مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بیکاری نه تنها یک بحران که به یک ابربحران در کشور ما تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: وظیفه اصلی کمیسیون اقتصادی، قانون گذاری و نظارت است و طبق تبصره ماده ۱۲ برنامه ششم مقرر شد که مصوبات جلسات شورای گفتگو ظرف سی روز کاری در دستور کار هیئت وزیران قرار بگیرد.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم که هم موانع کسب و کار رفع شود و هم تسهیل کردن فعالیت‌های اقتصادی و منطقی کردن اندازه دولت را در پی داشته باشد و لذا باید توانمندی های بخش خصوصی و راهکارهایی که بتواند این تنگناها را برطرف کند بشناسیم.

 سعیدی گفت: باید تندیسی از افرادی که در حوزه کسب و کار و ایجاد اشتغال تلاش می‌کنند اگر نتوان از طلا باید از چوب برایشان ساخت ما از کارخانه بازیافت خانم دکتر شیرزادی در کرمانشاه بازدید کردیم ایشان به عشق وطن آمدند و کار کردند.

وی افزود: بیکاری نه تنها یک بحران که یک ابربحران در کشور ما شده و هرکسی که  مانند خانم شیرزادی در زمینه ایجاد اشتغال همت بگمارد به نظر من باید کمکش کرد و از استاندار محترم خواهش می کنم بدهی هایی که شهرداری دارد پرداخت شود.

سعیدی گفت: ان شاءالله بتوانیم یک کنسرسیوم صادراتی و یک شرکت توانمند صادراتی در تک تک استان‌ها در صنعت کشور بسازیم و سیاست های تشویقی برای کارفرمایان در نظر بگیریم و با توسعه راه های کشور زمینه ارتقا شغل و کسب و کار را فراهم خواهد شد.

وی افزود: دغدغه نمایندگان در کمیسیون اقتصادی این است که در سطح کلان مشکلات و چالش های اقتصادی را برطرف کنند و ما قول حمایتمان را به شما می دهیم.

دکتر فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه اظهار داشت: کرمانشاه با داشتن تمدن دیرینه ایرانی اسلامی سابقه درخشانی از ایثارگری دارد.

وی بیان کرد: آنچه به عنوان دغدغه اصلی از سوی مسئولین استان مطرح می شود مربوط به بودجه است، در راستای تقویت بودجه استان، در مجلس گام‌های موثری را می توان برداشت اما به سرمایه گذاری بخش دولتی اکتفا کنیم.

بخش خصوصی در صف مقدم جهاد اقتصادی است

حسینی افزود: بیاییم بخش خصوصی را بازوی توانمند  و موثر و اصلی خودمان در هر استان بدانیم اگر این کار محقق شود و اگر دید مسئولان استان کما اینکه میدانم اراده محکم و قوی مسئولان استان بر حمایت از بخش خصوصی است در کنار نمایندگان محترم استان به نحوی که بخش خصوصی را که امروز صف مقدم جهاد اقتصادی هست ببینید با این دیدگاه در کنار بخش خصوصی باشید نه با دیدگاهی که غالبا در رسانه ملی متاسفانه منعکس می شود و بخش خصوصی و کارخانه دار و تولیدکننده را تضعیف میکنند. با دیدگاهی که بدانید بخش خصوصی جهاد اقتصادی می کنند، این بخش در شرایط سخت تحریم کار کردند و امروز مانند دکتر شیرزادی نخبه وطن پرست هستند.

وی بیان کرد: مهمترین کاری که می توان در راستای حمایت از تولید و اشتغال در سال جاری و  سالهای آتی انجام داد این است که بخش خصوصی را بطور جدی حمایت کرد و این حمایت باید در راستای استعدادهای منطقه و ظرفیت های استان باشد به نحوی که در چرخه اقتصاد ملی و کمک به ارتقا شاخص های کلان اقتصاد کشور منجر شود.

حسینی افزود: مسئولین و نمایندگان استان بیشتر نخبه های استان که بعضا در خارج از استان و کشور هستند را شناسایی کنند و حمایت کنید تا موانعی که پیشرو است کمتر شود. در برنامه ششم توسعه ما رشد ۲.۸ درصدی را داریم تصویب می کنیم در گذار به سمت افزایش بهره وری داریم.

وی تاکید کرد: صنایع و شهرک‌های صنعتی فعال در استان باید با دانشگاه ها مرتبط  شود و از طریق واحدهای کارآفرینی و اشتغال از نیروهای فارغ التحصیل استفاده کنید.

دکتر آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ سال جهاد و مدیریت جهادی است، اظهار داشت: دردی در صنعت و در استراتژی های اقتصادی کشور است که در همه استان ها مشترک است اما باید به دنبال درمان آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس ۳۳ درصد از کل مشکلات را می تواند حل کند، گفت:  ۴۸ مورد  از شاخص های کسب و کار دست قوه قضائیه است و همه آن دست ما نیست با این که مجلس در راس امور است و مرد از دامن زن به معراج می رود...

نخود ایرانی به خاطر بسته بندی و عدم اصلاح ساختاری و عدم انجام فرآوری های لازم از قیمت مناسبی برخوردار نیست

دکتر آقاپور علیشاهی بیان کرد: یکی از مشکلات این استان در رابطه با مناطق مرزی و صرافی ها است، یکی از شکایت هایی که در مناطق مرزی داریم درباره صرافی ها است و  این کار از کمیسیون اقتصادی بر می آید که صرافی های بخش خصوصی فعال شوند و فعالیت صرافی های دولتی هم بیشتر شود و ساعت فعالیتشان بیشتر شود.

وی افزود: در کرمانشاه کشت حبوبات را داریم، در ۲۰۱۷ از طرف سازمان جهانی فائو سال حبوبات نامگذاری شده از این ظرفیت باید استفاده کنیم بویژه از ظرفیت هم مرزی با عراق و مصرف بسیار زیاد نخود در بین کشورهای  استفاده کنیم اما آمارهایی که دیدم خیلی نگران کننده بود تا دو سال پیش ۳۵ هزار تن صادرات داشتیم اما امسال ۱۸ هزار تن واردات نخود داشتیم و این خیلی خطرناک است.

دکتر آقاپور علیشاهی گفت: نخود ایرانی متاسفانه به خاطر بسته بندی و عدم اصلاح ساختاری و عدم انجام فرآوری های لازم از قیمت مناسبی برخوردار نیست، باید پایلوتی در استان برای بحث مصالح ساختمانی تعریف شود و اگر تا ۶ تا ۹ ماه دیگر این سهم بازار را نتوانیم تسخیر کنیم این امتیاز را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه باید در استان کرمانشاه از شرایط پساتحریم و برجام استفاده شود، گفت: استان آذربایجان شرقی در جذب  سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۵ با ۲۰۰۰ میلیارد تومان رتبه یک شده است.

بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این جلسه گفت: ما باید ابتدا ساختارهای مدیریتی را در کشور اصلاح کنیم و بر اساس آن ساختار برنامه‌هایمان را بچینیم.

وی با اشاره به بیکاری ۲۲ درصدی استان کرمانشاه افزود: امروز وزیر کار در مجلس اعلام کرد که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به جمع متقاضیان کار اضافه می شود در حالیکه ما در حداکثر توان ۷۰۰ هزار شغل را توانستیم در سال گذشته ایجاد کنیم و ۵۵۰ هزار شغل کم داریم در ۴ تا ۵ سال آینده چه شرایطی خواهیم داشت اگر فرض کنیم ۳ و نیم میلیون بیکار داشته باشیم... تا سه سال آینده یک میلیون فارغ التحصیل لیسانس و دکتری به بیکاران ما اضافه می شود.

مبارزه با بیکاری جهاد ملی می خواهد

بهمنی گفت: ما امروز صحبت از رشد اقتصادی می کنیم رشد اقتصادی زیباست اما خوب است که ناشی از تولید و صنعت و مسکن و معدن باشد. درست است ۱۱.۶ درصد رشد اقتصادی داریم اما ۹.۶ درصد آن مربوط به نفت است، صنعت ما ۰.۳ درصد است، رشد مسکن ۱۷.۹ درصد منفی است که موتور محرکه اقتصاد در دنیا صنعت است و ۱۷۸ صنعت را به چرخش در می آورد.

وی گفت: مبارزه با بیکاری جهاد ملی می خواهد کارخانجات ما امروز یکی پس از دیگری تعطیل می شود اول باید حفظ شغل داشته باشیم، امروز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه کاره در کشور داریم .

بهمنی با اشاره به امکانات بالقوه استان کرمانشاه گفت: امروز باید به استان های محروم بیشتر برسیم، امروز تولید ما با نرخ ۲۴ و ۲۶ و ۲۷ درصد جواب نمی دهد انگیزه تولیدکننده در کشور وجود ندارد نرخ سود ۲۰ درصد برای بازرگانی هم جواب نمی دهد و می توان با دو یا سه بخشنامه اینها را پایین آورد. تورم یک رقمی نمی تواند سود بالای ۲۰ درصد داشته باشد.

شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با تاکید بر ضرورت اعمال کنترل و نظارت گفت: در مناطق مختلف کشور، مالیات ها باید برای انگیزه جذب سرمایه گذاری متفاوت باشد، سال قبل ۱۱میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی که ۱ میلیارد دلار آن انجام شده و امسال ۶۵ میلیارد داریم.

وی افزود: وقتی سود اقتصادی را برقرار نکردیم چطور جذب سرمایه گذاری کنیم، اگر فرصت را از دست دهیم عقب می مانیم، دو کمیسون اصل ۴۴ یا  رفع موانع تولید هم داریم. چرا فضای کسب و کار ما پیشرفت ندارد ما از سال ۹۰ که رفع موانع مصوب شد تا الان این قانون بعد از ۵ تا ۶ سال هنوز اجرا نشده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس