کد خبر 1106758
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرام با اشاره به برخی از اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی نوشت:

سامان دهی بانکهای ناسالم:

تغییر مدیران متخلف بانکهای ناسالم/ کاهش تسلط سهامداران عمده بر آن بانکها / کاهش شدید اتکای بانکهای ناسالم براضافه برداشت از بانک مرکزی .

تعیین هیئت سرپرستی برمؤسسات اعتباری ناسالم ومتوقف کردن روند تخریبی آنها در بازار و شروع اصلاح ترازنامه و حل مشکل ناترازی آنها و تعیین تکلیف مؤسسات اعتباری غیرمجاز ادغام بانکها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه. این طرح طبق برنامه و با دقت ، باهمکاری ستاد کل نیروهای مسلح درحال تحقق و در مراحل پایانی است.

تدوین و اجرای سیاست گذاری نوین پولی، سامان دهی اضافه برداشت بانکها و کاهش شدید حجم آن و منوط کردن هرگونه دریافت اعتبار واضافه برداشت بانکها به ارائه وثیقه. اصلاح ضوابط تایید صلاحیت مدیران ، نحوه شناسایی درآمد و حدمجاز تملک سهام بانکها، با هدف ارتقاء نظارت بانک مرکزی والزام بانکها به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی داراییها آورده نقدی و صرف سهام و نیز تسریع درفروش اموال مازاد.

وضع مقرات جدید در تراکنش های بانکی : تفکیک حسابهای تجاری ازحسابهای اشخاص محدودیت در تراکنشهای اشخاص حقیقی و لزوم ارائه اسناد مثبته جهت اشخاص حقوقی و نیز حسابهای تجاری /معرفی ضوابط جدید در بخشی از تراکنشها ومبادلات چکهای تضمینی برای مقابله با پولشویی.

تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه امهال مطالبات معوق بانکها در جهت رعایت ملاحظات و قواعد شرعی در امهال مطالبات. وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان با پشتیبانی قوه قضائیه و پیگیری کمیته فرا دستگاهی رسیدگی به مطالبات معوق.