کد خبر 1599449
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷

اعتراض به برگ قطعی مالیات امکانپذیر است؟

برگ قطعی مالیات، مبلغی است که توسط دولت تعیین می‌شود و مودی مالیاتی موظف به پرداخت آن است؛ البته مبلغ مشخص شده داخل برگ قطعی حتما درست نیست و ممکن است بیش از میزان صحیح مشخص شده باشد و در این زمان فرد مجاز به اعتراض خواهد بود. البته اعتراض به برگ قطعی مالیاتی قوانین و شرایط خاصی دارد که در صورت رعایت آن‌ها، مودی مجاز به ثبت اعتراض خواهد بود. زمانی که برگ قطعی مالیات صادر می‌شود، به‌معنای قطعی شدن مالیات نیست، بلکه اشاره به میزان مالیاتی دارد که پرداخت آن قطعی خواهد بود.

برای آشنایی با مراحل اعتراض به برگ قطعی مالیات در مهلت طلایی و مدارک مورد نیاز، فقط کافی است 5 دقیقه از وقت خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

برگ قطعی مالیات چیست؟ مبلغی که مودی باید پرداخت کند

برگ قطعی مالیات، مبلغی است که سازمان مالیاتی صادر می‌کند. زمانی که این برگ صادر می‌شود، مودی مالیاتی فرصت دارد تا به مبلغ مشخص‌شده اعتراض کند و اسناد و مدارک معتبری به‌منظور کاهش مبلغ را ارائه دهد. اما این فرصت محدود است و اداره مالیات برای اعتراض به برگ قطعی مالیاتی فقط 30 روز فرصت خواهد داد و پس از اتمام مدت مقرر، برگ قطعی به‌صورت سیستمی و خودکار صادر خواهد شد.

توجه داشته باشید درصورتی‌که مالیات در موعد مقرر پرداخت نشود، پرونده وارد تامین قرار و وصول مالیات خواهد شد. این مراحل طبق ماده 211 ق.م.م اجرا خواهند شد و دایره وصول اجرا با استفاده از ابزارهای قانونی، نسبت به وصول مالیات اقدام خواهد کرد. ازهمین‌رو اگر نیاز به اعتراض است، باید در زمان مقرر انجام شود. در غیر این صورت مودی نیز باید مالیات را پرداخت کند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد برگ قطعی مالیات یا مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم دارید، خواندن مقاله «تعریف مالیات» خالی از لطف نیست.

اعتراض به برگ قطعی مالیات امکانپذیر است؟

تهیه مدارک رسمی؛ پیش‌نیاز اعتراض به برگ قطعی مالیات

برای اعتراض به برگ قطعی مالیات، ابتدا باید مدارک موردنیاز را تهیه و سپس با در دست داشتن این مدارک، به اداره شورای عالی مالیاتی مراجعه کنید.

  1. تصویر کامل رای مورد شکایت با تاریخ ابلاغ دقیق و واضح
  2. تکمیل فرم اعتراض به برگ قطعی مالیات (همراه با مهر شرکت و امضای صاحبان امضا)
  3. ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه اشخاص حقیقی

درصورتی‌که وکیل شرکت یا شخصی امور مالیاتی را مدیریت می‌کند، باید تصویر وکالت نامه معتبر، فیش واریزی و حق تمبر را همراه با کارت ملی ارائه دهید. در این صورت با ارائه مدارک کامل، باید در موعد مقرر نسبت به اعتراض به برگ قطعی مالیات اقدام کنید.

نحوه اعتراض به برگ قطعی مالیات؛ فرصت طلایی 30 روزه

طبق ماده 251 قانون مالیات‌های مستقیم، پس از صادر شدن برگ قطعی مالیات، یک بازه زمانی 30 روزه برای اعتراض به برگ قطعی در نظر گرفته می‌شود. این بازه از روز ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی شروع می‌شود و در این مدت مودی مالیاتی باید به شورای عالی مالیاتی شکایت کند. توجه داشته باشید زمانی که مودی از رای صادرشده شکایت می‌کند، باید یک ضمانت نامه برابر با مبلغ مالیاتی ارائه دهند. این ضمانت ممکن است وجه نقد، ضمانت بانکی، وثیقه ملکی یا سایر موارد باشد. توجه داشته باشید که این وثیقه تا زمان اجرای رای و اتمام رسیدگی شورای عالی، نزد شورای عالی مالیاتی باقی می‌ماند.

ارائه مدارک پس از 30 روز؛ مزیت قانون 251 مالیات‌های مستقیم

در سال 1400 اصلاحیه‌ای برای اعتراض به برگ قطعی مالیاتی صادر شد که مدت زمان مقرر برای اعتراض را افزایش داد. طبق این قانون می‌توان ارسال مدارک و اعتراض را تا دو ماه بعد از صدور برگ قطعی مالیات انجام داد و درخواست تجدید رسیدگی بدهند. به این‌ترتیب یک فرصت مجدد در اختیار مودیان مالیاتی قرار داد تا مدارک خود را ارسال کنند و نسبت به برگ مالیاتی صادر شده اعتراض کنند.

اعتراض به برگ قطعی مالیات امکانپذیر است؟

آشنایی با مراحل اعتراض به برگ قطعی شده مالیات طبق قانون مالیات

پس از دریافت برگ تشخیص مالیاتی، شما مجاز به مبلغ محاسبه شده هستید و باید مطالبه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید. در این حالت، مودی مالیاتی ملزم به پرداخت مالیات نیست و پرداخت باید پس از نهایی شدن حکم انجام شود. پس از ثبت اعتراض به برگ قطعی مالیات، یک هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی تشکیل می‌شود تا ادعای مودی بررسی شود و در صورت لزوم حکم تغییر پیدا کند.

در نهایت حکمی که پس از اعتراض صادر می‌شود، قابل‌اعتراض نیست و مبلغ باید توسط مودی مالیاتی پرداخت شود. اگر پرداخت این مالیات دیر انجام شود، ممکن است جریمه‌های مالیاتی را به همراه داشته باشد.

برای اعتراض به برگ قطعی مالیات، مهلت 30 روزه را از دست ندهید!

مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای اعتراض به برگ قطعی مالیات رعایت کنید، در نظر داشتن مهلت 30 روزه برای اعتراض است. اگر اعتراض خود را در این مدت زمان ثبت کنید، رسیدگی سریع‌تر انجام می‌شود و وثیقه مدت زمان کوتاه‌تری در اختیار شورای عالی مالیاتی باقی می‌ماند. علاوه‌بر این، هرچه زمان رسیدگی سریع‌تر باشد، ممکن است در آینده تشویق‌ها و امتیازات خوش حسابی نیز به شما تعلق گیرد.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس