نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از احتمال تغییر در نحوه برگزاری مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش مشرق،احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده شورای نظارت بر صداوسیما گفت: مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری رادیو و تلویزیون به‌عنوان یک منبع برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی جایگاه مهمی دارد، به طوری که در فضای مجازی هم برنامه‌هایی که درباره معرفی کاندیداها دارند منبع اصلی‌شان مناظرات صداوسیماست، این منبع اصلی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گسترش پیدا می‌کند.

وی  بابیان اینکه مناظرات تلویزیونی نسبت به سایر برنامه‌های سیاسی که در حال پخش است، مخاطب بیشتری دارد، در پاسخ به نقدهایی که درباره زمان برگزاری مناظرات مطرح است، افزود: البته برنامه‌ریزی ما برای زمان پخش این مناظرات قبل از مسابقات تیم ملی فوتبال بود، یعنی بنا داشتیم از چهار ساعت قبل مسابقات فوتبال برنامه مناظره شروع شود و برنامه بعد مسابقات تیم ملی فوتبال باشد نهایت این اتفاق نیفتاد بااینکه پیشنهاد و طرح اولیه بود، ولی با پیگیری‌های آقایان در وزارت کشور و شخص وزیر کشور به این تاریخ‌های جدید که الآن دو برنامه آن پخش‌شده رسیدیم.

نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما دید رسانه‌ای داشتیم، اما من در این کمیسیون به نمایندگی از شورای نظارت بر سازمان صداوسیما یک حق رأی دارم و ممکن است با خیلی از موضوعات مخالف باشم، اما نهایت رأی آن کمیسیون ۵ نفره ملاک است؛ نظر کارشناسی شخصی من به‌عنوان یک رأی این بود که تاریخ همان تاریخی که ما قبلاً به لحاظ رسانه‌ای کارکردیم باشد، اما الآن بر اساس نظرسنجی‌هایی که انجام‌شده افرادی که به‌صورت زنده مناظرات را از تلویزیون دنبال کرده‌اند چیزی حدود ۳۹ تا ۴۰ درصد بوده یعنی ۶۰ درصد افراد این برنامه را به‌صورت زنده دنبال نکرده‌اند ما نمی‌توانستیم میزان بیننده را با افزایش دهیم با زمان‌بندی کارشناسی حتی میزان بیننده بعضی از برنامه‌های دیگر از این درصد بیشتر باشد. چیزی که ما تلاش کردیم و نتیجه نگرفتیم این بود که می‌خواستیم این میزان بیننده بالای ۶۰ درصد باشد.

قاضی‌زاده هاشمی بابیان اینکه میزان مخاطب در برنامه‌های مناظرات برای ما رکن اول است و باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا میزان مخاطب این برنامه‌ها به حداکثر ممکن برسد، بیان کرد: این میزان مخاطب فقط وابسته به ساختار مناظره نیست، بلکه پارامترهایی مانند روز و ساعت پخش و نیز تبلیغات قبل از مناظرات ازجمله این عوامل است.

نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: عدد ۴۰ درصد که در نظرسنجی‌ها مشخص‌شده مخاطب به‌صورت زنده مناظره‌ها را دنبال کرده‌اند، برای من قابل‌قبول نیست.

وی افزود: ما در انتخابات دوره قبل، سه برنامه مناظره داشتیم که عصر جمعه پخش و از روز سه‌شنبه قبل برایش تبلیغات می‌شد، بعد از پخش نیز همان شب بازپخش می‌شد؛ میزان مخاطب خیلی بیشتر بود و اثرش را در نرخ مشارکت مردم در انتخابات دیدیم به‌طوری‌که تحلیل نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد اثر سه مناظره ۱۵ درصد نرخ مشارکت را بالا برد، اما در مناظره اول این دوره از انتخابات، طبق نظرسنجی‌ها یک افزایش ۵ درصدی مشارکت داشتیم و برایمان راضی‌کننده بود با توجه به فضای عمومی این دوره از انتخابات، اما در مناظره دوم این افزایش میزان کمتری بود و به ۵ درصد نرسید؛ این برآورد در مناظره سوم برایمان مهم است.

نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال  که «آیا با توجه به تأثیر این دو مناظره که برای خودتان هم قابل‌قبول نبوده و انتقادهایی که از طرف مردم و حتی کاندیداها در مورد نحوه برگزاری مناظرات داشتیم، تغییری در شکل برگزاری خواهید داشت؟»، بیان کرد: برای این موضوع امروز جلسه داریم، پیشنهاد برای طرح جدید دارم، اما اینکه بگوییم همه این‌ها را می‌شود یک‌شبه جابجا کرد این‌طور نیست. موضوع ما در مناظره سوم یک‌چیز است مشکلات و مطالبات مردم است. در مناظره اول و دوم دو موضوع را بررسی کردیم یکی صرفاً مسائل اقتصادی و دیگری بسته‌ای از بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی بود.

وی با اشاره به اینکه در این مناظرات به سؤالات نقد صورت گرفت و گفتند چرا این‌قدر جزئی است، در خصوص زمان کم پاسخ به سؤالات نیز اظهار کرد: میزان تنوع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات در این دوره خیلی بیشتر شده است، الآن میزان ساعت‌هایی که یک نامزد با اقشار مختلف مثل نخبگان جوانان با ایرانیان خارج از کشور دارد مناسب است؛ علاوه بر این هر نامزد در برنامه ۲۰ و ۳۰ بحث خبری دارد و هرروز می‌تواند در بخش‌های مختلف خبری دیدگاه‌هایش را بیان کند، من معتقدم هر نامزد به‌اندازه کافی زمان برای ارائه برنامه‌هایش به همه طیف‌های فکری و اندیشه‌ای دارد و می‌تواند مبانی فکری خودش را در همه حوزه‌ها بیان کند، این‌ها غیر از برنامه‌های متنوع رادیویی است که برای تبلیغات در شبکه‌های مختلف رادیو دارد.

منبع: فارس