مجلس شوراي اسلامي ما از همه چيز به اهرام مصر شبیه‌تر شده است. البته با اين تفاوت كه كنار مجلس ما عكس برداري ممنوع است.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، پس از پيروزي انقلاب انتظار می‌رفت كه معماران انقلابي، همّ خود را بر ظهور معماريِ مدِ نظرِ انقلاب اسلامي قرار دهند، لذامنتظر بوديم كه وَجه معماري انقلابي را زودتر از هر چیز در وجهه‌ی ساختمان‌های دولتي همچون مجلس اسلامي ببينيم، اما برخي معماران ظاهراً راهي جز تقليد نيافتند و حالا مجلس شوراي اسلامي ما از همه چيز به اهرام مصرشبیه‌تر شده است. البته با اين تفاوت كه كنار مجلس ما عكس برداري ممنوع است.



اين روزها مجلس مصر هم اسلامی‌تر شده و اولين جلسه پس از انقلابش را تشكيل داد. جالب است كه حتي مصری‌ها ساختمان مجلسشان را این قدر شبيه اهرامشان نساخته‌اند.

ساختمان مجلس مصر هرچند كه الگوي معبد آيزيس را داشته اما بيشتر شبيه معابد يوناني و رومي است و جالب‌تر آنكه حتي یونانی‌ها هم این قدر پارلمانشان را شبيه معابد يوناني نساخته‌اند!



البته انتظار نداشته باشيد كه اين سلسله تقليد ادامه يابد و مثلاً ايتاليا و يونان هم ساختمان پارلمانشان را شبيه مسجد عتيق شيراز و يا تاريخانه دامغان بسازند، بلكه بناي پارلمان اين دو كشور به سبك همان معابد هلني و باسيليكاهاي رومي است. به هر حال يا رومي روم و يا زنگي زنگ.



و حرف آخر اينكه انقلاب اسلامي انقلابي نيست كه در حد تغيير حاكمان جور شاهنشاهي به حكومت صالحان، رسالتش پايان يابد. چه اينكه هرچه بيشتر می‌گذرد، صداي انقلاب در كشورهاي اسلامي همچون مصر و تونس و ليبي و يمن و بحرين پر طنين تر می‌شود.

و انقلاب از همان ابتدا رسالتش را انقلاب در تمامي حوزه‌ها و شئون تعريف كرده است. منتظر بمانيم تا ظهور معماري اسلامي را در عصر پس از انقلاب اسلامي نظاره كنيم. انشاء‌الله.

به قلم: ابراهیم ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    0 0
    سلام بزرگوار بنده با تحلیل شما موافقم ولی این نوع معماری بیشتر جنبه امنیتی دارد چون وقتی شما مجلس را از بالا نگاه کنید چیزی جز یک سطح صاف نمیبینید
  • میکائیل ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    0 0
    در تکمیل صحبت های این عزیز ساختمان مجلس سه وجهی می باشد (منشور)و اهرام مصر چهار وجهی می باشند
  • دانشجو ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    0 0
    این مجلس طرحش متعلق به زمان شاه است و در زمان ناطق نوری همان طرح را ساختند با این توجییهات که: 1- دوباره برای طراحی مجدد هزینه نکنیم پس همان طرح زمان شاه را ساختند 2- سه وجه بودن ان موجب امنیت در حملات موشکی می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس