کد خبر 1590287
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷

بارها زمزمه های زیادی درباره آزادسازی واردات خودرو از منابع مختلف شنیده ایم. در واقع این مسئله از آن دسته مواردی است که چندین سال است بین مجلس، دولت و بازار خودرو در رفت آمد می باشد. اما، خبر خوب اینکه به تازگی عنوان شده است که رئیس مجلس قانونی را مبنی بر واردات خودرو برای مدت زمان 5 سال ابلاغ کرده است. حال سوال اینجاست که آیا امکان وارد کردن هر گونه خودرو به کشور وجود دارد؟ شرایط واردات خودرو خارجی 1403 به چه صورت می باشد؟

شرایط واردات خودرو خارجی 1403

در این رابطه باید موارد مختلفی همچون آیین نامه واردات خودرو، نحوه عرضه خودروهای وارداتی، تاثیر واردات بر بازار خودروهای داخلی را مورد بررسی قرار داد. در این مطلب می خواهیم اشاره مختصری به موارد عنوان شده داشته و اطلاعاتی را در این مورد با شما به اشتراک بگذاریم.

آیین نامه جدید شرایط واردات خودرو

طبق آیین نامه جدیدی که برای واردات خودرو توسط رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است و موصبه هئیت وزیران که در دسترس می باشد صحبت از آن است که اولویت با واردات خودروهای اقتصادی و استاندارد (حدود قیمت 10 هزار یورو) می باشد و سقف منابع ارزی برای وارد کردن خودرو خارجی به کشور حداکثر یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

البته در این میان ورود خودروهای بالای 2500 سیسی نیز ممنوع اعلام شده و آن دسته از خودروهایی که عمر آنها کمنتر از 5 سال است و حداقل 100 کیلومتر کار کرده اند و جزء خودروهای دست دوم محسوب می شوند نیز با رعایت شرایط و قوانین حاکم بر واردات خودرو اجازه ورود به کشور را خواهند داشت.

دقت داشته باشید که براساس مصوبه اعلام شده باید برای واردات خودرو گواهی اسقاز برای صدرو ثبت سفارش را نیز ارائه دهید. همچنین، ارائه ضمانت خدمات پس از فروش توسط شرکت‌های واردکننده برای این کار لازم و ضروری است.

نحوه عرضه خودروهای وارداتی

یکی از اختلافاتی که بر سر آزادسازی واردات خودرو وجود دارد مسئله نحوه عرضه این خودروها می باشد. برای واردات خودروهای خارجی نیز همچون واردات لوازم یدکی خودرو که به خاطر تحریم های موجود چالش های زیادی دارد مشکلاتی و موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند تا آزادسازی خودرو نیز با آسودگی خاطر بیشتری انجام شود.

طبق آیین نامه مربوط به واردات خودرو، بورس کالا به عنوان تنها بستر عرضه خودروهای خارجی معرفی شده است. اما از آنجایی که بارهای زیادی بد عهدهایی در این مورد مطرح شده است سرانجام سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی 1403 به عنوان بستر عرضه و ثبت‌نام از متقاضیان شناخته شد. یعنی اینکه عرضه خودرو از بورس کالا به صورت کلی متفی شده است.

با این اوصاف آن دسته از دوستانی که در این سامانه برای واردات خودرو در خواست داده اند اگر طبق ساعت و تاریخ مشخص شده مبلغ خودرو مورد نظر خود را واریز نکنند اولویت خود را در سامانه ثبت‌نام خودروهای وارداتی از دست می‌دهند.

موارد مهم برای واردات خودرو خارجی 1403

آنچه که در رابطه با شرایط واردات خودرو خارجی 1403 باید بدانید این است که سقف واردات برای 70 هزار دستگاه در نظر گرفته شده است(بدون سقف برای خودروهای کم‌مصرف و ایمن).

در ضمن ارز مورد نیاز نیز باید از محل صادرات، رمز ارز، سرمایه‌گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی قرار گیرد تا شما بتوانید واردات این خودروها را انجام دهید. فراموش نکنید که قیمت خودروهای وارداتی می بایست حداکثر 20 هزار یورو (فوب) باشند و برای مناطق آزاد شما تنها مجاز به وارد کردن خودروهای هیبریدی و برقی می باشید.

نکته بسیار مهم دیگر مسئله خدمات پس از فروش می باشد که نیازمند ارائه ضمانت توسط شرکت‌های واردکننده است و عرضه خودرو در بور س کالا و از طریق سامانه یکپارچه فروش باید انجام شود.

شرایط واردات خودرو خارجی 1403

آیین نامه جدید شرایط واردات خودرو

مدارک لازم برای واردات خودرو خارجی

همانطور که مطلع هستید وارد کردن هر گونه کالایی نیازمند ارائه دادن و تهیه یک سری اسناد و مدارک می باشد. فرقی ندارد شما قصد وارد کردن روغن موتور بی ام و دارید یا می خواهید خودرو خارجی وارد کشور کنید. برای هرگونه وارداتی که انجام می دهید باید مدارکی را تهیه کنید که لیست آنها در ادامه آورده شده است.

  • مجوزهای لازم:
    • ثبت نام در سامانه جامع تجارت
    • دریافت کد اقتصادی
    • مجوزهای لازم از وزارت صمت (مانند مجوز نمایندگی)
  • تامین ارز:
    • ارائه گواهی تامین ارز
    • پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی
  • سایر مدارک:
    • اسناد و مدارک مربوط به خودرو (مانند گواهی مبدا، فاکتور خرید)
    • بیمه شخص ثالث

مراحل ثبت سفارش و واردات خودرو

بعد از تهیه کردن مجوزها و مدارک مورد نیاز برای واردات خودرو خارجی باید یک سری مراحل را نیز طی کنید. دقت داشته باشید که آگاهی و شناخت از این مراحل می تواند به شما کمک کند تا سریعتر و بهتر کارهای مربوط به وارد کردن خودروهای خارجی را انجام دهید.

مراحلی که باید طی کنید تا بتوانید سفارش خود را به ثبت برسانید و تجارت موفقی داشته باشید به شرح زیر می باشد.

  1. ثبت نام در سامانه جامع تجارت
  2. دریافت کد اقتصادی
  3. اخذ مجوزهای لازم از وزارت صمت
  4. تامین ارز
  5. ثبت سفارش در سامانه نیما
  6. ارائه گواهی تامین ارز
  7. پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی
  8. ترخیص خودرو از گمرک

تاثیر واردات بر بازار خودروهای داخلی

تمامی کالاهایی که از کشورهای دیگر وارد ایران می شوند به نوعی تاثیر بسیار زیادی می توانند بر بازار داخلی کشور داشته باشند. این مسئله در رابطه با وارد کردن خودروهای خارجی نیز کاملا صدق می کند.

شاید به همین خاطر است که تا به امروز تصمیم قاطعی درباره اینکه اجازه آزادسازی واردات خودرو داده شود یا نه وجود ندارد و همچنان بر سر این مسئله اختلاف نظرهایی وجود دارد.

در ادامه مطلب مربوط به شرایط واردات خودرو خارجی 1403 می خواهیم برایتان بگوییم که واردات این خودروها چه تاثیری می تواند بر بازار داخلی کشور داشته باشند.

یکی از موارد تاثیرگذار بر بازار داخلی خودرو بعد از واردات خودرو خارجی کاهش پیدا کردن قیمت خودروهای داخلی است که می تواند رقابت در بازار خودرو را افزایش دهد. مورد دیگر افزایش تنوع در انتخاب است. ورود خودروهای جدید و مدرن به بازار بدون شک می تواند نیازهای مشتریان بسیاری با سلایق مختلف را پاسخ دهد.

علاوه بر آن فشار رقابتی که در این میان به وجود می آید منجر به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و خدمات پس از فروش آنها می شود.

چالش های پیش روی واردات خودرو 1403

  • تامین ارز:
    • محدودیت منابع ارزی کشور
    • پیچیدگی فرآیندهای تخصیص ارز
  • ثبات و شفافیت قوانین:
    • ابهامات و تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات
    • عدم شفافیت در فرآیندهای واردات
  • قیمت تمام شده:
    • هزینه های بالای واردات، تعرفه ها و عوارض
    • قیمت تمام شده بالا برای مصرف کنندگان

مزایا و معایب آزادسازی واردات خودرو

قطعا با توجه به شرایط واردات خودرو خارجی 1403 که تا به اینجای کار به آنها اشاره کردیم، انجام این کار نیز مانند واردات روغن موتور بنز و هر کالای وارداتی دیگر دارای مزیت ها و معایب خاص خود می باشد که نباید از آنها غافل شد.

از جمله مزیت هایی که می توان در مورد واردات خودروهای خارجی به آنها اشاره کرد موارد زیر می باشند.

  1. آرام شدن التهابات بازار خودرو
  2. قدرت انتخاب بالا برای گروه‌های مصرف
  3. در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر
  4. کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی
  5. ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا

معایب آزادسازی واردات خودرو

نقطه مقابل مزیت، معایب می باشد که در هر مورد صدق می کند. در پارگراف بالا برایتان از مزیت های واردات خودرو به کشور گفتیم. حال می خواهیم چند مورد از معایب این کار را نیز برایتات نام ببریم تا با آگاهی کامل در این راه وارد شوید.

  • ایجاد اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان
  • انحصار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان
  • آماده نبودن زیرساخت‌های گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو

شرایط واردات خودرو خارجی 1403

مراحل ثبت سفارش و واردات خودرو

در نهایت اینکه

زمزمه هایی که در رابطه با آزادسازی واردات خودرو به گوش می رسد حاکی از آن است که آمار و اطلاعات دقیق در مورد تعداد خودروهای وارداتی، قیمت ها و تاثیر آن بر بازار داخلی هنوز به طور کامل موجود نیست و نیاز به بررسی و تحلیل بیشتر دارد.

پس توصیه ما به شما دوستان این است که قبل از هر اقدامی برای انجام این کار به طور کامل با شرایط واردات خودرو خارجی 1403 آشنا شوید و با اطلاعات و آمار به روزی که در اختیار دارید برای واردات خودرو دست به کار شوید.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس