کد خبر 1093084
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر در تحلیل سفر سرلشکر باقری به سوریه نوشت:

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه را باید اولین واکنش جدی ایران به حادثه در مجمتع غنی سازی نطنز ارزیابی کرد.

در سفر سردار باقری رسما تفاهم نامه جدید همکاری نظامی بین ایران و سوریه امضا شد. بر طبق اخبار منتشره در یکی از بندهای این تفاهم نامه ایران تضمین کرده سامانه های ضدهوایی و پدافندی خود را در سوریه مستقر کند.

در صورت وقوع این امر جنگنده های اسرائیلی که مرتبا با حملات خود برای نیروهای مقاومت در سوریه مشکل ایجاد می کنند دیگر در امنیت نخواهند بود.

از سال ۲۰۱۵ مدیریت حراست از آسمان سوریه به ارتش روسیه واگذار شد و با وجود استقرار سامانه های پدافندی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ در این کشور، روسها به علت توافقات پشت پرده شان با رژیم صهیونیستی چشم خود را بر این حملات می بستند و هواپیماهای اسرائیلی با استفاده موشک های هوا به زمین معمولا از آسمان فلسطین اشغالی و لبنان علیه نیروهای مقاومت آتش می گشودند.

لکن به نظر می رسد اگر ایران با استقرار پدافند پیشرفته و قدرتمندش عزم جدی برای شکار هواگردهای اسرائیلی نماید معادله نبرد در حاشیه شرقی مدیترانه دگرگون خواهد شد.

چرا که اصولا حیات رژیم اسرائیل به قدرت نظامی اش در آسمان بوده و با عطف به عمق استراتژیک کمی که دارد، همواره سعی نموده با استفاده از حملات هوایی پیشگیرانه و با رعایت اصل غافلگیری امنیت شهروندانش را تامین کند.

البته مورد ذکر شده تنها یکی از توافقات نظامی  جدید ایران و سوریه است و از قرائن اینگونه برمی آید که جمهوری اسلامی قصد دارد به صورت مجدانه تری در عرصه نظامی در شامات نقش آفرینی کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.