کد خبر 1103528
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: وندی شرمن عضو تیم مذاکره کننده دولت آمریکا شهریورماه ۱۳۹۷ طی یک رشته توئیت، خاطراتی را از مذاکرات خود با تیم ایرانی بیان کرد که خیلی معروف شد. آنگونه که شرمن روایت کرد، او حین گفت‌وگو سر یک موضوع مهم با طرف ایرانی، وقتی با اعتراض آقای عراقچی مواجه می‌شود، چشمانش از اشک پر می‌شود و در نتیجه این اظهار ضعف و زبونی، آقایان "عراقچی و تخت روانچی مبهوت شده بودند. آنها برای اولین بار طی یک ماه، ساکت شده بودند...بعد از یک لحظه طولانی سکوت، عراقچی اعتراض خود را پس گرفت."

همان شهریور ۹۷، این ماجرا را همه شنیدیم و خواندیم و تحلیل‌هایی هم انجام شد. اما در این داستان یک نکته حیرت‌انگیز وجود دارد که من امشب با آن مواجه شدم: اسفندماه سال ۱۳۹۳ یعنی ۱۶ ماه پیش از امضای برجام رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره چنین خدعه‌هایی از طرف آمریکا هشدار داده بودند!

امشب مشغول مطالعه بیانات حضرت آقا در دیدار اسفندماه ۹۳ با اعضای مجلس خبرگان رهبری بودم. همان دیداری که ایشان مذاکره‌کنندگان ایرانی را امین و دلسوز خواندند. اما نکته اینجاست که بلافاصله پس از متصف کردن تیم ایرانی به این صفات، از یک مسئله بسیار مهم ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که به ماجرای گریه شرمن مربوط است: "درعین‌حال من نگرانم؛ چون طرف مقابل، طرف حیله‌گری است. از جمله‌ی چیزهایی که غالباً پنهان میماند از چشمها، حیله‌گری اشخاص یا جهاتی است که دارای ظاهر بزرگ و فربهی هستند؛ آدم فکر نمیکند که اینها هم حیله‌گر باشند. خب امروز آمریکا ظاهر فربهی دارد؛ قدرت مالی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی، قدرت نظامی، قدرت امنیّتی، و غفلت میشود از اینکه همین دستگاه صاحب قدرت، اهل موذی‌گری‌های آدمهای ضعیف هم باشد، ولی هست".

آگاهی و هشیاری درباره امکان تمسک آمریکا به "موذی‌گری‌های آدم‌های ضعیف"، کلیدواژه‌ای بود که اگر به آن دقت می‌شد، گریه شرمن آقایان عراقچی و تخت‌روانچی را مبهوت نمی‌کرد و دچار غفلت نمی‌شدند.

انس با بیانات رهبر فرزانه انقلاب، و ایمان به راهی که ایشان نشان می‌دهد، شرط پیروزی است...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.