تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و تنگنای شدید اردن

رسانه عرب زبان رای الیوم نوشت: تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح به شدت اردن را در تنگنا قرار داده و این کشور نگران تشدید درگیری به سبب اشغال این گذرگاه از سوی اشغالگران است.

به گزارش مشرق و به نقل از رای الیوم، «عبدالله دوم» پادشاه اردن در واشنگتن به دنبال توقف عملیات رفح است. چرا بیانیه از سوی دربار پادشاهی صادر شد؟

این رسانه نوشت: بیانیه هایی که از سوی دربار پادشاهی درباره سناریوی تشدید تحرکات نظامی اسرائیل در رفح منتشر شده، بیانگر موضع شخصی دربار و شخص پادشاه اردن در محکومیت حمله جدید رژیم صهیونیستی و هشدار درباره تبعات خطرناک آن است.

به نوشته این منبع، معمولا «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن موضع رسمی این کشور را اعلام می‌کند، اما پس از اینکه رژیم صهیونیستی به سمت رفح حرکت کرد، این نیازمند بیانیه مستقیم از سوی دربار پادشاهی بود.

رای الیوم ادامه داد: ناظران سیاسی بر این باورند که علت تحرکات و سفرهای پادشاه اردن به ایتالیا و آمریکا، تلاش برای متوقف کردن حمله رفح است. درحالی که ارتش رژیم صهیونیستی حمله به رفح را آغاز کرده است، عبدالله دوم به همراه آمریکا و جامعه جهانی به دنبال توقف تحرکات این رژیم هستند.

به نوشته این رسانه، محافل اردنی به شدت نگران تحولات نظامی هستند که به نصب پرچم رژیم صهیونیستی بر گذرگاه رفح و حضور نظامی آن در محور فیلادلفیا ختم شده و این موضوعی است که اردن به آن به عنوان برباد دهنده مذاکره و سازش نگاه می کند و اوضاع را به سمت خط قرمز که بازگشت نگرانی از کوچاندن و فراگیر شدن جنگ در منطقه است، سوق می دهد.

رای الیوم افزود: از نگاه اردن، تشدید اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح، تشدید رویارویی، افزایش مصائب بشری و موج حرکت مردمی در اردن و کرانه باختری و حتی میان مصری ها را به دنبال خواهد داشت.

این رسانه اضافه کرد: آنچه معادلات اردن را به هم ریخته، ابهام در موضع مصر و نبود هماهنگی میان امان و قاهره در موضوع گذرگآه رفح است. برخی محافل نزدیک به مقاومت به حمایت امان از اداره این گذرگاه از سوی تشکیلات خودگردان اشاره کردند. هرچند واشنگتن به اردن اعلام کرده که تل آویو وعده عملیات محدود در رفح را داده اما اردنی ها با دیده تردید به آن می نگرند.

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، تهاجم زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تأیید و ارتش این رژیم، از روز سه‌شنبه بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرد.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما رژیم صهیونیستی ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

در همین راستا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای هشدار داد که حمله تمام عیار رژیم صهیونیستی به رفح، فاجعه انسانی به بار خواهد آورد و اشتباهی راهبردی است.

دبیر کل سازمان ملل در این بیانیه از رژیم صهیونیستی و جنبش حماس خواست تا به توافق آتش بس دست یابند و از تهاجم کامل این رژیم به رفح جلوگیری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس