کد خبر 1183344
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۶

به گزارش مشرق، سید یاسر جبراییلی تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

آمریکا طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، به قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام پایبندی کرده است. این اعلام پایبندی را بیشتر باید به بازگشت تفکر گلوبالیسم به کاخ سفید مرتبط دانست تا بازگشت کاخ سفید به برجام. تخطی از الزامات قطعنامه ۲۲۳۱ چهره رهبری آمریکا را در جهان خدشه‌دار کرده بود و این بازگشت، برای ترمیم آن چهره است.

برجام اما برای همه اطراف آن، الزامات مشخصی دارد. یک بار در دولت آقای اوباما که آقای بایدن معاون اولش بود، ایران ابتدا به همه تعهداتش عمل کرد و بنا شد پس از اتمام تعهدات ایران، اجرای برجام به معنی لغو تحریم‌ها انجام شود که نشد. دولت آقای اوباما آغازگر بدعهدی‌های برجامی بود تا جائیکه ماه‌ها پس از اتمام تعهدات ایران در برجام، رئیس کل وقت بانک مرکزی پشت تریبون اعلام کرد که تقریبا هیچ چیزی عاید ایران نشده است.

اینک که ایران عقب‌نشینی از تعهدات برجام را آغاز کرده، آمریکایی‌ها می‌خواهند به شکل نیم‌بند به عصر اوباما بازگردند و بدون اینکه در عمل کاری انجام دهند، با کاغذبازی جلوی تعلیق بیشتر اقدامات ایران را بگیرند و بلکه بازگشت به اجرای تعهدات را مطالبه کنند. اما حرف قطعی نظام جمهوری اسلامی این است: یک بار دولت ما به جای اجرای گام به گام برجام، به اشتباه به شما اعتماد کرد، تمام تعهداتش را انجام داد و بنا شد که شما تحریم‌ها را بردارید و برنداشتید. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام تعهدات ایران را تایید کرد، اما در برجام نهادی پیش‌بینی نشده بود که انجام تعهدات غرب را راستی‌آزمایی کند.

اینک شما باید در عمل یکجا تحریم‌هایی که تعهد کرده‌اید بردارید و هیئت نظارت بر اجرای برجام که توسط رهبر انقلاب اسلامی تعیین شده است، رفع این تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کند. هر وقت تایید شد، ما به انجام تعهدات برجامی باز می‌گردیم. مسئله کاملا روشن است و اگر مذاکره‌ای هم بنا باشد صورت گیرد، صرفا پس از تایید رفع تحریم‌ها توسط هیئت نظارت بر اجرای برجام و در چارچوب ۵+۱ و منحصر به اجرای برجام خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها