کد خبر 1146328
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

ترکیه مذاکراتی را با کشور کره جنوبی برای کسب حمایت و کمک این کشور در خصوص تولید تانک آلتای آغاز کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ترکیه و کره جنوبی در خصوص پروژه تانک آلتای مذاکرات جدیدی را آغاز کردند. طرح تانک بومی آلتای در سالهای اخیر با مشکلات زیادی رو به رو شده و باعث شده است که تاخیر زیادی در آغاز تولید و تحویل این تانک به ارتش ترکیه پیش بیاید. در حال حاضر سه مشکل اصلی در خصوص این تانک وجود دارد که یکی بحث تامین موتور ، یکی بحث سیستم انتقال قدرت و دیگری بحث زره تانک است. در بحث سیستم پیشران ترک ها قصد استفاده از یک موتور ساخت شرکت آلمانی MTU داشتند و در حوزه سیستم انتقال قدرت نیز هدف استفاده از محصولات شرکت RENK AG آلمان بود. با حضور ترکیه در جنگ داخلی سوریه دولت آلمان ترکیه را تحت تحریم های تسلیحاتی قرار داده و این گزینه ها از دسترس ترکیه خارج شد.

بیشتر بخوانید:

ترکیه همچنان درگیر پیشران تانک بومی

ترکیه در سال 2019 برنامه صنعت دفاعی خود برای سال 2020 را اعلام کرده بود که در آن به حضور تانک آلتای و آغاز تولید و تحویل آن اشاره شده بود که حالا خبری از آن نبوده بر اساس اخبار رسیده در برنامه سال بعدی اصولا اشاره ای به آلتای نشده است. در بخش زره هم ترک ها امید به همکاری با فرانسه داشتند که بعد از بروز اختلاف بین دو کشور در حوزه استخراج گاز در شرق مدیترانه این مسئله هم متوقف شده و به نظر ترک ها به دنبال شرکت های داخلی برای تولید زره تانک باشند.

در حال حاضر ترکیه در حال مذاکره با کره جنوبی برای تهیه کردن موتور و سیستم انتقال قدرت از خود این کشور است. کره جنوبی یک موتور 1500 اسب بخار برای تانک های K2 که آلتای بر اساس و تحت لیسانس آن است در اختیار دارند. یک مسئله ممکن است برخی اجازه ها از شرکای خارجی کره برای صادرات این مسئله باشد و مسئله بعدی این که سیستم انتقال قدرت ساخته کره در تانک K2 دچار مشکل شده و خود این کشور نیز ناچار از واردات این سیستم از شرکت آلمانی RENK AG شد. در هر حال مذاکرات ترکیه با کره جنوبی ادامه داشته ولی مشخصا بعید است به زودی خبری از تولید و تحویل تانک آلتای به ترکیه باشد.