به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مقاومت تا ظهور در مطلبی با عنوان شکاف بین نتانیاهو و سران نهادهای امنیتی نوشت:

سران امنیتی اسرائیل بر این باورند که موضع نتانیاهو در 5 مورد قاطع نیست، که باعث به خطر انداختن دستاوردهای جنگ و آسیب‌های استراتژیک میشود!

در هفته‌های اخیر، شکاف فزاینده‌ای بین مقامات ارشد دستگاه های نظامی از جمله یوآف گالانت، وزیر دفاع و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش با بنیامین نتانیاهو به وجود آمده است.

ارتش اسرائیل از نخست‌وزیر و کابینه سیاسی-امنیتی این کشور می‌خواهد که در مورد 5 موضوع تصمیم‌های روشن اتخاذ کنند:

1)آزادسازی گروگان ها

ارتش از نتانیاهو و کابینه میخواهد در مورد توقف جنگ به مدت نامعلوم برای توافق کلی در یک یا چند مرحله تصمیم گیری کند.

ظاهرا ارتش با حمایت شین بت، به نتانیاهو اعلام کرده که خواه جنگ ادامه یابد و نیرو ها وارد رفح شود یا اینکه جنگ متوقف شود، قادر به شکست حماس خواهد بود ، این کشور آزادی عمل و برتری اطلاعاتی در نوار غزه دارد و به این ترتیب امکان تصمیم گیری درباره حماس در مدت زمان طولانی‌تری وجود خواهد داشت. ارتش هم چنین به دستاوردهایی رسیده است که به نخست وزیر اجازه می‌دهد که درباره هر کدام خواست تصمیم بگیرید.

2)فردای پس از جنگ

دومین موضوع استراتژیک ، معروف به «روز بعد» است. در این مورد، ارتش مدعی است که تردید نتانیاهو و به ویژه عدم اقدام سیاسی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جایگزین، به معنی بازگشت حماس و استقرار در مناطقی است که قبلا پاکسازی شده‌ است.

طبق ادعای ارتش ورود به رفح بدون یک تشکیل یک دولت غیرنظامی جایگزین برای حماس هیچ فایده ای نخواهد داشت زیرا به محض خروج ارتش از منطقه، این سازمان بار دیگر کنترل منطقه مرزی با مصر و فعالیت خود را در تونل ها از سر خواهد گرفت.

ارتش میگوید ، تنها دو گزینه در پیش رو است :

  • اول: تشکیل یک دولت نظامی که نیازمند حضور دو لشکر ارتش است که به طور دائم در نوار غزه مستقر باشند و آن را مدیریت کنند.
  • دوم : تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس نمی تواند به جای حماس غزه را به طور کامل کنترل کند. با این حال دولتی متشکل از افراد فتح که در نوار غزه زندگی می کنند با موافقت ضمنی محود عباس و حمایت یک نیروی عرب تشکیل شده از امارات، مصر، اردن و شاید عربستان سعودی و بحرین می تواند غزه را کنترل و حتی به تامین مالی بازسازی منطقه و ویرانی های ناشی از جنگ کمک کنند.

اما چنین راه حلی مستلزم آن است که نتانیاهو و دولتش به خواسته دولت بایدن عمل کنند و اصولا با راه حل دو کشور موافقت کنند.

شکاف بین نتانیاهو و سران نهادهای امنیتی

3) عملیات در رفح

موضوع سوم رفح است ، ارتش ماه‌هاست که ادعا میکند طرح های قابل اجرایی برای تخلیه حدود یک میلیون آواره مستقر در شهر و سپس عملیات در آن برای متلاشی کردن 3 گردان تیپ رفح حماس دارد.

هرتزی هالوی ، رئیس ستاد ارتش قبلا چندین بار هم طرح تخلیه آوارگان و هم عملیات نظامی را تایید کرده است، اما نتانیاهو تحت فشار دولت بایدن از اقدام در این زمینه خودداری کرده است.

طبق گفته ارتش ، به دلیل سرنوشت ربوده شدگان که احتمالا تعداد زیادی از آنها در رفح هستند (حماس و جهاد اسلامی ممکن است در پاسخ به آغاز عملیات یا به عنوان اهرم برای متوقف کردن جنگ به آنها آسیب برسانند.) تصمیم گیری درباره عملیات رفح آسان نیست و به همین خاطر عملیات رفح را می توان برای مدتی به تعویق انداخت تا تصمیمی استراتژیک در مورد آزادی ربوده شدگان گرفته شود.

4)جنگ فرسایشی در شمال با حزب الله

طبق ادعای نهاد امنیتی ، ادامه "عادی سازی" جنگ فرسایشی در شمال ممکن است به یک وضعیت عادی تبدیل شده و در نتیجه شهرک نشینان نتوانند تا یک سال یا بیشتر به خانه های خود بازگردند.

ارتش اسرائیل بر این باور است که تصمیم به گسترش جنگ با حزب‌الله یا حل و فصل دیپلماتیک بر اساس قطعنامه 1701 شورای امنیت، باید پس از اتمام و تصمیم گیری روشن درباره جنگ غزه انجام گیرد ، زیرا در صورت وقوع جنگ با حزب الله ، ارتش می خواهد تمام تمرکز و توان خود را در شمال متمرکز و آن را با جنگ غزه تقسیم نکند.

5)بودجه نظامی

طبق ادعای ارتش ، موضوع بودجه نظامی مبهم است و در زمینه آمادگی برای رویارویی احتمالی با ایران اهمیت ویژه ای دارد. تصمیم در مورد فردای غزه بر رویارویی با ایران نیز تاثیر گذار است، زیرا تعیین می کند که آیا امکان تشکیل ائتلاف آمریکایی، اسرائیلی و عربی وجود دارد یا خیر.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس