کد خبر 1169231
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

نماینده نجف آباد در مجلس آخرین روند بررسی طرح ساماندهی خدمت سربازی در مجلس را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سربازی طبق تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس دومین عامل تاخیر در ازدواج است، گفت: سربازی باعث ادامه تحصیل های بی هدف صرفا برای فرار از سربازی شده همچنین تعداد زیادی از جوانان به دلیل فرار از سربازی مجرم شناخته شده‌اند از طرفی هم با توجه به تهدیدات امنیتی و خاص کشور مهمترین اولویت تامین نیرو طبق نیاز نیروهای مسلح است بنابراین لازم است، تا خدمت سربازی ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید:

سربازان فناور جذب می‌شوند

وی با بیان اینکه برای ساماندهی خدمت سربازی از سوی نمایندگان طرحی تدوین شده است، ادامه داد: در کمیته دفاعی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس کارگروهی برای بررسی این طرح تشکیل شده است که  این کارگروه تاکنون جلساتی را برگزار کرده است اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان؛ در روزهای گذشته جلسات این کارگروه برگزار نشده و پس از بررسی لایحه بودجه در صحن علنی بار دیگر جلسات این کارگروه تشکیل خواهد شد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه هدف نمایندگان مجلس از طراحی این طرح بردن فضای خدمت سربازی به سمت سرباز حرفه‌ای است، عنوان کرد: این طرح دارای یک ماده واحده و ۱۰ تبصره بوده که در حال بررسی شدن است.

وی در تشریح جزئیات طرح ساماندهی خدمت سربازی، بیان داشت:در این طرح پیش‌بینی شده به افرادی که پنج سال به صورت داوطلبانه به خدمت سربازی بروند، معادل ۹۰ درصد حقوق کارکنان رسمی حقوق پرداخت شود، همچنین پیش‌بینی شده منابع مالی حقوق این سرباز حرفه‌ای‌ها از دریافت جریمه از افرادی که به خدمت سربازی نمی‌روند تامین شود.

نماینده نجف آباد در مجلس عنوان کرد: همچنین در طرح ساماندهی خدمت سربازی پیش‌بینی شده افرادی که سرباز حرفه‌ای می‌شوند قبل از آغاز فعالیت خود یک دوره آموزشی را طی کنند.

ابوترابی با بیان اینکه در خرید سربازی بار مالی بردوش خانواده است ولی در این طرح به نسبت استفاده شخص از خدمات اجتماعی مبلغ پرداخت می‌شود و عدالت تا حد زیادی برقرار می‌شود بیان داشت: حرفه ای شدن سربازی،  امکان ادامه سربازی درصورت تایید فرماندهان، داوطلبانه بودن سربازی برای افراد مازاد، کاهش معافی ها در این طرح  و همچنین پرداخت ۲۰ درصدی مالیات امنیت در ازای دریافت خدمات اجتماعی از جمله محورهای طرح ساماندهی سربازی است.

منبع: تسنیم