگانه قرار دارد و برای صعود قطعی و بدون اما و اگر نیاز به شکست عراق در دیدار روز ۲۵ خرداد دارد. اما شرایط و برنامه مسابقات روز پایانی طوری است که شاگردان اسکوچیچ در صورت مساوی و حتی باخت هم طبق احتمالاتی شانس صعود به عنوان تیم دوم را دارند.

جدول تیم های دوم ۸ گروه انتخابی جام جهانی در آسیا - به خاطر اول شدن قطر (میزبان جام جهانی ۲۰۲۲) در گروه خودش ۵ تیم دوم برتر به دور نهایی انتخابی جام جهانی راه پیدا می کنند. ضمناً به خاطر انصراف کره شمالی از ادامه مسابقات، در این جدول امتیاز تیمها برابر قعرنشینان جدول هم محاسبه نشده است.

اول به سراغ احتمال باخت احتمالی ایران به عراق می رویم؛ اگر ایران به عراق ببازد (با احتمال باخت ۱-۰) با ۹ امتیاز و تفاضل +۴ باید منتظر یکی از دو نتیجه زیر بماند؛

* ازبکستان با اختلاف ۳ گل در خانه عربستان ببازد.

*امارات با اختلاف دو گل به میهمانش یعنی ویتنام صدرنشین ببازد.

در صورت رخ دادن یکی از این دو نتیجه و پیروز نشدن اردن برابر استرالیا، ایران قطعا به عنوان یکی از تیم های برتر دوم صعود خواهد کرد. اما اگر هر دو احتمال بالا رخ دهد، در صورت برد اردن برابر استرالیا هم صعود خواهیم کرد.

اما در صورت تساوی ایران مقابل عراق باز هم شانس بالایی برای صعود ملی پوشان کشورمان وجود خواهد داشت؛

* باخت احتمالی ازبکستان به عربستان یا امارات به ویتنام با هر نتیجه ای حکم به صعود ایران می دهد.

* البته اگر دو روز قبل از بازی ایران با عراق (یکشنبه ۲۳ خرداد) تیم ملی لبنان در زمین کره جنوبی ببازد ایران برای صعود فقط به یک امتیاز نیاز دارد.

اما در صورت برد اردن در خاک استرالیا در روز سه شنبه که پس از بازی ایران و عراق برگزار خواهد شد شانس صعود ایران با باخت لبنان از بین خواهد رفت و باید یکی از احتمالات بالا رخ دهد.

در هر صورت ملی پوشان ایران شانس صعود در دستان خودشان است و با شکست عراق بدون هیچ مشکلی به عنوان تیم اول  و قطعی صعود خواهند کرد و نباید سرنوشت صعود را به احتمالات و نتایج سایر تیم ها گره بزنند.

در پایان این رقابت ها تیم های اول ۸ گروه به همراه ۴ تیم برتر دوم به دور نهایی صعود می کنند و در دو گروه ۶ تیمی برای مشخص شدن ۴.۵ سهمیه آسیا رقابت می کنند.