تیم ملی والیبال ایران رویای رسیدن به المپیک را محقق می‌کند؟

لیگ ملت‌های والیبال ایران تنها فرصت برای ملی‌پوشان ایران است تا بتواند سومین حضور در المپیک را تجربه کنند.

به گزارش مشرق، سی و سومین دوره بازی‌های المپیک در سال ۲۰۲۴ به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد و لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ تنها فرصت بلندقامتان ایران برای کسب سهمیه المپیک است. در حال حاضر تیم‌های فرانسه به عنوان میزبان المپیک، لهستان، آمریکا، ژاپن، برزیل، آلمان و کانادا سهمیه مستقیم بازی‌های پاریس را به دست آورده‌اند و تنها پنج سهمیه باقی مانده است.

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک با هدایت بهروز عطایی حرفی برای گفتن نداشت و ضعیف‌ترین نتایج والیبال ایران با این سرمربی برای تیم ملی رقم خورد. ملی‌پوشان والیبال در این مسابقات نه تنها سهمیه کسب نکردند بلکه چند پله هم در رنکینگ جهانی سقوط کردند تا رؤیای رسیدن به المپیک دست نیافتنی تر شود. در این وضعیت آشفته لیگ ملت‌های والیبال تنها فرصت پائز و شاگردانش است تا بتوانند سومین حضور در المپیک را تجربه کنند.

تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها باید با تیم‌های برزیل، صربستان، ایتالیا، ایران، آرژانتین، کوبا، ژاپن، آلمان بازی کند. در پایان دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، رنکینگ تیم‌ها مشخص می‌شود و ۶ تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کرده‌اند، کنار می‌روند و وضعیت سایر تیم‌ها مشخص خواهد شد.

مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۴ در گروه مردان از ۱۶ خرداد تا ۳ تیرماه سال جاری پیگیری می‌شود و با معرفی تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی به پایان خواهد رسید. در پایان مرحله نهایی رنکینگ تیم‌های از سوی فدراسیون جهانی به روز می‌شود و چهار تیم برتر در این مسابقات جواز حضور در المپیک پاریس را به دست خواهند آورد.

با توجه به اینکه همه قاره‌ها یک سهمیه باید در المپیک پاریس داشته باشند، در حال حاضر مصر به دلیل امتیاز بالاتر در رنکینگ جهانی بین سایر تیم‌های آفریقایی این سهمیه را دارد. به این ترتیب چهار سهمیه باقی می‌ماند که در این مسان تیم‌های مثل استالیا، اسلوونی، آرژانتین با رقبای خود فاصله امتیازی مطمئنی دارند. صربستان هم با توجه به رنکینگ‌اش شانس بالاتری برای المپیکی شدن دارد. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست چرا که برخی تیم‌ها مثل ایران، کوبا و هلند و ترکیه برای المپیکی شدن کور سوی امید دارند.

در رده بندی فدراسیون جهانی هشت تیم هنوز موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند که و جایگاه آن‌ها در رنکینگ جهانی به شرح زیر است:

ایتالیا، رتبه سوم

آرژانتین، رتبه ششم

اسلوونی، رتبه هفتم

صربستان، رتبه نهم

کوبا، رتبه یازدهم

هلند، رتبه سیزدهم

ترکیه، رتبه چهاردهم

ایران، رتبه پانزدهم

قطعاً همه تیم‌ها برای رسیدن به سهمیه المپیک تلاش می‌کنند و تنها چهار تیم جواز حضور در المپیک را به دست خواهند آورد. شاگردان پائز در رنکینگ جهانی فاصله زیادی با تیم‌های ایتالیا و آرژانتین و اسلوونی دارد. تیم ملی والیبال ایران باید در این مسابقات ۹ پیروزی به دست بیاورد و نتایج سایر تیم‌ها هم باید به گونه‌ای رقم بخورد که به نفع تیم ملی کشورمان باشد.

تیم ملی والیبال ایران در همان هفته نخست رقابت‌های لیگ ملت‌ها کار سختی پیش رو دارد و طبیعتاً پیروزی برابر تیم‌هایی که به لحاظ جایگاه از ایران بالاتر هستند، امتیاز بیشتری در برخواهد داشت. تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست رقابت‌ها با تیم صربستان که در جایگاه نهم جدول و همچنین تیم ایتالیا که در جایگاه سوم جهان، کوبا تیم یازدهمی جهان و آرژانتین تیم ششمی دنیا رقابت دارد و این تیم‌ها به نوعی حریف مستقیم ایران برای رسیدن به میدان المپیک خواهند بود و در صورتی که شاگردان پائز از سد این تیم‌ها با پیروزی عبور کنند شرایط برای المپیکی شدن تیم هموارتر خواهد شد. هرچند که به اعتقاد اهالی والیبال کاری سختی خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس