کد خبر 759069
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹
ولی الله سیف

سرانجام ولی‌الله سیف از سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر ادغام موسسات و بانک‌ها رونمایی کرد و خبر از تجمیع ۲ موسسه و یک بانک داد.

 به گزارش مشرق، بانک مرکزی چند وقتی است سیاست ادغام را در پیش گرفته اما مدتی طول کشید تا رئیس کل بانک مرکزی به صراحت آن را اعلام کند. سیف در برنامه تلویزیونی یکشنبه‌شب اعلام کرد که موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد هیچ مشکلی ندارند و سپرده‌گذاران آن نباید نگران باشند چرا که این دو نهاد از لحاظ مالی مشکلی ندارند. سیف در ادامه اعلام کرد قرار است موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر تجمیع شوند. طبق لیست بانک‌های مجاز بانک مرکزی، موسسه اعتباری کوثر دارای مجوز است و ثامن و مهر اقتصاد عنوان «در حال اخذ مجوز» دارند.

در یکی، دو ماه اخیر برخی شایعات موجب شده بود سپرده‌گذاران ثامن به شعب این موسسه هجوم برده و مشکلاتی را به وجود آورند اما اظهارات مسؤولان بانک مرکزی مبنی بر نبود مشکل خاص موجب آرامش در شعب ثامن شد. روزهای پایانی خردادماه برای سپرده‌گذاران موسسات ثامن و مهر اقتصاد آغازگر نگرانی و دلواپسی بود چراکه در آن ایام بازار شایعه‌پراکنی داغ شده بود و زمزمه ورشکستگی این موسسات دهان به دهان می‌چرخید.

آنچه بر نگرانی مردم دامن زد و تا امروز هم از آن نکاسته، اتفاقاتی بود که طی چند ماه اخیر برای موسسه اعتباری کاسپین رخ داد اما همان روزهای نخست که بازار شایعات داغ و به دنبال آن شعب موسسات نام برده پر شده بود از سپرده‌گذارانی که به قصد دریافت سپرده‌های‌شان آمده بودند، هم مسؤولان موسسات و هم مسؤولان بانک مرکزی اعلام کردند که مردم نگران نباشند، مشکلی در این موسسات وجود ندارد. هرچند افزایش مراجعه سپرده‌گذاران به شعب برای دریافت سپرده کار را برای برخی موسسات سخت کرد ولی بانک مرکزی اطمینان داد که این موسسات وضعیت خوبی دارند.

همان زمان هم البته این گمانه‌زنی مطرح بود که احتمالاً موسسات ثامن و مهر اقتصاد در کوثر ادغام خواهند شد. ولی در آن ایام بانک مرکزی اعلام کرد که هنوز برنامه‌ای برای ادغام ندارد و موسسات نیز به صورت جداگانه اخبار ادغام را رد کردند البته جز موسسه کوثر که رسماً اعلام کرده بود طرح ادغام در بانک مرکزی درحال بررسی است. چند هفته بعد از این وقایع و البته ادامه‌دار بودن مراجعه سپرده‌گذاران به شعب برای دریافت سپرده‌های‌شان، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از دوربین سیما به مردم اطمینان داد که موسسه ثامن و مهر اقتصاد هیچ مشکلی ندارند و در وضعیت خوبی به سر می‌برند. سیف به مردم گفت که بانک مرکزی بنا دارد موسسات ثامن و مهر اقتصاد را در کوثر تجمیع کند.

وی با بیان اینکه گاهی برخی موسسه ثامن‌الحجج و ثامن را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، افزود: موسسه ثامن در ابتدا با نام ثامن‌الائمه فعالیت می‌کرد که با تذکر بانک مرکزی نام خود را اصلاح کرد و اکنون مشکل خاصی ندارد. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه موسسه ثامن از نظر تعادل دارایی و بدهی متعادل است، گفت: حتی بانک‌هایی که هیچگونه مشکلی ندارند نیز اگر در مقطعی برای خروج پول مراجعه زیادی به آنها شود ممکن است با کمبود نقدینگی مواجه شوند و این مساله‌ای طبیعی است و مشکلی وجود ندارد. وی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد نیز مشکل خاصی ندارد و مدیریت این بانک به‌خوبی عمل کرده است، گفت: قرار است این بانک با موسسات ثامن و کوثر تجمیع شود. گفته می‌شود در صورت نهایی شدن تجمیع این موسسات و بانک مهر اقتصاد بزرگ‌ترین بانک غیردولتی کشور با نام بانک کوثر تشکیل خواهد شد.

ادامه ادغام‌ها و تجمیع‌ها


سیف هفته گذشته نیز خبرساز شد و اعلام کرد تعاونی‌های غیرمجاز وحدت، البرز ایرانیان و افضل‌توس زیر نظر ۲ بانک و یک موسسه فعالیت خواهند کرد تا دیگر هیچ موسسه غیرمجازی وجود نداشته باشد. طبق تصمیم‌ها مدیریت دارایی‌های تعاونی البرز ایرانیان به بانک تجارت، تعاونی وحدت به موسسه اعتباری ملل و تعاونی افضل‌توس به بانک آینده سپرده خواهد شد. بانک مرکزی امیدوار است با سیاست ادغام‌ها و تجمیع‌ها بتواند پرونده موسسات غیرمجاز را ببندد؛ پرونده‌ای که بانک مرکزی دولت یازدهم بارها و بارها در این ۴ سال درگیر آن بوده است. بانک مرکزی با توجه به تجربه گذشته خود اقدام به تجمیع و سپردن مدیریت دارایی‌ها به بانک‌های مجاز کرده است. تعاونی میزان به بانک صادرات، تعاونی ثامن‌الحجج به بانک پارسیان و ۸ تعاونی غیرمجاز به موسسه اعتباری کاسپین سپرده شد که این آخری هنوز در گیر و دار مشکلات عدیده است.


بررسی تخلفات بانک مرکزی در موضوع کاسپین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گزارش ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره تخلفات بانک مرکزی بابت موضوع کاسپین سه‌شنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان درباره آخرین وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری و تعیین تکلیف آنها، اظهار داشت: براساس جلسات و مباحث کارشناسی که در کمیسیون اقتصادی صورت گرفته در نهایت گزارش‌ها و اقدامات بانک مرکزی درباره ساماندهی مجموعه مؤسسات با نام و واژه کاسپین مورد قبول کمیسیون اقتصادی واقع نشد.

وی افزود: به دنبال عدم پذیرش گزارش بانک مرکزی درباره مؤسسات مالی و اعتباری تحت عنوان «کاسپین»، نهایتا کمیسیون درخواست کرد به دلیل تخلفات بانک مرکزی در حوزه عدم نظارت صحیح و قانونی و بموقع در ارتباط با موضوع کاسپین اعمال ماده ۲۳۶ شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: اعمال ماده ۲۳۶ قانون در کمیسیون چند هفته قبل به رای گذاشته شد و رای آورد و در نهایت گزارش آن برای قرائت در صحن مجلس آماده شد که با تعطیلات ۲ هفته‌ای مجلس مواجه شدیم. پورابراهیمی ادامه داد: به دلیل عدم تشکیل صحن علنی و حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه، ۲ هفته کار ما به عقب افتاد و قرار شد براساس توافقی که با هیأت‌رئیسه داشتیم در نخستین فرصت گزارش کمیسیون اقتصادی قرائت شود.

به نوشته فارس، وی ادامه داد: براساس مذاکرات صورت گرفته با هیأت رئیسه قرار شده است در اولین دستور کار صحن علنی گزارش ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره تخلفات بانک مرکزی بابت موضوع کاسپین (که شامل مؤسسات اعتباری داخلی می‌شود) قرائت شود که امیدواریم سه‌شنبه در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر همین اساس اضافه کرد: این گزارش سه‌شنبه یا چهارشنبه در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود و در صورتی که صحن رای دهد (پیش‌بینی‌ها حاکی از رای مثبت مجلس به این گزارش است) این پرونده مستقیما به دستگاه قضایی ارسال می‌شود، بنابراین ظرف این هفته - سه‌شنبه یا چهارشنبه - گزارش کمیسیون اقتصادی در صحن علنی قرائت خواهد شد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس