ادامه شیوع بیماری وبا در یمن

مسئولان بلندپایه سازمان ملل از کارشکنی عربستان در رسیدن کمک های بشردوستانه به مردم یمن به شدت انتقاد کردند.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، "استفان اوبراین" معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در سخنان خود در جلسه شورای امنیت از "مخالفت یکجانبه" دولت دست نشانده عربستان در یمن به ریاست عبدربه منصور هادی و ائتلاف تحت فرماندهی سعودی علیه یمن انتقاد کرد زیرا آنها "با ورود کشتی های حامل کمک های ضروری به بندر الحدیده یمن مخالفت یا در این زمینه وقت کشتی زیادی می کنند".

اوبراین افزود: "پافشاری (ائتلاف تحت فرماندهی عربستان) بر رفتن این محموله های کمک انسانی به شهر عدن و نه بندر الحدیده اشتباه است".

وی از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا از سازوکار این سازمان حمایت کنند که کار بازرسی محموله‌های تجاری ارسالی به بنادر تحت کنترل ارتش و کمیته های مردمی یمن را از ماه مه گذشته آغاز کرد.

۸۰ درصد واردات مواد غذایی یمن از طریق بندر الحدیده انجام می شود.

ائتلاف تحت فرماندهی عربستان تعدادی از جرثقیل های بندر الحدیده را در حملات هوایی خود منهدم کرده است.

اوبراین و اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در جلسه شورای امنیت از ائتلاف تحت فرماندهی عربستان خواستند که اجازه دهد تا هواپیماهای غیرنظامی در فرودگاه صنعا به زمین بنشینند.

اوبراین گفت: "اکثر نیازمندان در شمال یمن هستند و نه در جنوب. در واقع، صنعا و الحدیده بهترین مسیرها برای خدمات رسانی به مناطق شمالی یمن هستند و نه شهر عدن... فاجعه یمن کاملا ساخته و پرداخته دست انسان است. "

عربستان از زمان آغاز جنگ خود علیه یمن، این کشور را تحت محاصره هوایی، دریایی و زمینی خود قرار داده و اجازه نشستن هواپیماها در فرودگاه‌های این کشور را برای انتقال کمک های انسانی نمی دهد.

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از نیم میلیون از مردم یمن به بیماری وبا مبتلا شده اند و هفت میلیون نفر دیگر نیز در آستانه قحطی قرار دارند.

در همین حال، ولد الشیخ در جلسه شورای امنیت گفت که وی در تلاش برای بستن توافقنامه ای به منظور تضمین رسیدن کمک های انسانی و پرداخت حقوق کارمندان دولتی و جلوگیری از قاچاق سلاح در یمن است.

دولت دست نشانده عربستان در یمن از پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت کنترل ارتش و کمیته های مردمی یمن خودداری می کند.

ولد الشیخ گفت: این توافقنامه شامل طرحی برای تحویل بندر الحدیده به یک کمیته امنیتی و اقتصادی یمنی است که از احترام برخوردار باشد و زیر نظر و دستور سازمان ملل کار کند.

وی افزود: مصر، ایران، عمان، عربستان، امارات، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب پیشنهادهایش را تایید کرده اند و امیدوار است که نشستی با مسئولان جنبش انصار الله در خارج از یمن به منظور بحث درباره این توافقنامه احتمالی برگزار کند.

دولت سعودی در قالب ائتلاف خود از سه سال پیش جنگ همه جانبه علیه یمن را به راه انداخت که تاکنون به کشته شدن بیش از هشت هزار نفر و زخمی شدن هزاران یمنی دیگر، انهدام ساختار زیربنایی این کشور، آوارگی میلیونها نفر و شیوع بیماری های واگیر دار و قحطی در این کشور منجر شده است.

نیمی از بیمارستانها و درمانگاههای یمن بسته شده و سایر بیمارستانها و درمانگاهها نیز از کمبود شدید تجهیزات و داروهای لازم رنج می برند.

شمار مبتلایان به وبا به حدی است که بیمارستانها و درمانگاههای باقی مانده مملو از بیماران است. تعداد آنها به حدی است که پزشکان مجبور شده اند تا در چادرهای برپا شده یا حتی روی زمین به مداوای بیماران بپردازند.

همزمان صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرده است که در سایه جنگ یمن، چهار میلیون و پانصد هزار دانش آموز از رفتن به مدرسه محروم شده اند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس