کد خبر 1602585
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹

روش‌های پرداخت قبض آن‌قدر تنوع دارد که دیگر کسی برای تاخیر در تسویه آن‌ها بهانه‌ای نداشته باشد. شاید قبل‌ترها افراد مجبور بودند برای پرداخت بدهی خود به دفاتر بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و ساعت‌ها در صف انتظار بایستند ولی حالا از این خبرها نیست.

سامانه پرداخت تمامی قبوض به صورت آنلاین

قابل تصور است که پرداخت قبض در گذشته چه مشکلاتی به‌همراه داشت. اگر امروز نگاهی به پیشرفت تکنولوژی و پیدایش راه‌کارهای نوین در امر پرداخت داشته باشید، خواهید دانست که زندگی چقدر آسان‌تر از گذشته شده است. به‌طوری که شما از راه دور کنترل همه امورتان را در دست دارید.

برای کدام خدمات قبض پرداخت می‌شود؟

همیشه همین‌طور بوده که افراد در ازای استفاده از خدمات مختلفی مانند آب، گاز، برق و تلفن باید هزینه‌ای را تحت‌عنوان قبض بپردازند. این خدمات توسط دولت تامین می‌شود و هزینه بهره‌گیری از آن با توجه به میزان مصرف هر کاربر متغیر است.

آنچه که اهمیت دارد، روش پرداخت هزینه مصرف این خدمات است که به 2 صورت پیش‌پرداخت و پس‌پرداخت دریافت می‌شود. البته در ایران بیشتر پرداخت‌ها بعداز مصرف صورت می‌گیرد. به این معنا که شما بعد از پایان یک دوره مشخص، بهای انرژی مصرف شده را می‌پردازید.

در برخی کشورهای دیگر این هزینه به‌صورت پیش‌پرداخت دریافت می‌شود. یعنی مشتری تا زمانی که هزینه را پرداخت نکرده باشد، مجاز به استفاده از خدمات نخواهد بود.

قبوض خدمات به چه صورت به‌دست کاربران می ‌رسد؟

تا چند سال پیش که تغییر زیادی در تکنولوژی به‌وجود نیامده بود، قبوض به‌صورت کاغذی به دست مردم می‌رسید. مامورین شرکت، این برگه‌ها را به‌صورت حضوری به در منازل می‌بردند و بعداز آن، مشترکین باید با برداشتن مقداری پول نقد به بانک می‌رفتند تا بدهی خود را تسویه کنند.

مشکلات صدور قبض به روش‌های سنتی

صدور قبوض کاغذی و نحوه پرداخت آن، مشکلات زیادی را پیش روی کاربران قرار داده بود؛ از یک‌سو اتلاف وقت و تولید بیش از حد کاغذ که به تخریب پوشش‌های گیاهی منجر می‌شد و از سویی ‌دیگر، افراد با گم‌شدن قبض‌های خود یا مخدوش‌شدن اطلاعات مهم روی آن‌ها مواجه می‌شدند.

این دلایل باعث شد که سازمان‌های دولتی برای این وضعیت چاره‌ای بیاندیشند. بر همین اساس، راهکارهای غیرحضوری برای صدور، استعلام و پرداخت قبوض روی کار آمد که در حال‌ حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

روش‌های پرداخت قبض به صورت آفلاین

در سال‌های اخیر با گسترش روش‌های پرداخت الکترونیکی، دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای پرداخت قبوض نیست. ما در این‌جا روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها و بدون نیاز به دردسر اضافی بتوانید بدهی‌های خود را تسویه کنید.

پرداخت قبوض با کدهای USSD

ساده‌ترین راهی که برای تسویه بدهی‌های خود از مصرف انرژی پیش رو دارید، استفاده از کدهای دستوری به فرم *عدد# است. استفاده از این کدها نیاز به نصب هیچ اپلیکیشن خاصی ندارد و شما با هر گوشی که در اختیار دارید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ناگفته نماند که هر بانک، کد اختصاصی خود را دارد.

پرداخت تلفنی قبض

یکی از نخستین روش‌های پرداختی که جایگزین مراجعه حضوری به بانک شد، سرویس‌ گویا بود. البته این روش برای کسانی که کار با تکنولوژی را بلد نیستند، هنوز هم کارآمد است.

برای استفاده از سرویس‌های گویا، به شناسه قبض و شناسه پرداخت نیاز دارید. همه شرکت‌ها و سازمان‌ها شماره‌تلفن کوتاه 4 رقمی را در اختیار مشتریان خود می‌گذارند. با شماره‌گیری آن و برقراری تماس، اپراتور گویا فعال می‌شود و مراحل پرداخت را برای شما توضیح می‌دهد.

روش‌های پرداخت قبض به صورت آنلاین

گسترش شگفت‌انگیز اینترنت، اقلابی را در روش‌های پرداخت قبوض ایجاد کرد. درست است که کدهای دستوری و سرویس‌های گویا شیوه‌های مطلوبی برای پرداخت قبوض هستند اما راه‌کارهای اینترنتی، سرعت، دقت، سهولت و امنیت بالاتری دارند.

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون افراد از اپلیکیشن‌های موبایلی، پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن ثابت و تلفن همراه خیلی آسان‌تر شد. هر کارت بانکی یک اپلیکیشن مختص به خود را دارد که می‌توانید آن را روی گوشی خود نصب کنید و از انواع خدمات بانکی بهره‌مند شوید.

خلاف سایر روش‌های قبلی که شما برای تسویه قبوض به شناسه پرداخت نیاز دارید، در این روش می‌توانید پرداخت خود را به‌صورت آنی انجام دهید. البته شما در استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی به شماره‌کارت و رمز پویا احتیاج دارید. در غیر این‌صورت پرداخت موفقیت‌آمیزی نخواهید داشت.

پرداخت تمامی قبوض با سوپر اپلیکیشن تاپ

سامانه پرداخت تمامی قبوض به صورت آنلاین

نیازی نیست که برای هر کارت بانکی یک اپلیکیشن روی موبایل خود نصب کنید. نرم‌افزارهایی برای پرداخت و انتقال پول طراحی شده‌اند که فارغ از این‌که کارت شما متعلق به چه بانکی است، خدمات خود را به‌صورت گسترده ارائه می‌دهند. شما در هرجایی که باشید یا در هر ساعت از شبانه‌روز، با اتصال به اینترنت می‌توانید قبوض‌تان را تسویه کنید.

تاپ، یکی این نرم‌افزارهای کاربردی است که استعلام و پرداخت آسان قبض‌ها تنها نمونه‌ای از خدمات گسترده و چندگانه آن است. با توجه به این‌که تاپ تحت‌نظر بانک مرکزی، شاپرک و سایر نهادهای قانون‌گذار مالی فعالیت دارد، می‌تواند امنیت لازم را در حین ارائه به‌روزترین و کامل‌ترین خدمات، برای شما تامین کند. بنابراین، بابت حفظ اطلاعات کاربری خود اصلا نگران نباشید.

سوپر اپلیکیشن تاپ، یک بانک کوچک جیبی است که بیش از 100 سرویس کاربردی را در حوزه‌های مختلف جزء خدمات‌رسانی‌های خود قرار داده است. این سوپر اپلیکیشن بر هر2 سیستم‌عامل اندروید و ios قابل نصب و اجراست. شما با داشتن این نرم‌افزار، در حقیقت یک بانک جیبی را با خود حمل می‌کنید که در همه‌جا و هر موقعیتی در دسترس‌تان است.

صرفه‌جویی در زمان با پرداخت آنلاین

تا به‌حال شده به این موضوع فکر کنید که آینده پرداخت قبض به چه سمت‌وسویی می‌رود؟ رشد تکنولوژی باعث به‌وجودآمدن راهکارهای نوینی برای پرداخت شد. امروز دیگر کسی برای پرداخت قبوض، انتقال وجه، استعلام یا حتی ثبت‌نام در بازارهای سرمایه به بانک مراجعه نمی‌کند. آن‌ها ترجیح می‌دهند برای راحتی خود و صرفه‌جویی در زمانی که دارند، به‌سراغ روش‌هایی بروند که سرعت اجرای عملیات آن‌ها بالاست.

سایت و اپلیکیشن‌های پرداختی، جزء بهترین روش‌هایی هستند که در حال ‌حاضر بسیاری از امور زندگی ما را به دست گرفته‌اند و امید است که در آینده امکانات بیش‌تری به آن‌ها افزوده شود تا کاربران پرداخت آسان‌تری را تجربه کنند. امیدواریم که شما هم از روش‌های قدیمی دل کنده و با تکنولوژی‌های روز هم‌گام شده باشید.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس