کد خبر 1124783
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵

به گزارش مشرق، یاسر جبراییلی طی پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت: مشغول مطالعه‌ جزوه‌ای از مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی با عنوان "پول رایج جهانی و احیای پول اسلامی" هستم. جملاتی طلایی دارند که برایتان نقل می‌کنم تا در انتها نکته‌ای بیان کنم.

"وقتی کارشناس بانک در توجیه بهره می‌گوید  سپرده مردم پیش ما امانت است و باید به اندازه تورم به سپرده‌ها سود بدهیم، چرا این حرف را در مورد اسکناس‌هایی که دست مردم است و حکومت ثبات قیمت آن را با دو امضا ضمانت کرده، نمی‌زنند؟... آیا امضای رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای نقاشی روی پول است یا جنبه تضمین ارزش و اعتبار پول را دارد؟"

"پول متغیر(یعنی پولی که ارزش آن تغییر می‌کند) به معنی گذاشتن مردم روی ترازو و خالی شدن [جیب] ضعیف در غنی و تشدید تضاد طبقاتی است... در پول رایج جهانی که قانون بانکداری بدون ربا مبتنی بر آن است، از محرومِ مقروض گرفته می‌شود و به مرفه متمکن داده می‌شود".

"طبق نظر امام خمینی(ره) که فرمود "پول در اسلام کار نمی‌کند، کاری کنید پول کار نکند"، باید از پول رایج جهانی که لحظه‌ای از ربا و کار کردن خلاصی ندارد، اجتناب کرد".

"حل مشکل ربا در گرو اصلاح پول رایج جهانی است. رسول گرامی اسلام اول پول خود را کالایی کرده و سپس ربا را محکوم نمودند. منظور از اصلاح پول، کالایی کردن آن به تاسی از رسول گرامی اسلام است".

"با پول اعتباری، اصل فَلَکُم رُءوسُ أَموالِکُم لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ(سرمایه‌های شما ازآن شماست[اصل سرمایه، بدون سود]؛ ن ستم می‌کنید، نه ستم بر شما وارد می‌شود) به امر دیگری تبدیل می‌شود و آن "اما تَظلمون و اما تُظلمون" است، یعنی انسان بین محذور بهره دادن و بهره ندادن قرار می‌گیرد. اگر بهره گرفته نشود، به قرض دهنده به دلیل تورم ظلم شده، و اگر بهره گرفته شود، به قرض گیرنده ظلم شده، زیرا قرض گیرنده می‌گوید از تورم چه سودی برده که غرامت بپردازد!"

"پول معادل کالایی، نظام دائم التعادل، مقاوم، تضمینی، عقلایی، فقهی، فقهایی و غیر ذهنی است".

"با اصلاح پول، ربا و مسائل دیگر خودبخود حل می‌شود".

حال شما این "ذهن و اندیشه فعال و کارآمد" را که در اوج عقلانیت و تدقیق عالمانه در مسئله روز، اصول و مبانی را از اسلام گرفته و بلای ویرانگر اقتصاد جهان و ایران را آسیب‌شناسی می‌کند و نسخه ارائه می‌دهد، مقایسه کنید با آن روحانی محترمی که جلوی دوربین یک نشریه نئولیبرال می‌نشیند و فریاد می‌زند که اقتصاد اسلامی نداریم، تا فرمایشاتش دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.