کاریکاتور

اختتامیه مسابقه بین المللی «ترامپیسم» صبح امروز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد و این رویداد برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش مشرق، اختتامیه مسابقه بین المللی «ترامپیسم» صبح امروز ۱۲ تیر ماه با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه، علی اصغر جعفری رییس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، مسعود نجابتی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، حجت الاسلام محمود دعایی، عیسی علیزاده رییس سازمان زیباسازی و جمعی از هنرمندان و مسئولان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که همزمان با سالروز شهادت شمار زیادی از هموطنانمان در اثراصابت موشک آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایرانی برگزار شد فیلمی در همین رابطه پخش شد. در ادامه شجاعی طباطبایی به ارائه گزارشی از روند اعلام فراخوان و آثار رسیده به جشنواره اعلام کرد که به گفته وی، طی یک ماه و نیم اعلام فراخوان یک هزار و ۶۱۴ اثر از ۷۵ کشور به دبیرخانه ارسال شد که بیشترین آثار این مسابقه از ایران با ۱۴۸ اثر، برزیل با ۵۹ اثر، اندونزی با ۳۴ و ترکیه با ۳۰ اثر بود.

وی همچنین گفت: هنرمندان بسیاری در این جشنواره ما را همراهی کردند که متاسفانه به دلیل اینکه اکثر آنها یا در شهرستان هستند و یا هنرمندان خارجی هستند امکان حضورشان در این مراسم نبود.

شجاعی طباطبایی ادامه داد: کاریکاتور زبانی بین المللی است و ما در فراخوان موضوعات مختلفی با موضوع ترامپ را در دو حوزه کارتون و کاریکاتور اعلام کردیم. در واقع این حرکت ما در راستای جنگ نرم اتفاق افتاد و در این یک ماه و نیم با اکثر استادان به‌نام کاریکاتور دنیا ارتباط برقرار کردیم. حضور چشمگیر هنرمندان دنیا نشان می دهد ما توانسته ایم اعتماد آنها را جلب کنیم و منطق ما برای هنرمندان دنیا پذیرفته شده است.

عیسی علیزاده نیز که در ادامه مراسم به دلیل همراهی شایسته سازمان زیباسازی با این رویداد و در اختیار قرار دادن ۳۵۰ سازه تبلیغاتی شهر تهران برای نمایش آثار این مسابقه مورد تجلیل برگزارکنندگان قرار گرفت در سخنانی گفت: تلاش داریم در این سازمان در مناسبت های مختلف سازه های شهری را در اختیار ترویج آن مناسبت ها قرار دهیم. از دو سال پیش به این نتیجه رسیدیم که کمپین هایی برای این مناسبت ها برگزار کنیم و از توان تخصصی حوزه هنری نیز سود برده ایم. از دوستانی که برای این مسابقه زحمت کشیدند تشکر می کنم و اعلام می کنم که هدف ما همکاری با همه نهادهای مختلف است و سازه های شهری را یک رسانه می دانیم.

علی اصغر جعفری نیز در این مراسم به عنوان بانی اصلی این رویداد بیان کرد: طی سال های متمادی آمریکا در حالی زخم های زیادی بر ایران وارد کرده که ادعای حقوق بشر هم دارد و این روزها در هفته حقوق بشر آمریکایی قرار داریم. هر چند آمریکای امروز دیگر آمریکای با نفوذ گذشته نیست و به شدت مورد سوال و ملامت از سوی مردم و دیگر کشورهاست.

وی ادامه داد: یکی از میدان های اثرگذار در بیان یک حرف به دنیا، عرصه هنر است. امام خمینی (ره) نیز زمانی که جنگ تحمیلی تمام شد گفتند جنگ بعدی در حوزه هنر و ادبیات است. امروزه آمریکا خصوصا علیه ایران و کشورهای مسلمان حرکت کرده است و اگر قبلا اثبات ددمنشی این کشور سخت بود به واسطه حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور این کشور حالا دیگر بسیار راحت است و دستشان رو شده است.

رییس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس گفت: مسابقه «ترامپیسم» یک اتفاق جهانی است و امروز در ۱۰ کشور و ۳۰ استان همزمان این نمایشگاه افتتاح می شود. همراهی هنرمندان بزرگ در ایران و دنیا نشان از توان این مسابقه در جذب هنرمندان دارد.

عزت الله ضرغامی در این مراسم با تاکید بر اهمیت فضای مجازی در انتقال نتیجه و ماحصل چنین برنامه هایی و همچنین بیان اهمیت کارتون و کاریکاتور در فضای مجازی گفت: برپایی مسابقه «ترامپیسم» هم اقدامی هنرمندانه است و هم مبتنی بر یک فرصت شناسی حرفه ای.

وی ادامه داد: کار هنرمندانه بسیار تاثیرگذارتر و عمیق تر از اتفاقات هیجانی است و باور و رفتار مردم را تغییر می دهد. هر حرکتی که با هنر آمیخته شود قطعا تاثیرگذار است و حوزه کاریکاتور و کارتون به سبب آنکه ظرفیتی هنری است که بسیار زود به بار می نشیند و با طنز آمیخته است امکان ارتباط و تعامل با گستره مخاطب بیشتری را دارد. با هنر کاریکاتور می توان واکنشی هنرمندانه و سریع تر به رویدادها داشت. 

ضرغامی بیان کرد: با آمدن ظرفیت فضای مجازی کاریکاتور خوراک بسیار خوبی برای این فضا شده است. این عرصه هم تهاجمی است، هم هنرمندانه و هم ارزان و سریع. برای همین قدرت انتشار در فضای مجازی بسیار اهمیت می یابد. اگر سوژه ها به درستی انتخاب شوند فضای مجازی کمک زیادی به پیشبرد اهداف ما می کند و خصوصا زبان تصویر که این روزها همه عرصه ها را در بر گرفته است و یک فهم مشترکی میان مردم دنیا ایجاد کرده است. برای همین شما شاهد پیشرفت روز به روز اپلیکیشن های فضای مجازی هستید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: محتوای این مسابقه از زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا فرمودند این آقا چهره واقعی آمریکا را نشان داد، تا آماده شدنش زمان کوتاهی را سپری کرد و این یک فرصت شناسی از سوی مسئولان برگزاری این رویداد است. آنها در زمانی کوتاه کاری بزرگ انجام دادند. 

رییس اسبق سازمان صدا و سیما گفت: امروزه دوره حقوق بشر فروشی شده است برای همین می بینیم ترامپ اولین کشوری که بدان سفر می کند عربستان است. غربی ها قبلا محافظه کارتر بودند و لااقل یک ظاهری را درباره حقوق بشر حفظ می کردند اما امروز همه چیز علنی است. من به هنرمندان متعهد کشورمان می گویم که اگر در کشور خودتان مهجور هستید فریب این مهجوریت را نخورید چون دنیا دارد شما را نگاه می کند و روشنفکران و هنرمندان دنیا با شما همراه هستند.

در ادامه مسابقه «ترامپیسم» در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزیدگان خود را به شرح زیر شناخت:

بخش کارتون

جایزه اول: میخائیل کونتوریس از یونان

جایزه دوم: سعید صادقی از ایران

جایزه سوم: موسیو پاراهران از کلمبیا

لوح تقدیر: لزیو جونیور از برزیل

لوح تقدیر: آنجل بولیگان از مکزیک

لوح تقدیر: شهرام شیرزادی از ایران

لوح تقدیر: پرمارکوارد اوتزن از دانمارک

لوح تقدیر: اد وکسلر از آمریکا

لوح تقدیر: علیرضا پاکدل از ایران

لوح تقدیر: کلایتون رابرت جانز از آمریکا

بخش کاریکاتور

جایزه اول: هادی اسدی از ایران

جایزه دوم: جواکوین آلدگوئر از اسپانیا

جایزه سوم: ادواردو با پتیستائو از برزیل

لوح تقدیر: شانکار پامارثی از هند

لوح تقدیر: ابوالفضل بهرامی از ایران

لوح تقدیر: گیلیزتو بوبادیلا از مکزیک

لوح تقدیر: زلاتی گئورگیف از بلغارستان

لوح تقدیر: رضا حمیدی مطلق از ایران

لوح تقدیر: ویکتور هنریکه از برزیل

لوح تقدیر: مسعود عسگری از ایران 

در این مراسم لوک دسچیمائکر یکی از داوران خارجی این مسابقه در ویدیویی درباره ۶ اثر برتر این مسابقه و تحلیل روی آنها سخن گفت.

همچنین پیام های ویدیویی هنرمندان خارجی که جزو نفرات اول تا سوم هر دو بخش بودند در سالن پخش شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس