کد خبر 86798
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲

شاید شما نیز بارها شنیده باشید که در تبلیغات خمیردندان ها یا دهان شویه های مختلف بر روی فلوراید موجود در این محصولات بسیار تاکید می شود اما از سوی دیگر دندان پزشکان مصرف زیاد آن را چندان توصیه نمی کنند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق ، فلوراید ماده ای است معدنی که برای اولین بار در آبهای اقیانوس آرام کشف شد و مشخص شد ماهیگیران یا ساکنان جزایر این اقیانوس که مقدار زیادی از این ماده وارد بدن آنها شده بود دارای استحکام استخوانی زیادی هستند و به علت وجود بیش از اندازه ماده فلوراید در بدنشان، لکه های قهوه ای رنگ روی دندان هایشان تشکیل شده است.

بعد از آن بود که تحقیقات روی این ماده صورت گرفت و استفاده از آن در آب آشامیدنی و خمیردندان ها برای کاهش پوسیدگی دندان ها و استحکام استخوان های بدن و جلوگیری از پوکی استخوان رواج یافت و امروزه نیز این ماده تقریبا در تمامی خمیر دندان ها و  دهان شویه ها وجود دارد و نقش مثبت آن انکارناپذیر است. اما به تازگی تحقیقات دیگری نیز بر روی ماده فلوراید صورت گرفته است که آن روی سکه را نیز ممکن است نشان دهد؛فلوراید ماده ای است که باعث تجمع سموم مضر در بدن می شود!

کارکرد فلوراید در بدن بدین صورت است که با اتصال به کلسیم سبب می شود که مینای دندان در مقابل باکتری های تولید شده در دهان مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و از زمان استفاده از فلوراید در آب آشامیدنی و خمیر دندان در بیست سال گذشته حدود 55 درصد از میزان پوسیدگی دندان انسان هایی که آن را مصرف می کنند کاسته شده است.

میزان زیاد استفاده از فلوراید منجر به تشکیل لکه های گچی شکل روی دندان و همچنین تشکیل لکه های قهوه ای و سیاه رنگ روی آن می شود. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که در بدن برخی از افراد بتدریج فلوراید انباشته می شود و منجر به مسموعیت تدریجی می شود، همچنین با تحقیقاتی که روی جنین هایی که مادرشان از فلوراید استفاده می کنند شده است نشان داده فلوراید می تواند موجب تغییر رنگ پوست نوزاد و بدحالی نوزاد در بدو تولد به علت مسموم شدن به خاطر عبور ماده فلوراید از جفت باشد.

گفتنی است تحقیقات در زمینه مضرات احتمالی  ماده فلوراید در صنعت خوراکی و مواد بهداشتی هنوز ادامه دارد و نتایج اولیه تحقیقات را نمی توان کاملا اثبات شده دانست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس