برآورد صهیونیست‌ها از حکم قریب‌الوقوع بین‌المللی برای توقف جنگ غزه

برآوردهای حکومت رژیم صهیونیستی نشان می‌دهند که با توجه به بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه این رژیم، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه دستور توقف عملیات جنگی در نوار غزه را صادر کند.

به گزارش مشرق، سازمان پخش سراسری رژیم صهیونیستی (کان ۱۱) شامگاه شنبه گزارش داد دولت اشغالگر در تلاش برای جلوگیری از این اقدام «کارزاری» دیپلماتیک به راه انداخته است.

این رسانه اشاره کرد: «حدود نیمی از قضات دادگاه حتی قبل از عملیات نظامی در رفح از صدور حکم توقف جنگ حمایت کردند.»

طبق گزارش این کانال، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا دادگاه را در مورد «اقدامات بشردوستانه» ادعایی متقاعد کند که «در حال انجام و تلاش برای بهبود آن است».

این گزارش می‌افزاید که پرونده کمک‌ها «نگرانی دادگاه را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است».

بر اساس این گزارش، دستوری که ممکن است از سوی دادگاه در این زمینه صادر شود، ادامه دستیابی رژیم صهیونیستی به حمایت آمریکا از جمله کمک‌های نظامی و تجهیزات تسلیحاتی را تهدید می‌کند و استفاده دولت آمریکا از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل به نفع این رژیم را محدود می‌کند.

این گزارش در ادامه اشاره کرد حکم احتمالی «از نظر قانونی الزام آور است، اما قابل اجرا نیست.»

آفریقای جنوبی اعلام کرد که روز جمعه درخواست جدیدی را به دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه کرده است تا در پی تهاجم رژیم صهیونیستی به شهر رفح، در جنوب نوار غزه دستوری فوری برای حمایت از فلسطینیان در غزه صادر کند.

ریاست جمهوری آفریقای جنوبی شنبه نیز در بیانیه‌ای در وبگاه خود اعلام کرد که این درخواست فوری برای «حفاظت از مردم فلسطین در برابر نقض فاحش حقوقشان، مطابق با کنوانسیون نسل کشی است».

آفریقای جنوبی اشاره کرد که این امر در پی تشدید حمله صهیونیست‌ها به رفح است که «تهدید شدیدی برای اقدامات بشردوستانه و خدمات اصلی در غزه و بقای سیستم پزشکی و فلسطینیان در غزه است».

آفریقای جنوبی در درخواست خود خواستار مداخله و تحقیق فوری در مورد تمام اقداماتی شد که همچنان به حقوق فلسطینیان آسیب جبران ناپذیری وارد می‌کند، از جمله استفاده از هوش مصنوعی در عملیات کشتار هدفمند.

این کشور از دادگاه خواست تا دستور چند اقدام موقت را صادر کند که مهمترین آنها خروج فوری اسرائیل از شهر رفح، اتخاذ «تمام اقدامات مؤثر را برای تضمین و تسهیل دسترسی بدون مانع به غزه برای مقامات سازمان ملل متحد و سایر مقامات دخیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه به ساکنان نوار غزه و همچنین فراهم سازی زمینه مأموریت‌های حقیقت یاب نهادها یا مقامات بین‌المللی، بازرسان و روزنامه‌نگاران، به منظور ارزیابی و ثبت شرایط موجود در غزه، و امکان حفظ مؤثر شواهد است».

در این درخواست فوری از دادگاه خواسته شده تا بازگشایی گذرگاه رفح و کرم ابوسالم را مجدداً مورد تاکید قرار دهد. همچنین از دیوان درخواست شده که اسرائیل را موظف کند تا ظرف یک هفته از تاریخ صدور دستور، گزارشی آشکار در مورد کلیه اقدامات انجام شده برای اجرای این تدابیر موقت و همچنین در مورد کلیه اقدامات اتخاذ شده برای اجرای تمام تدابیر موقت قبلی که توسط دیوان اشاره شده در ظرف یک ماه از تاریخ دستور ارائه کند.

در ژانویه گذشته، دیوان بین‌المللی دادگستری تصمیم گرفت در پرونده نسل‌کشی که توسط آفریقای جنوبی علیه اشغالگران در خصوص جنگ در غزه مطرح شد، بدون اینکه دستور توقف آن را بدهد، تعدادی تدابیر موقت را علیه اسرائیل اعمال کند. آفریقای جنوبی در درخواست روز جمعه خود از دادگاه خواست تا مجدداً بر این مساله تاکید کند و اشغالگران را به تبعیت فوری از اقدامات موقتی که در آن تاریخ و در ۲۸ مارس ۲۰۲۴ دستور آنها را داده بود، ملزم سازد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس