کد خبر 1225943
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵

به گزارش مشرق محمد رضا شهبازی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: چند سال پیش از دفتر جلیلی زنگ زدند و گفتند دکتر خواسته یه جلسه با شما داشته باشه. معمولا میپیچونم جلسات اینجوری رو؛ جلساتی مملو از تعارف و حرفهای کلی.

اما اینبار قبول کردم. نه این که مطمئن باشم این جلسه چیزی بیشتر از حرفهای کلی خواهد بود، نه! جلیلی رو دوست داشتم. چه نود و شش که معتقد بودم باید نیاد و چه نود و دو که بهش رای دادم، حسم بهش این بود.

رفتم. اولین دیدارمون از فاصله دو متری بود و آخریش. امسال البته یه بار از سه متری هم دیدمش!

گرم گرفت. از کارهام پرسید. از طنز گفتم و کارهایی که با بچه‌ها داریم میکنیم.

شروع کرد از طنز گفتن. گفتم بفرما، حرفهای کلی شروع شد!

بعد کم‌کم چیزهایی گفت که فهمیدم بیشتر از حرفهای کلی در چنته داره. مصادیقی رو مورد اشاره قرار میداد که کیف میکردم. از فلان کاریکاتور گفت که چقدر خوب بوده و تاثیرگذار. از آن یکی برنامه که چقدر قالبی نو داشته و البته فقط تعریف نبود.

انتقاد هم کرد. که آن کارتان این مشکل را داشت. آن یکی محتوا نداشت و اصلا جنگ با دشمن فرضی بود و...

جلسه تمام شد. بدون اینکه قول حمایتی بدهد. بودجه‌ای یا ساختمانی یا دفتر و دستکی بدهد. از آن جلسه از اینجور چیزها بیرون نیامد. حتی زحمت و کار هم اضافه شد بعدا.

امایکی از بهترین جلسات برای من بود. در زمانه‌ای که طنز برای خیلی‌ها یعنی دلقک‌بازی و ما مسخره‌باز هستیم و هر روز کلی باید شماتت بشنویم که برو بابا دلقک و دلسوزترهایش بگویند که بی‌کار بودی پرستیژ روزنامه‌نگاری فرهنگی رو ول کردی رفتی توی طنز و اینکه جلیلی میفهمد طنز چقدر جدیست،خیلی غنیمت بود.

البته بقیه هم هستند که ادای مهم بودن طنز در می‌آورند اما تهش یا انیمیشن انتخاباتی می‌خواهند یا استنداپ حمایتی؛ اما جلیلی هیچ چیز نمی‌خواست. می‌گفت کارتان مهم است ، بهترش کنید.

این یک نمونه است. جلیلی حتی اگر راهکار هم نداشته باشد -که دارد- و راهکارهایش عملی نباشد -که هست- همین مسائلی که جلویش هست و بهشان فکر کرده، او را چهار هیچ جلو انداخته .

جلیلی از طنز و کتاب و سینما تا بانک و وام و مسکن و تفریح و انرژی و... جزو مسائلش است، بهشان فکر کرده.

برنده شدن جلیلی صرفا در رای آوردنش معنا نمیشود. جلیلی با صرف حضور و فعالیتش، سطح مباحثات انتخاباتی را بالا برده است. با مسائلی که برشمرده، دایره مسائلی که باید در انتخابات مطرح شود را گسترش داده. با تواضع و ساده‌زیستی و خلوص و بدون تعارف بودنش، ظواهر چرک‌آلود جاخوش کرده بر پوسته فعالیتهای انتخاباتی را کنار زده.

و حالا ما چشم امید و دست دعا داریم که هرچه خیر است مقدر شود برای این مملکت .

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.