کد خبر 763751
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
سید علی قاضی عسکر

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در جمع زائران اهل سنت حج را یک سفر معنوی و الهی توصیف کرد و گفت: محصول سفر حج باید تقوی و قرب به خدا باشد.

به گزارش مشرق، سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه سفر حج با دیگر سفرها تفاوت دارد، به تفصیل آداب سفر حج را بیان کرد و اظهار داشت: آداب سفر در حوزه حج و زیارت بسیار گسترده است و برای آن که حاجی به هدف اصلی برسد طراحی زیبایی شده است.

وی از توبه قبل از آغاز سفر، رفع کدورت و حل اختلاف و نزاع با دیگران، پاک کردن دل از کینه و طلب حلالیت به عنوان بخشی از آداب سفر یاد کرد و گفت: دل زمانی که می‌خواهد کانون محبت خدا شود باید از غیر خدا رها و قلب برای دریافت انوار الهی آماده شود.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) فرموده‌اند ما بهترین اموال مان را برای سفر حج هزینه می‌کنیم، افزود: زائر باید اموال خود را پاک کند و با هزینه پاک به حج بیاید.

وی زائران را به اخلاق نیکو و صبر و حوصله در زندگی جمعی توصیه کرد و گفت: حسن خلق موجب می‌شود همسفران از هم نشینی با شما لذت ببرند.

نماینده ولی فقیه دربخش دیگری از سخنان خود در بیان آداب معاشرت در اسلام اظهار داشت: فرد مسلمان باید با تبسم با برادر دینی‌اش روبرو شود، جوانمرد باشد، از راحتی خود برای راحتی دیگر همسفران بگذرد، راز نگهدار باشد و آداب و اخلاق اسلامی را رعایت کند.

وی افزود: مقدمات و آداب سفر حج تمرینی است که زائر متحول و در وجودش تغییر ایجاد شود.

سرپرست حجاج ایرانی آثار و برکات فردی، اجتماعی و سیاسی حج را فراوان دانست و مناسک حج و قراردادن کعبه در یک سرزمین بی آب و علف و در بین کوه‌ها را امتحانی برای مسلمانان دانست که آیا به دنبال خدا و تحول روحی و اخلاقی هستند یا نه؟

وی با اشاره به اینکه شیوه اعمال حج با دیگر اعمال متفاوت است در هیچ کجا چنین آدابی دیده نمی‌شود، اظهار داشت: زائری که می‌خواهد میهمان خدا شود لباس‌های فاخر و زینتی را از تن خارج و لباس احرام به تن می‌کند، لباسی که در آن گناه نکرده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر سپس به بیان حالات عرفانی مناسک حج پرداخت و با ذکر روایاتی از امامان معصوم در خصوص پذیرفته شدن فریضه حج گفت: خداوند ارحم الراحمین، اکرم الاکرمین، ستار العیوب و غفار الذنوب است و حاجی می‌تواند امیدوار باشد که باری تعالی او را بپذیرد.

وی افزود: زائری که پیش خدا می‌آید باید رفتارش با گذشته متفاوت باشد، از دنیا فاصله بگیرد، زبانش را کنترل کند، کسی را نیازارد و فقط خدا را ببیند و پس از اعمال حج، رشد و تربیت یافته بازگردد.

نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه کعبه محور عبودیت مسلمانان است ، گفت: زائران متحد و یکپارچه کنار این خانه جمع می شوند و حجرالاسود را که به منزله دست راست خداست استلام می‌کنند مثل آن که دست خود را در دست خدا گذاشته‌اند و اعلام می‌ن‌کند که از این به بعد محور و مسیر زندگی شان خداوند است و بعد شروع به طواف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در صورت بهره‌گرفتن از فرصت‌های این سفر، بزرگترین تحول در زندگی زائر رخ خواهد داد، افزود: روضه پیامبر باغی از باغ‌های بهشتی است که شما را در رحمت بی نهایت الهی غوطه ور می‌کند.

نماینده ولی فقیه همچنین توصیه‌هایی به زائران در خصوص ایام تشریق و رعایت دستور العمل‌های ابلاغی در رمی جمرات ارائه داد و به شدت از فضاسازی‌های منفی علیه حج که هنوز هم ادامه دارد، انتقاد کرد.

وی با اشاره به اینکه مطالب منفی منتشر شده در خصوص آب زمزم بدون داشتن اطلاعات کافی مطرح شده است، گفت: در روایت داریم آب زمزم بهترین آب روی زمین است و بررسی‌ها نشان داده که نیترات و آرسنیک موجود در آن نیز کمتر از حد مجاز است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه هنوز هم این گونه توطئه‌ها و شیطنت‌ها وجود دارد، ابراز امیدواری کرد با همکاری زائرین امسال بهترین حج برگزار شود و حجاج در پایان این سفر معنوی با سلامت کامل به کشور بازگردند.

وی از زائران خواست تا در حرمین شریفین برای رفع فتنه از کشورهای اسلامی، پیروزی ملت فلسطین و دفع خطرات و خنثی شدن توطئه‌هایی که جهان اسلام را فرا گرفته است، دعا کنند.

در این همایش حجت الاسلام هادی اکبری مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری نیز با بیان اهداف برگزاری گردهمایی کاروان‌های اهل سنت کشورمان، گفت: امسال ۱۵ هزار زائر اهل سنت از استان‌های مختلف به حج مشرف شده‌ و همه از راه اندازی حج خوشحال هستند و قدردان زحمات و تلاش‌های نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت هستند که هوشیارانه و با قاطعیت مسیر برگزاری حج را آماده کرد

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس