عربستان که از واکنش انتقام جویانه قبایل استان الجوف در مورد جنایت هفته پیش خود وحشت‌زده شده، پیشنهاد رشوه کلان به خانواده‌های قربانیان را مطرح کرده که این پیشنهاد با مخالفت قاطع قبایل مذکور مواجه شد.

سرویس جهان مشرق - عربستان سعودی اخیرا در جنایتی جدید یک مراسم عروسی در روستای دوردست المساعفة در استان الجوف واقع در شمال شرق صنعا را هدف حملات هوایی خود قرار داد که در نتیجه این جنایت ۳۱ غیرنظامی که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند، به خاک و خون کشیده شده و ده ها تن دیگر زخمی شدند.  این جنایت تمام یمن را تکان داد و واکنش‌های خشمگینانه ای در محافل مردمی و حقوقی یمن ایجاد کرد.  رژیم آل سعود ۲۴ ساعت بعد از وقوع این حمله بود که به انجام آن اذعان کرد، اما از آنجایی که از واکنش‌های منفی این اقدام در سطح قبیله‌های منطقه الجوف و به ویژه مناطق هم مرز این استان با اراضی عربستان سعودی نگران بود،  پیشنهادی را برای مهار حس انتقام جویانه قبایل این منطقه برای داوری قبیله ای در خصوص قربانیان این جنایت از قبیله بنی نوف مطرح کرد که البته این پیشنهاد بلافاصله از سوی تمامی قبایل منطقه رد شده و آنها اعلام کردند که از قاتلان زنان و کودکان خود قصاص خواهند گرفت.

نکته قابل توجه این بود که اذعان عربستان سعودی به انجام این حمله مانند حملات گذشته از زبان سرتیب منصور المنصور فرمانده نیروهای موسوم به تیم مشترک ارزیابی حوادث یمن در ائتلاف متجاوز سعودی مطرح نشد، بلکه از طریق قبایلی مطرح شد که رویکردی دوستانه با ریاض داشتند و ریاض سعی کرده بود این قبایل را به عنوان میانجی برای آرامش بخشیدن به خانواده‌های قربانیان و راضی کردن قبایل آنها مأمور کند. ریاض بدون در نظرگرفتن عرف رسمی،   برای اولین بار طی ۵ سال گذشته موضوع داوری قبیله‌ای جهت سرپوش گذاشتن بر این جنایت را مطرح کرده و شیوخ  مورد حمایت عربستان اعلام کرده‌اند که ریاض آمادگی تحویل دادن ده تفنگ کلاشینکف و ۵۰۰ هزار ریال سعودی به خانواده‌های قربانیان این جنایت را دارد.

منابع مطلع به روزنامه لبنانی الاخبار گزارش دادند که میانجگری العوجری الستنیل شیخ هواداران عربستان سعودی در جلب توجه قبایل منطقه ناکام مانده و همین موضوع باعث شده ریاض پیشنهاد جدیدی مبتنی بر پرداخت سه خودرو و سه میلیون ریال سعودی به هر یک از خانواده‌های قربانیان را مطرح کند. ریاض از شیوخ قبیله جهم خواسته است تا میانجیگری جدیدی را برای راضی کردن خانواده‌های قربانیان را آغاز کند و این حمله را یک اشتباه غیر عمد توصیف کند، اما تلاش جدید سعودی در این رابطه نیز با شکست مواجه شده و قبایل منطقه اعلام کردند که با خون فرزندان خود سازش نخواهند کرد. آنها تهدید کرده‌اند که انتقام سختی از سعودی‌ها خواهد گرفت.

منابع قبیله ای در استان الجوف با تاکید بر اینکه خون زنان و کودکان منطقه قابل سازش نیست، ابراز داشتند  که سه خانواده قربانی شده در این حملات  در مناطق دور از محور درگیری‌ها بودند و هیچ درگیری در این منطقه وجود نداشت، لذا توجیهی برای چنین عملیاتی وجود ندارد.  علاوه بر این که تعداد قابل توجهی از اهالی این روستا از چندین سال پیش در نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مخلوع یمن که زیر نظر عربستان اداره می شود، حضور داشته‌اند، لذا آنها رشوه‌های سعودی‌ها برای راضی کردن قبایل منطقه را نمی‌پذیرند و به اصطلاح «خون تنها یا خون پاک می شود.»