کد خبر 1116166
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام ویدئو کاست درباره کناره‌گیری نخست‌وزیر ژاپن نوشت: هفته گذشته شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به طور رسمی از مقام خود کناره‌گیری کرد او که دلیل استعفا را بیماری روده ابراز کرده بود، با پیامهای زیادی از مقامات خارجی مواجه شد.

دونالد ترامپ در تماسی تلفنی، آبه را بهترین نخست وزیر تاریخ ژاپن دانست اما تحلیلگران اعتقاد دارند آبه نتوانست اصلاحات جدی در اقتصاد ژاپن انجام دهد

آبه که به باور ژاپنی‌ها معروف‌ترین نخست وزیر پس از جنگ جهانی دوم است در عرصه سیاست خارجی و دفاعی اقدامات مهمی انجام داد در عین حال گفته می‌شود محبوبیت او اخیرا افت شدید و بی‌سابقه‌ای داشته، موضوعی که شاید علت اصلی کناره‌گیری او یک سال پیش از پایان رسمی مسئولیتش بوده است.

از دلایل اصلی افت محبوبیت او سیاست‌های وی در ایام کرونا بود تعداد کشته‌های ژاپن بر اثر این بیماری فقط 1300 نفر است با این وجود سیاست‌های غلط و نامطمئن آبه در این ایام، باعث ایجاد بحرانی عمیق در ژاپن شد.

روندی که باعث نارضایتی 70درصدی مردم از عملکرد او و دولتش شده است پرونده فساد او در اهدای زمین به همفکران سیاسی‌اش جهت احداث مدرسه نیز هیچگاه شفاف نشد پروژه‌ای که همسر آبه نیز در آن سهیم بوده و در زمینهای دولتی احداث شده است وزیر دارایی ژاپن نیز متهم به سوء استفاده از اختیارات و سرپوش گذاشتن بر این رسوایی شد.

جشن سالیانه شکوفه‌های گیلاس که توسط نخست‌وزیری برگزار می‌شود نیز رسوایی دیگر اوست تبدیل این رویداد به جشنی پرهزینه برای تقدیر از هم‌حزبی‌های آبه باعث اعتراض همگانی شد دولت در پاسخ به اعتراضات اسناد مهمانان مدعو را از بین برد تا افشا نشود.

در انتخابات اخیر نیز وزیر دادگستری ژاپن و از نزدیکان آبه به خرید رای متهم شد او در انتخابات مجلس 150 میلیون ین از حزب آبه گرفته و رای خریده است هرچند شینزو آبه هر گونه ارتباط با این پرونده را تکذیب کرد

به نظر می‌رسد این رسوایی‌ها و کاهش محبوبیت دلیل اصلی کناره‌گیری او به بهانه بیماری بوده بهانه‌ای که سال 2007 هم دلیل استعفای آبه اعلام شد و 2012 دوباره وارد سیاست شد شاید بتوان این استعفا را نیز برای فرار از انتقادات در دور بعدی انتخابات دانست پنهان شدنی که شاید کمک کند وی پس از مدتی به عرصه سیاست باز گردد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.