مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در ۸۰ درصد از مناطق کشور کفت: مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است.

به گزارش مشرق، مصطفی رجبی مشهدی در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخشهای تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وی رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق عنوان کرد که با توجه به رشد یک تا ٢ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ٣٥ مگاوات به کمتر از ٥ مگاوات خبر داد که به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است. وی در همین زمینه گفت: تاکنون ٨ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

رجبی مشهدی ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه های‌سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢ میلیون نفر جمعیت ذکر کرد که نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل که طی مذاکره با صداوسیما حاصل شده و٨ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود، تاکید کرد: توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود می شود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد، بنابراین درخواست دارم واحدهای حقوقی صنعت برق وارد میدان شوند و کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

رجبی مشهدی مستندسازی اقدامات را از ملزومات کار در بخش حقوقی عنوان کرد که باید طی زمان بندی مشخص، مستندسازی اراضی و اسناد صنعت برق به انجام برسد.

بازنگری در قراردادها با توجه به نقش برجسته بخش خصوصی در فعالیت‌های صنعت برق، تعامل با مراکز قضایی و انتظامی و تبادل تجارب دفترهای حقوقی با یکدیگر از دیگر نکات مورد تاکید مدیرعامل توانیر در این نشست بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • یک شهروند IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    4 1
    یک راه حل برای کاهش مصرف برق دولت با واگذاری پنل های خورشیدی بصورت رایگان ویا اقساطی به مردم اقدام کند ویا از دانش بنیان ها بخواهند کولر های گازی کم مصرف تولید کنند تا هم مصرف برق کاهش یابد و هم کولر های آبی جمع آوری و از مصرف آب هم جلوگیری شود و یا اینکه بطور کلی کولرهای گازی حذف شوند حتی از اماکن دولتی واداری
    • ادرین DE ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      1 2
      داداش حالت خوب نیستا. سر تا پای یه ساختمان پنل خورشیدی بگیری نمیتونه مصرف دو تا اسپلیت تامین کنه
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      2 1
      به نظر من برای کسانی که مشترک پر مصرف هستند کنتورهای هوشمند وصل کنید تا اگر زیاد مصرف کردند به صورت اتومات برقشان قطع بشه
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      4 0
      مقدار مصرف آب کولرهای آبی رو هم بگویید که دو برابر میزان مصرف یک خانواده در روز است، یک دفعه پمپ آب کولر آبی منزل خراب شد و برای اینکه خانه گرم نشود تا پمپ آب را تعمیر کنم ، با یک دبه 20 لیتری کولر را پر کردم وقتی که برای سرکشی به پشت بام مراجعه کردم تمام آب تبخیر شده بود، 20 لیتر آب کمتر از یکساعت ، نه کولر نشتی آب داشت و نه چیزی ، حالا حساب کنید یک کولر آبی که معمولا 24 ساعته روشن است چند لیتر آب مصرف میکند و بعضی منازل بیش از یک کولر دارند فقط میزان مصرف برق را در نظر نگیرید
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    3 0
    اشتباه چاپی: مصر 120 میلیون نفر حمعیت دارد نه 12 میلیون نفر! مناطق عادی و معتدل کشور از نظر گرمای فوق العاده و شرجی نبودن 89 درصد کل کشور هستند.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      2 1
      اشتباهش مصلحتی است میخان با این بهانه برقو گرون کنند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    6 2
    در مناطق معتدل و کوهستانی و غیر شرجی توجیهی برای استفاده از اسپیلت نیست!! اما متاسفانه تقریبا سراسر کشور از کولر گازی استفاده می‌کند!! که علاوه بر مصرف زیاد و هزینه نگهداری بالا باعث آلودگی و آسیب محیط زیست هم شده است!!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      2 2
      احسنت! درود بر هموطن آگاه و فهمیده!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    2 2
    بایستی استفاده از کولرها و چیلرهای گازی فقط در مناطق شرجی مجاز شود. به هیچ عنوان منطقی نیست که در مناطق گرم و خشک و معتدل و خنک از کولرها و چیلرهای گازی که 6 برابر کولر آبی برق مصرف می کنند و در حقیقت با تشدید آلودگی هوا و گرمای محیط زیست باعث تبخیر شدید در محیط زیست و بدتر شدن وخیم منابع آبی کشور می شوند، استفاده شود. گام نخست: جمع کردن همه چیلرها و کولرهای گازی از ادارات دولتی، مراکز تولیدی و تجاری در مناطق عادی، معتدل و خنک و جایگزینی آنها با کولرهای سلولزی تبخیری کم آب و برق مصرف برای جلوگیری از خشک سالی و کاهش بارندگی ها است. چون که هر چه هوا در اثر استفاده از کولرهای گازی گرمتر شود، از حجم بارش برف و باران کاسته خواهد شد.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    7 0
    همشه باکشور دیگه مقایسه میکنید و نه از تنولوژی قدیمی و فرسوده خود حرفی می زنید و و نه حرفی از اتلاف بی پایان برق در مسر های انتقال برق فشار قوی و باز پای مافیا برای غارت منابع بیت المال وسط است برای صادرات برق و کسب دلار و فروش به نرخ دلار آزاد که هرلحظه در حال افزایش است و باعث تضعیف پول ملی شده است کم آسمان وریسمان ببافید؛ ارزش پول ملی راپایین می آورید و آنگاه از هزینه های سرسام آور صحبت مکنید؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      1 0
      در همه جای دنیا مدیریت مصرف برق از اهداف اصلی است. بنابراین چه در انتقال برق و چه در گزینش وسایل کم مصرف بسته به مناق جغرافیایی بایستی برنامه ریزی کرد.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    5 0
    از بس وسایل بی کیفیت تولید میکنید مردم عادی هم مجبور به خرید همین بی کیفیت ها هستن
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      1 4
      چه ربطی داره؟ کولر آبی در مقابل کولر گازی در تهران و کرج؛ هم کم مصرف تر است و هم کمتر باعث گسترش بیمای های تنفسی در فضای سربسته می شود. کولر آبی با مصرف بسیار کمتر برق نسبت به اسپلیت باعث خنک تر شدن هوا و در حقیقت کاهش خشکسالی می شود.
  • ادرین DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    2 6
    برق و اب تو ایران خیلی ارزونه. تعارف هم نداره.
    • DE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      7 1
      شما آقازاده ای درامد ویژه داری.درامد عامه مردم با قیمت حامل ها تناسب داره
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    3 0
    کدام ممنوعیت تلویزیون هر شب داره تبلیغ میکنه
  • RU ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    0 0
    تا فرهنگ سیستم مرکزی گرمایش و سرمایش در کشور ما نهادینه نشه همینه که هست، تابستانها برق بصورت وحشتناک توسط کولرها مصرف و در زمستان‌ها گاز بصورت وحشتناک‌تر توسط بخاریها هدر داده میشه.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
    1 0
    خوب دیگه....مردم برن بمیرن ....بدترین کشور در مصرف آب بدترین کشور در مصرف برق بدترین کشور در مصرف نان و.... به خدا ،مطالعه و شک داشتن به استاندارد های آماری ، وقتی طرف صحبت شما کل جامعه ایران هست ، واجبه. به همین سادگی مردم رو هدف انواع تحقیر و تهدید قرار میدید و تنها مسئولین ، (که مقصر اصلی تمام سوء تدبیرها هستند) بی گناه هستند و هیچگاه هدف این مقالات و تیترهای تند و تیز نمیشن.....
  • علی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 1
    کولرهای گازی پر مصرف برق کلآ مناسب مناطق خشک در غالب شهرهای ایران نیست چه رطوبت ناچیز مطلوب هوا هم که مناسب سلامتی است را از بین می‌برد.دقت کنیم ب خروج آب از شیلنگهای خروجی! هیچگاه از (اسپیلتها) در مناطق خشک بویژه تهران استفاده نشود!
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 0
    خاک برسرتون با ساسنسور مطالب و کامنت ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس