کد خبر 1024624
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹

امروز، هم سیاست در عراق به نسبت ۱۵ سال قبل، ریشه دارتر است و هم توانمندی نیروهای بسیج مردمی، به واسطه جنگیدن و نابود کردن دولت داعش (ارتش نیابتی آمریکا) با چند سال قبل قابل قیاس نیست.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: 

نظامیان تروریست آمریکایی، حاشیه امنیتی در عراق داشتند که با حمله امشب به مقر نیرو های بسیج مردمی از بین رفته است. آنها در واقع خود را با مردم درگیر کرده اند و این در حالی است که در گذشته، نتایج تلخ درگیری با مردم را چشیدند و تلفات سنگینی دادند.

جنایت امشب، احتمالا برای شارژ بقایای بازسازی شده داعش و حزب بعث است تا فاز جدید نا آرامی و ترور و بی ثبات سازی را کلید بزنند و هرج و مرج را به عمق سیاست و حکومت در عراق بکشانند یا بر تعیین نخست وزیر جدید اثر بگذارند. ممکن است کسانی هم بگویند آمریکا دنبال واکنش حشد الشعبی و حزب الله  و عصائب اهل حق است تا با این گروه ها تسویه حساب کند، به همین بهانه، نظامیگری دوره بوش را برگرداند و عرصه را بر منتخبان مردم تنگ کند.

این احتمالات دور از ذهن نیست. آمریکا بدش نمی آید که استعفای اجباری نخست وزیر را به ریاست جمهوری و سپس، انحلال پارلمان توسعه دهد. اما تلقی اداره عراق با فرماندار نظامی، در همان اوایل اشغالگری به بن بست خورد و خسارات سنگین روی دست آمریکایی ها گذاشت. نتیجه سیاست های احمقانه پانزده سال گذشته، این شد که ترامپ دزدانه و شبانه، به جای بغداد به پایگاه نظامی عین الاسد برود و سپس بنویسد "غم انگیز است؛ هفت هزار میلیارد دلار در جنگ منطقه هزینه کردیم اما رئیس جمهور آمریکا مجبور است با هواپیمای چراغ خاموش به عراق سفر کند".

امروز، هم سیاست در عراق به نسبت ۱۵ سال قبل، ریشه دارتر است و هم توانمندی نیروهای بسیج مردمی، به واسطه جنگیدن و نابود کردن دولت داعش (ارتش نیابتی آمریکا) با چند سال قبل قابل قیاس نیست. انها طبق برخی گزارش های منتشره در رسانه های غربی، از تسلیحات پیشرفته و توانمندی نظامی غیر قابل انکار برخوردارند.

احتمالا انتقام بسیج مردمی عراق، متقارن و آن گونه که شاید مطلوب آمریکا باشد، نخواهد بود. انتقام نامتقارن، زمان و مکان و چگونگی ضربات دردناک را در ابهام فرو می برد و کابوسی آزار دهنده را بر سر مراکز نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا می کشاند. برآیند جنایت امشب، خسارتی حیثیتی برای کاخ سفید خواهد بود.