کد خبر 1122929
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

به گزارش مشرق، کاربر فضای مجازی در خصوص طراحی نشان‌های وزارت خارجه کشورهای مختلف، نشان وزارت خارجه کشورمان را از منظر گرافیکی مورد بررسی قرار داد و در صفحه توییتری خود نوشت:

اجازه بدید این لوگو رو از منظر گرافیک بررسی کنیم.

طراحی نشان، چند هدف عمده داره و برای چندکاربری متفاوت انجام می‌شه. گاهی لوگو قراره از صفر به یک فرد یاشرکت یاگروه هویت ببخشه و برندشون بشه. در این نوع، دست شما بازه تا تصویر یا رنگ دلخواه یا متناسب رو طراحی کنی. رنگ یاتصویری که قراره "از این به‌بعد" بیننده رو یاد اون سوژه بندازه.

اما گاهی شما قراره برای مجموعه‌ای لوگو طراحی کنی که از قبل یک هویت بسیار مشخص و غیرقابل‌تغییر داره. اینجا دست شما بسته‌تره و باید اون هویت رو در لوگو منعکس کنی. به‌خصوص در ابعاد اهمیت یک وزارتخانه جهانیِ یک کشور. همچنین نوع خطوط و فرم باید کاملا رسمی باشه.

چند نمونه از نشان‌های وزارت‌خارجه‌های کشورهای مختلف رو ببینید:

در تمام اونها شما بلافاصله با دیدنشون متوجه می‌شید که با کدوم کشور طرفید: در تقریبا تمامی موارد، رنگ‌های هویتی و تصاویر هویتیِ از قبل‌معروف اون کشور در لوگو لحاظ شده، درعین‌حال کاملا هویت رسمی در طراحی رعایت شده.

دیگه نیازی به گفتن نیست که لوگوی وزارت‌خارجه به‌کل از چنین خصایصی، خالیه: نه از رنگ‌های هویتی و فرم‌های آشنای ایران خبریه، نه در فرم و خطوط موقعیت رسمی وزارت‌خارجه رعایت شده. یک حال‌وهوای غیررسمی و ناشناس، برای شناخته‌شده‌ترین وزارت‌خانه هر کشور در سطح جهان.

پ.ن: البته سبک رایج فعلی طراحی نشان، به سمت خلاصه‌گی و مینی‌مالیسمِ بیشتر می‌ره. اما در موقعیت‌های مختلف، باید از سبک‌های مختلف استفاده کرد. طراحی نشان برای یک باشگاه ورزشی یا شرکت کامپیوتری، می‌تونه مینی‌مال باشه. چون نیاز به انتقال مفاهیم زیادی نداره. اما در موقعیت رسمی،...

نباید انتقال مفاهیم ضروری از قبیل جایگاه وزارتخانه متبوع و ملیت و هویت یک کشور رو در طراحی لوگو فدای مینی‌مالیسم کرد. باید در موقعیت رسمی،خلاصه‌ترین طرحی که حاوی تمام این مفاهیم باشه، ارائه داد. نه خلاصه‌ترین طرحِ ممکن!گرافیک یعنی ارائه اطلاعات ضروری در خلاصه‌ترین و موثرترین فرم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.