کد خبر 1187837
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

بورس امروز با تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا شروع به کار کرد اما در ادامه روند معاملات تقاضا در شاخص‌سازان افزایش یافت و بورس مثبت شد. اما آینده بورس چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی مطرح است؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد و قیمت دلار، لایحه بودجه و بحث مذاکرات هنوز معادلات مجهول اقتصاد ایران است. از طرفی انتخابات ۱۴۰۰ نیز در راه است و این موضوع نیز می‌تواند بورس را در شرایط معلق نگه دارد اما چند روز قبل خبر تزریق ۹ هزار میلیارد تومان به بازار سهام به گوش رسید و روند بورس تغییر کرد. با این حال بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بورس برای متعادل شدن به پول بیشتری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

تامین نقدینگی سهامداران بدون فروش سهام

میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آینده بورس گفت: آینده بلندمدت بورس مثبت است زیرا دو سناریو پیش‌روی بازار سهام قراردارد اول اینکه مذاکره انجام شود که اینگونه حاشیه سود شرکت‌ها و هزینه واردات مواد اولیه کاهش پیدا می‌کند و شرکت‌ها از لحاظ بنیادین رشد می‌کنند و به نوعی رشد ذاتی برای بازار سهام اتفاق می‌افتد، اما نکته دیگر این است که به دلیل بیماری کرونا و بحران جهانی و همچنین تورم احتمالی در آمریکا قیمت کالاهای اساسی در دنیا در حال رشد است که این موضوع می‌تواند به افزایش درآمد و کاهش سرعت نزول ریال در برابر دلار کمک کند.

این کارشناس در ادامه افزود: بورس به هر خبری که حاوی افزایش تورم باشد واکنش نشان می‌دهد. از زمانی که رشد شارپی شاخص کل شروع شد قیمت کالاهای اساسی نسبت به محدوده شاخص یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد کرده و بازار سهام بالاخره به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.

این کارشناس در رابطه با رشد بورس به دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی گفت: به دلیل افزایش حجم نقدینگی در آمریکا احتمال می‌رود در سال آینده تورم این کشور دو رقمی شود و احتمالا روند رشد کالاهای اساسی در دنیا بلند مدت باشد و این موضوع افزایش ارزش ریال در مقابل ارزهای کشورهای توسعه یافته را در پی دارد و بورس نیز از موضوع منتفع می‌شود.

این در حالیست که اکثر کارشناسان بازار سهام معتقدند بورس در بلند مدت روندی صعودی خواهد داشت و متغییرهای تاثیرگذار بر روند بازار سهام رشد خوبی داشتند و بورس نیز باید رشد کند.

منبع:تجارت‌نیوز