انتخابات بریتانیا

در برخی مناطق بریتانیا مثل یورک و ولز بیش از نصف مردم کمتر از ۱۰۰ پوند پس‌انداز دارند، اما ویژگی خاص این انتخابات موجب شده احتمال پیروزی حزب محافظه‌کار از هر زمان دیگری بیشتر باشد.

سرویس جهان مشرق- هفت ماه پیش بود که اعلام شد ۴۰% از جمعیت جوان و میان‌سال بریتانیا حتی به اندازه ۱۰۰ پوند هم پس‌انداز ندارد. میزان پس‌انداز، ملاکی برای سنجش امنیت اقتصادی خانواده‌ها است. از آن زمان تا کنون امنیت جانی مردم بریتانیا نیز دچار اختلال شده و چندین اقدام تروریستی منجر به مرگ شهروندان شده است. با این‌همه عجیب است اگر بدانید طبق نظرسنجی‌ها حزب محافظه‌کار بریتانیا با اختلاف زیاد پیروز انتخابات ۸ ژوئن می‌شود.

در برخی مناطق مثل ایرلند شمالی، یورک، شمال غرب انگلستان، ولز و مانند آن وضعیت از آنچه گفته شد بدتر است یعنی بیش از نصف مردم از چنین پس‌اندازی محرومند. بیکاری و فقر در این مناطق نسبت به سایر بخش‌های بریتانیا آشکارتر است. در اتحادیه‌ای که ۲۸ عضو دارد، تنها ۱۱ کشور وضع بدتری از بریتانیا از نظر فقر دارند. از زمان وقوع بحران اقتصادی در ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی تا کنون که در بیشترِ سالها حزب محافظه‌کار بر سر کار بوده است (از ۲۰۱۰ میلادی)، صدها هزار شغل از دست رفته که بخشی از آن به دلیل کاهش بودجه خدمات عمومی دولت است.

ترزا می که با وجود حملات رسانه‌ای نیازی به مناظره با جرمی کوربین رهبر حزب محافظه‌کار نمی‌بیند، در نشست پرسش و پاسخ بی‌بی‌سی با پرسش غیرمنتظره‌ای از سوی یکی از حاضران روبرو شد

اما باز هم جای تعجب ندارد که همین مناطق رأی بیشتری به حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری ترزا می‌دهند زیرا عمده آنها طبق نتایج تفصیلی همه‌پرسی (شهر به شهر) راه حل مشکلات خود را خروج از اتحادیه اروپا می‌دانند، یعنی مأموریت اصلی ترزا می پس از انتخابات و آنچه اساساً موجب جایگزینی او به جای دیوید کامرون شد.

بنابر این احزاب رقیب در دوراهی پیچیده‌ای قرار گرفته‌اند. از سویی برای پیروزی نیاز به تأکید بر نارضایتی مردم دارند اما از سوی دیگر فرصت زیادی نیست که می بر سر کار آمده و تأکید بیشتر بر نارضایتی‌ها بیش از هر چیز نشانه لزوم خروج از اتحادیه است. سران حزب کارگر به ویژه کوربین مخالف رأی مثبت در همه‌پرسی برگزیت بود و حالا در برابر ترزا می که در آن زمان وزیر کشور و از موافقان جدایی بود، حرف زیادی ندارد.

نرخ رشد تولید داخلی بریتانیا در طول حاکمیت حزب محافظه‌کار نوسان شدیدی داشته است
میانگین رشد درآمد هفتگی خانوارهای بریتانیایی در طول ۷ سال اخیر بین یک تا دو درصد بوده است

حتی در موضوعات امنیتی نیز این دوراهی پابرجاست. از سویی باید برای زیرسؤال‌بردن عملکرد می و حزب محافظه‌کار به تداوم اقدامات تروریستی در کشورشان اشاره کنند، اما از سوی دیگر تا زمانی که ترزا می وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی بود، اتفاق قابل ملاحظه‌ای رخ نداده بود و از سوی دیگر به دلیل نقش مهاجران در این اقدامات، عملاً اصرار بر مقابله با تروریسم به معنای تأیید برنامه ترزا می برای جدایی از اتحادیه است.

بازی پیچیده‌ای است که برای احزاب رقیب، ‌ دوسرباخت است. این ویژگی یک انتخابات برگزیتی است. حتی تونی بلر از رهبران پیشین حزب کارگر اذعان کرد که اصلاً عجیب نیست اگر هواداران حزبش به توری‌ها رأی دهند زیرا این انتخابات به دلیل اهمیت برگزیت و لزوم همکاری برای انجام موفق آن یک استثنا است.

ترزا می در بیانیه انتخاباتی خود بر موجی سوار شده که به ویژه پس از برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در حمایت از برگزیت به راه افتاده است و از مردم خواسته اختلافات جناحی را کنار گذاشته، فعلاً برای مدیریت خروج موفق از اتحادیه پشت سر توری‌ها متحد شوند.
برای دانلود فایل اهداف و برنامه‌های انتخاباتی ترزا می روی اینجا کلیک کنید.

مردم بریتانیا سالها و بلکه دهه‌ها است که می‌شنوند مهاجران در کشور آنها شغل شهروندان ریشه‌دار بریتانیا را غصب می‌کنند، با فرزندان آنها ازدواج می‌کنند و حضورشان امواج خطرناکی از تعصب اسلام‌هراسانه و غیر آن را برانگیخته است. حالا همه آن تبلیغات می‌تواند به کار حزب محافظه‌کار بیاید تا در انتخابات پیشِ‌رو پیروز شود. این در حالی است که سیر کلی رأی‌دهی در برخی گروه‌های سنی به ویژه ۶۵ سال به بالا نیز کاملاً به نفع حزب محافظه‌کار در حال تغییر است که ما در گزارش دیگری به این موضوع پرداخته‌ایم.

بنابر این بیهوده نیست که ترزا می علی‌رغم وعده پیشین خود نتوانست در برابر وسوسه برگزاری یک انتخابات زودهنگام مقاومت کند.

منابع

http://www.consented.co.uk/read/40-of-working-age-people-in-uk-have-less-than-100-saved

https://tradingeconomics.com/united-kingdom

https://www.conservatives.com/manifesto

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس