کد خبر 1603703
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
چه تعداد از پزشکان فرار مالیاتی دارند

مدیرکل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی، در خصوص فرار مالیاتی پزشکان، توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، آرش انیسیان، در پاسخ به این سوال که وضعیت پرداخت مالیات در جامعه پزشکی کشور چگونه است، گفت: جامعه پزشکی به عنوان قشر فرهیخته در جامعه همیشه در انجام تکالیف مالیاتی نسبت به سایر اقشار جامعه پیش رو بوده است. میزان پرداخت مالیات و میزان مشارکت در استفاده از تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم عملاً این اجازه را می‌دهد که افراد بتوانند مالیات خود را به صورت مقطوع تا سطحی از درآمد پرداخت کنند.

وی افزود: جامعه پزشکی، جامعه‌ای است که به طور عمده با قوانین همراه است، آن چیزی که اصطلاحاً به عنوان فرار مالیاتی در بین جامعه پزشکی اعلام می‌شود، نمی‌توان گفت اصلاً نیست ولی ممکن است بسیار ناچیز باشد.

انیسیان ادامه داد: بیش از ۳۵۰ هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بین اعضای جامعه پزشکی در قالب پروانه مطب و مؤسسات و…، فعالیت مستقل شخصی دارند. از بین اینها کمتر از ۷۵۰ نفر را سازمان امور مالیاتی رسماً به عنوان فرار مالیاتی اعلام کرده که از نظر ما این عدد هم قطعی نیست.

وی افزود: این عدد در یک جامعه ۳۵۰ هزار نفری تقریباً چیزی نزدیک به صفر است. ما خودمان را با هیچ قشری مقایسه نمی‌کنیم اما آن چیزی که مهم است عدالت مالیاتی است. تفاوت جامعه پزشکی با سایر اقشار این است که جامعه پزشکی از معدود اقشاری است که در تبصره ۶ قانون سالانه بودجه به طور علی الحساب ۱۰ درصد از عملکردشان در مراکز درمانی پایان ماه به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. بقیه مشاغل ۴ ماه بعد از اتمام سال مالی موظف به پرداخت مالیات شأن هستند. به دلیل اینکه اغلب مراکز درمانی و پزشکان به خصوص در شهرستان‌ها با سازمان‌های بیمه گر قرارداد دارند و عملاً عملکردشان در قبال سازمان‌های بیمه گر شفاف و قابل رصد است و بر آن مبنا هم مالیات پرداخت می‌کنند.

انیسیان گفت: مالیات در مشاغل پزشکی (بخش مربوط به عملکرد جامعه پزشکی) در مراکز درمانی به صورت ۱۰ درصد علی الحساب پایان ماه پرداخت می‌شود و مابقی پایان سال در قالب اظهار نامه ارسال می‌شود و مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: از طرفی جامعه پزشکی برای صدور و تمدید پروانه فعالیت خود لازم است پرونده مالیاتی داشته باشد و مالیات سال‌های قبل شأن را تسویه کرده باشند. بسیاری از مشاغل از این قاعده مستثنی هستند. جامعه پزشکی از جمله معدود مشاغلی است که صدور پروانه فعالیت شأن منوط به تسویه حساب مالیاتی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 0
    جالبه آمار فرار مالیاتی پزشکان رو بجای اینکه اداره مالیات و وزارت اقتصاد بگه خود پزشکان و ارگان سازمانیشون یعنی تظام پزشکی میگه و مثل همیشه هم همه چیز پزشکان خوبه و فرهیخته هستن و فرار مالیاتی ندارن.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 0
      چاقو که دسته خودش رو نمی بره. نظام پزشکی همیشه طرف پزشک هارو می گیره. ساختار سازمان نظام پزشکی باید تغییر کنه طوری که طرفدار عدالت باشه نه طرفدار رفقای پزشک شون.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    از 3 پزشکی که ظرف 1 سال گذشته رفتیم، فقط یکیش کل پول رو با کارتخوان گرفت. دو تای دیگه یا پول نقد میخواستن یا کارت به کارت به شماره ای که خودشون میدادن و به نام پزشک نبود!
  • فرار مالیاتی = تورم IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    7 1
    کاهش فرار مالیاتی = کاهش تورم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    ههههه. نظام پزشکی شریک دزد و رفیق غافله س . چاقو که دسته خودش رو نمی بره. یه چشم پزشک برای عمل ساده آب مروارید (ساده ترین عمل چشم) 20 میلیون تومن دستمزد می گیره (برای عمل فقط یک چشم) که معادل دستمزد یکماه یه کارمند با مدرک دکتراست. این شیادان از آمریکا تقلید می کنن. هر سال یه K تعیین می کنن و طبق جداول آمریکا قیمت خدمات پزشکی را معین می کنند. آیا آدم باهوش و شجاعی پیدا خواهد شد تا یساط این شیادان را جمع کند و جلوی غارت ملت در بیمارستان ها را بگیرد؟ هیچ نون دونی مثل بیمارستان سود نداره. سهام داران بیمارستان ها همه سوپر میلیاردر و دارای ویلاهای چند میلیون دلاری در کانادا و جنوب فرانسه و اسپانیا. این عدالته؟
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      متاسفانه توان برخورد با زیاده خواهی های اصناف وجود ندارد. وقتی حریف صنف طلافروشان که شغل حیاتی ندارند نشدند چجور میخواهند حریف صنف پزشکان شوند که چند ده سال است برای خودشان جای پا درست کرده اند و شغل حیاتی و مرتبط با سلامت مردم دارند و دارای تشکیلات شبه مافیایی هستند.
  • درمان دولتی !! IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    کل سیستم بهداشت و درمان و آموزش باید دولتی شود !!
  • US ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    افراد بیکار رو بفرستن دنبال دنبال پیدا کردن فراریان مالیاتی درصدی هم دست مزد بدن تا آمار همشون در بیاد
  • مالیات همه ماهانه IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    مالیات همه ماهانه گرفته شود !! ::: مثل کارمندان ::: لذا مبالغ مالیات روی هم جمع نشده و مشکلات کم میشود . :::: علی الحساب ماهانه و در پایان سال نهایی شود !!! :::: وقتی روی هم جمع میشود ، حساس میشوند و توطنه میکنند !!
  • فرار مالیاتی = تورم IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    فرار مالیاتی طلافروشها ، پزشکان ، وکلا و برخی شرکتها یعنی ایجاد کسری بودجه و افزایش تورم !!
  • کاهش فاصله طبقاتی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    فاصله طبقاتی موجود باید کم شود !! >>>>>>>>راه حل اصلی دنیا برای کاهش فاصله طبقاتی ، مالیات است !! ///// اخطار به مسنولان کشور : فاصله طبقاتی و تفاوت حقوق در جامعه را کاهش دهید !! ////// وگرنه برای کل کشور گران تمام خواهد شد !! (گرانتر از قبل ) //// برای مثال در هیچ کشوری چنین فاصله درامدی بین { پزشک و پرستار } یا بین { مهندس و تکنیسین و کارگر } وجود ندارد !! //// نیاز به اصلاح قوانین یا اجرای بهتر قوانین است !! //// موضوع بسیار جدی است !! >>>>>> فاصله طبقاتی باید کم شود !! >>>>>>>. ضمنا فاصله طبقاتی خودش یک عامل ایجاد تورم در جامعه است !! که کمتر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است !! >>>>>> یعنی با فرض افزایش هر میزان از نقدینگی ، توزیع عادلانه تر درامد ، خودش اثر ضد تورمی دارد !
  • کمی انسانیت !! IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    کمی انسانیت نه بیشتر !! >>>>> دستمزد یک ساعت کارگران ، چهل هزار تومان است ! ( بر اساس حداقل حقوق ده میلیون تومانی سال ۱۴۰۳ ) >>>>>> یک پزشک برای یک ویزیت حداکثر پنج یا ده دقیقه ای ( در بهترین حالت ) چقدر میخواهد ؟!! >>>> انصاف ، مهمترین مشخصه انسانهاست !! >>> ساده تر بگویم !! >>> انسانیت ، مهمترین مشخصه انسانهاست !! >>>>> کمی انسانیت نه بیشترم آرزوست !! >>>>
  • احمد IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    بنده مهندس ۳۰ساله با شغل آزاد ودرآمد ماهانه حدود۵۰میلیون هستم که سالانه مالیات عملکرد وارزش افزوده دوبرابر فوق تخصص چشم در مهاباد پرداخت می کنم
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    1 0
    پول پیش خونه را دادیم طلا، حتی یکی از طلافروش ها کارت نکشید، دکتر هم که میریم هر دفعه میگه پول نقد بیار، یه جوری حرف می‌زنید انگار تو این مملکت زندگی نمیکنید
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    پزشک ها کارت بانکی قبول نمی کنند اسکناس میخوان. پول نقد کجا پیدا میشه آخه !
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    0 0
    با عرض معذرت :: به روباه گفتند شاهدت کیه گفت دمم ، حالا از افرادی که خودشون نرخ ویزیت پزشکان رو مشخص میکنند و ذیحق هم هستند می پرسند پزشکان چقدر مالیات می دهند؟ مشخصه که هیچ وقت نخواهد گفت پزشکان یا کارت خوان ندارند یا اینکه پول نقد میخواهند یا شماره کارتی میدهند تا به ان واریز شود، مریض بدبخت هم وقتی مستاصل باشد هرچه آنها درمطب بگویند را انجام خواهد داد، طرف تومطبش گوش تاگوش مریض نشسته بود ، بعضی هم سرپا ایستاده بودند، دستگاه کولونوسکوپی و اندوسکوپی داشت و از هر مریض بین چهار تا هفت میلیون تومان پول میگرفت ، با آزمایشگاه های پاتولوژی دیگر هم رابطه و قرارداد داشت و مریض ها پس از نمونه برداری باید به همان آزمایشگاه فقط مراجعه میکردند ، خب درامد یک پزشک متخصص هرشب چقدر ، یک هفته چقدر ، ماه چقدر ؟ سال چقدر؟؟ پرداخت مالیات = صفر ، کارمند جماعت سالانه با همین حقوق معمولی مثلا بین ده تابیست میلیون تومن مثلا اگر خوب نوشته باشم ، هرماه بین یک تا دومیلیون مالیات میدهند که درسال بین بیست تاسی میلیون مالیات مستقیم قبل از درافت حقوق و نقدترین نوع مالیات ستانی است، اما مالیات اخذ شده از کل صنف طلافروش در سال گذشته چقدر مالیات بوده؟ بین یک تا دومیلیون
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    واقعا بعضی از پزشکان از خجالت بمیرن البته ما پزشکهای خوب هم داریم یادم هست در مطب پزشکی بالای سر منشی داشتم کارهای ویزیت رو انجام میدادم ودیدم تودوتا صفحه روبروم جلوی اسم چند نفر نوشته شد بود مجانی وخیلی تحت تاثیر قرار گرفتم توهرصنفی ادم باایمان وبا انصاف وایضا نامرد واز خدا بی خبر پیدا میشه دنیا خواهد گذشت به فکر اخرتتون باشید 🤲🤔🙄
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    باید آن هایی که دستگاه کارت خوان ندارند را جریمه سنگین کنند هم مغازه ها و هم پزشکان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس