نیروی هوایی امارات که از اواخر سال گذشته میلادی تقریبا از جنگ یمن خارج شده است حدود ۱۳۰ هزار سورتی و ۵۰۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی بر فراز یمن داشته است.

سرویس جهان مشرق _ به تازگی گزارشی از فعالیت نیروی هوایی امارات در دوران ۵ ساله حضور در جنگ یمن منتشر شده است که حاوی آمار خیره کننده و هزینه سرسام آور این کشور در نبردی بیهوده و همراه با شکست بوده است.

در این گزارش که تنها مربوط به حجم پرواز هواگردهای نیروی هوایی این کشور بر فراز خاک کشور یمن از ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی و آغاز دخالت نظامی این کشور است ذکر شده که نیروی هوایی امارات که از اواخر سال گذشته میلادی تقریبا از جنگ یمن خارج نیز شده است حدود ۱۳۰ هزار سورتی و ۵۰۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی بر فراز یمن داشته است.

از آنجاییکه نیروی هوایی امارات از جنگنده‌های پیشرفته غربی نظیر F۱۶E و میراژ۲۰۰۰ استفاده میکند و همچنین ناوگانی از هواگردهای شناسایی و سوخترسان نیز به پشتیبانی از عملیات میپرداختند هر ساعت پرواز این هواگردها هزینه‌های متفاوتی از ۲۰ تا ۷۰ هزار دلار در ساعت خواهد داشت اما اگر میانگین هر ساعت پرواز کلیه هواگردهای فوق را حدود ۴۰ هزار دلار تخمین بزنیم، این کشور تنها برای به پرواز درآوردن هواگردهای خود در جنگ یمن بیش از ۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده است!

جنگنده‌های F۱۶E/F نیروی هوایی امارات

این رقم زمانی حیرت انگیزتر خواهد شد که در نظر بگیریم شامل تسلیحات مورد استفاده در بمباران شامل بمب‌های هدایت شونده چند ده هزار دلاری تا موشک‌های کروز چند میلیون دلاری استفاده شده نیز نمی‌شود و موارد سقوط این هواگردها نیز در نظر گرفته نشده است.

جنگنده اف۱۶ اماراتی از دید پدافند هوایی انصارالله

همچنین رقم ۲۰ میلیارد دلار تنها به هزینه ارتش امارات در آسمان یمن مربوط است ؛ این کشور حداقل چند هزار خودروی محافظت شده زرهی، نفربر و تانک به نیروهای تحت امر خود یعنی مجلس انتقالی جنوبی STC اهدا کرده و طبیعتا حقوق و هزینه‌های نبرد ۵ ساله این نیروها نیز بر عهده شیخ نشین‌های اماراتی بوده است که شاید مجموع هزینه‌های نظامی این کشور در خاک یمن را به رقمی ۲ تا ۳ برابر هزینه نیروی هوایی این کشور برساند !

خودروی محافظت شده زرهی Caiman ارتش امارات که به غنیمت انصارالله درآمده است.

حال اگر ابعاد نیروی هوایی و ارتش امارات را نسبت به عربستان سعودی در نظر بگیریم ، به خصوص با این فرض که میزان فعالیت ارتش عربستان در جنگ یمن بسیار بیشتر از متحد اماراتی خود بوده است به خوبی مشخص میشود که چرا این کشور در تلاش است تا پیش از آنکه هزینه‌های چند صد میلیارد دلاری این جنگ کمر اقتصاد نفتی آن را بشکند، به هر طریقی آبرومندانه از باتلاق یمن خارج شده و از وقوع فاجعه نظامی و اقتصادی برای خود جلوگیری به عمل آورد.

برچسب‌ها