وقتي تب مدرك گرايي، با تبليغات بالا مي گيرد و ميادين فرهنگي جولانگاه شركتهاي سود جو مي شود، طبيعي است كه سياسي-فرهنگي ترين ميدان ايران تحت سيطره تبليغي يك شركت واقع مي شود.

مشرق؛ ميدان انقلاب در تهران، ميدان انقلاب اسلامي است و هر قدمش ياداور روزهاي به ياد ماندني انقلاب اسلامي، ميدان انقلاب صاحب حال و هوايي است كه از نفس انقلابيون، گرم و از خون شهدايش رنگ گرفته و حالا هم هنوز بعد از چند دهه، از پس فضاي خيابان انقلاب اسلامي صداي الله اكبر مجاهدان آنروز به گوش مي رسد.
ميدان انقلاب هويتش را از انقلاب اسلامي مي گيرد، اما معماري و طراحي شهري آن چيز ديگري مي گويد.
ميدان انقلاب اسلامي كاركرد فرهنگي در شهر دارد و در سند طرح جامع شهري تهران نيز به خاطر وجود دانشگاه تهران و كتاب فروشي هاي گسترده در اين محور، به عنوان قطب علمي فرهنگي شهر تعريف شده و اين امر نيز بخشي از هويت اين محور را مي سازد، حتي خبرنگاران براي تهيه بسياري از گزارش هاي فرهنگي و نسبتا پيچيده از سطح شهر؛ محور انقلاب را بهترين محل براي تهيه گزارش ها مي دانند، چراكه اينجا اكنون محل تردد قشر تحصيل كرده جامعه است.
چيزي كه همواره در محيط فرهنگي مانند يك قارچ سمي رشد كرده و محيط فرهنگ را به محاق مي برد؛ بازي دادن فرهنگ با اقتصاد است كه در اين بازي، فرهنگ بازنده هميشگي است؛ اين امر براي كشور ايران به عنوان كشوري فرهنگ پايه، يك اصل است و مسئولين شهري تهران، با ناديده گرفتن آن، هويت فرهنگي ميدان انقلاب و قطب علمي-فرهنگي كشور را به اِزاي مبالغي (كه اصلا مقدارش مهم نيست)، به شركتي كه با وجود توليد كتاب، اصلا كاركرد فرهنگي ندارد، فروخته اند. چرا كه تبليغات بي سابقه اين شركت، فضاي اصلي ميدان را محاصره كرده و تحت سيطره خود درآورده است.
اينجا يك گاف فرهنگي رخ داده است و شركتي توانسته با پول، تمامي نماي ساختمان 5طبقه مشرف به ميدان انقلاب را به صورت يكپارچه به تابلوي تبليغاتي خود بدل كند و مسئولين شهري نيز به خاطر پول به اين امر مجوز داده اند.



ساختمان مشخص شده در تصویر، همان ساختمانیست که کاملا به یک برد تبلیغاتی تبدیل شد.

شركت هاي سودجو رگ خواب عده اي را در تب مدرك گرايي يافته اند تا با تبليغات گسترده و افزايش اين تب، نقبي به جيب مردم بزنند. فضاي فرهنگي امروز كشور، بيش از پيش بر سبيل بورژوازي مي تازد؛ و سوداي طمع مسئولان شهري، تبليغاتِ محور انقلاب را به سوداگراني چون شركت هاي كنكوري سپرده و اگر به همين منوال پيش رويم؛ منتظر باشيد كه بورژواها و سوداگران سودجو، نام خيابان انقلاب اسلامي را هم بخرند و در ازاي پول، نام ميدان انقلاب اسلامي را به نامي چون قلم چي، جو كار، مدرسان شريف، و... تغيير دهند.
اقدامي كه از سوي مسئولين شهري تهران(شهرداري) بايد صورت مي گرفت، طراحي شهري اين ميدان و محور براساس هويت علمي فرهنگي و هويت تاريخي آن به عنوان بستر انقلاب اسلامي ايران است؛ كه البته مغفول مانده است.

نكته ديگر اين است كه حتي اگر براي ساماندهي و بهبود طراحي شهري محور علمي فرهنگي انقلاب، اقدامي صورت نمي گيرد، حداقل اقدام لازم، حفظ وضع موجودِ بافت تاريخي آن است. به هرحال هر پديده اي كه بيش از پنجاه سال قدمت داشته باشد، جزئي از ميراث فرهنگي كشور محسوب مي شود. و محور انقلاب اسلامي، از ساختمان هاي دانشگاه تهرانش تا لبه هاي وارطاني ساختمان هاي دو نبشش، همگي از حيث تاريخي واجد ارزش است كه برخي از ساختمانهاي اين محور بدون عنايت شهرداران در حال تخريب است.



از سوي ديگر نماد جديدي كه در وسط ميدان به كار رفته ما را به ياد هيچ چيزي از انقلاب نمي اندازد و همان نماد قبلي در وسط ميدان، خاطره انگيزتر بود؛ به هر حال بود اميد كسان به خير كسان...



میدان انقلاب اسلامی-تجمع تاریخی نهم دی

اغراق و مبالغه در تبليغات مزبور بهانه اي شد تا اين جمله را ياد آور شويم و بابت آن مطالبات مردمان شهر را از شهرداران، متذكر شويم:
مي گويند "شرفُ المكانِ بالمَكين"، اعتبار مكان ها به انسانهايي است كه در آن زيسته اند؛ و از اين باب، كوچه كوچه و قدم به قدم خيابان انقلاب اسلامي گواه صبر و بصيرت مردمان اين ديار است. پس معماري و شهرسازي اين مكان نيز بايد لايق و متناسب مكين و انسانهاي آن باشد.

مسئولين فرهنگي و شهرداران اين شهر بايد به گوش خود فرو كنند؛ محور انقلاب ميعاد گاه هر ساله انسان انقلابي ايراني است و حاصل صبر و بصيرت او در روزهاي بزرگي چون نهم دي؛ و بهمن ماه هرسال، بيداري اسلامي در يكساله اخير است. معماري اين كوچه ها هم بايد مبين و تصديق كننده حضور تاريخي اين مردم و صبر و بصيرتشان باشد. ولاغير !

به قلم: ابراهیم ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فدايي مولا ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    جالبه ولي كاش از علائمه ماسوني تو ميدانم ميگفتي....
  • شريف قدرتي ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    ساختماني که با مجوز شهرداري اصولگراي! تهران، با رنگ و لعاب سرمايه داري جوکارها محصور و محبوس شده، ساختماني مقدس است که بايد با نصب تابلوهاي راهنما، عظمت آن به رخ جهان کشيده مي شد. اين بنا، همان جايي است که دفتر اصلي شوراي مرکزي دانشجويان مسلمان پيرو خط امام(س) در اوائل انقلاب اسلامي و مرکز فعاليت هاي فاتحان لانه جاسوسي آمريکا بود و جرقه انقلاب فرهنگي از دل آن بيرون آمد. اين بنا، ساختماني است که از بطن آن شهيد نامجوها و عزيز جعفري ها و ذوالقدرها و اميدوارها جوشيده اند و نطفه سپاه و اطلاعات کشور در آن منعقد شد. اين، همان ساختماني است که مهندس محمودزاده، پرچمدار سرکوب مرتدان جبهه ملي که عليه حکم اسلامي قصاص دست به تظاهرات زده بودند، از آن بيرون آمد و با جمعي از امت حزب الله بر جمع آن کفار که در ميدان انقلاب لنگر انداخته بودند، تاخت و تار و مارشان کرد. اين همان ساختماني است که گزينش فرماندهان شهيد ارتش در دفاع مقدس در آن انجام شد. اين بنا، بنايي است که پايه هاي بناي رفيع انقلاب را در جهان استحکام بخشيده است و مايه فخر ايرانيان در سراسر گيتي است. شرم بر آنان که دين و وطن و آبروي ملت خود را به چک هاي بانکي کثيف برادران زراندوز جوکار فروختند و لکه ننگي بزرگ بر قلب پايتخت ام القراي جهان اسلام نشاندند..
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    الحمدلله كه يه سايت پيدا شد به اين مباحث هم بپردازه.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    واقعا این طرح میدان انقلاب رو کی داده اصلا چیه این؟ میدان به این بزرگی باید وسطش فقط یه سقف باشه؟؟؟
  • س ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    برای شهردار تهران متاسفم
  • احمد(پاسدار) ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    به به چشمم روشن منکه زیاد توجه نکرده بودم ولی مشرق دستت درد نکنه حواس هارو جمع کردی. ولی واقعا چقدر این گاج پول داده تا این کارو براش انجام دادن.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    مشرق جان ، متاسفم انگار در این میان به تو چیزی نرسیده که انقدر ناراحتی ، والا تو را چه به غمخواری از فرهنگ!!!
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    اون ساختمان جهاد سازندگی بود ساختمان شهید رضوی
  • سامان ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 0
    از نظر من میتونن این میدانو دست خوش تغیراتی کنن یه مسابقه برای طراحی میدان بزارن که بهصورت 100 در100 میتونم بگم بهترین طرح ها ی مدرن جدید ودر عین حال برگرفته از زمان انقلاب درست کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس