کد خبر 729040
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳
نرخ تورم نمایه

یک روزنامه اصلاح‌طلب از قول وزارت اقتصاد پیش‌بینی کرد نرخ تورم مجددا از ماه جاری دو رقمی شود.

به گزارش مشرق، یک روزنامه اصلاح‌طلب از قول وزارت اقتصاد پیش‌بینی کرد نرخ تورم مجددا از ماه جاری دو رقمی شود. معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم متوسط در این ماه(خرداد) دو رقمی خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی دفتر مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات این نهاد شاخص قیمت مصرف‌کننده در 12 ماه منتهی به خرداد 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 10/4 درصد افزایش خواهد یافت و بدین طریق پرونده تورم تک‌رقمی بعد از مدت یک سال بسته خواهد شد. این در حالی است که مرکز آمار نرخ 12 ماهه تورم در اردیبهشت امسال را 7/1 درصد اعلام کرده است.


دفتر مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد با بررسی روند شاخص قیمت‌های کالاهای مصرفی ماه‌های گذشته، پیش‌بینی‌ای هم از آینده این شاخص تا ماه خرداد امسال ارائه داده است. بر اساس این گزارش نرخ تورم 12 ماهه کشور در ماه پایانی بهار به 10/4 درصد خواهد رسید.


اگر این آمار درست باشد، می‌توان دو رقمی شدن تورم متوسط را( بر اساس ارقام دفتر مدل‌سازی) بعد از یک سال به نظاره نشست. بنابر آمارهای این نهاد در خرداد سال 95 که نرخ تورم متوسط برای نخستین‌بار در سال‌های دور وارد کانال یک رقمی(9/7 درصد) شد، در خرداد و بعد از یک سال به کانال دو رقمی می‌رسد.


در هر حال از نظر این پیش‌بینی‌کنندگان علت این امر بیش از هر چیزی افزایش قیمت گروه خوراکی‌ها خواهد بود. بر اساس این گزارش سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تورم منتهی به خرداد ماه امسال 44/4 درصد خواهد بود. براساس اطلاعات مرکز آمار هم در ماه‌های گذشته گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به طور نامتعادلی نسبت به دیگر گروه‌های کالایی دیگر شروع به افزایش کرده است.


بعد از گروه خوراکی‌ها که از سوی دفتر مدل‌سازی معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد به عنوان اصلی‌ترین عامل در افزایش شاخص کل معرفی شده است، گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در رتبه دوم قرار دارد.


این مرکز پیش‌بینی کرده که سهم این گروه در اجزای تورم 12 ماهه منتهی به خرداد به میزان 19/2 درصد باشد. بعد از این هم بهداشت و درمان با 11/1 درصد قرار دارد. در آن سوی دیگر طیف گروه‌های ارتباطات، تحصیل و هتلداری کمترین نقش را در این تورم بازی می‌کنند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    0 0
    تیرخلاص برای آنهایی که الکی برای روحانی سینه چاک دادن درراه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس