ابتکار

رئیس سازمان محیط زیست مدعی است، تالاب‌های خوزستان در حال آبگیری و مردم مشغول ماهیگیری اما واکنش نماینده اهواز و ماهیگیران به این ادعا یک جمله است:‌ «ابتکار دروغ می‌گوید.»

سرویس سیاست مشرق - در کنار بحران خوزستان همواره آنچه درد و رنج مردم این استان جنوبی کشور را افزون کرده است نحوه برخورد مسئولان مربوطه از جمله معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست با پدیده شوم ریزگردهاست.

در هفته‌های گذشته که ریزگردها به شبکه برق استان خوزستان آسیب رساند و متعاقب آن برق شهرهای این استان قطع شد و سپس تصفیه‌خانه‌هایی که با برق کار می‌کردند ازکار افتادند تا آب نیز قطع شود، ابتکار به همراه رئیس دولت یازدهم یک هفته دیر به این استان سفر کردند.

فریادهای نماینده اصلاح‌طلب اهواز : ابتکار دروغ می‌گوید

پس از حضور برخی از دولتی‌ها در خوزستان، در نشست بررسی این بحران که در اهواز برگزار شد، علی ساری نماینده اصلاح‌طلب مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سخنان معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که مدعی بود، تالاب‌های خوزستان در حال آبگیری هستند و مردم مشغول ماهیگیری در آن هستند با صدای بلند ضمن اعتراض به ادعاهای ابتکار از جای برخاست و با فریاد اظهار کرد: «چرا دروغ می‌گویی؟ کجای هور آب دارد که ما نمی‌بینیم؟!! کجا مردم خوزستان در حال ماهیگیری در تالاب‌ها و هورها هستند؟»

نماینده اهواز در حالی که استاندار خوزستان و حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی بدنبال ساکت کردن وی بودند خاطرنشان کرد: «خانواده من در نزدیکی هور زندگی می‌کنند کجای هور آب دارد که ما نمی‌بینیم؟!»

امام‌جمعه بندر هندیجان: آبگیری ۷۰ درصدی تالاب هورالعظیم دروغ بزرگ است

امام‌جمعه هندیجان نیز از جمله شخصیت‌های استان خوزستان بود که آبگیری تالاب هورالعظیم را دروغ خواند و گفت: «آبگیری ۷۰ درصدی تالاب هورالعظیم دروغ بزرگ مسئولان محیط‌زیست کشور بوده و صحت ندارد.»

حجت‌الاسلام‌ احمد ساری اصل اظهارداشت: بنده فرزند منطقه هور و بیش از 15 سال در مناطق حوزه هور العظیم امام‌جمعه بوده‌ام و از نزدیک شاهد بودم این تالاب بزرگ را مسئولان خشک کردند.

وی افزود: تالاب هورالعظیم یکی از منابع اقتصادی، محیط‌زیست بوده و مردم مناطق دشت آزادگان و مناطق کوچک اطراف هور از آن ارتزاق می‌کردند. در زمان‌های قدیم کارخانه، استخراج نفت، و دیگر شرکت‌های بهره‌بردار نبودند ولی معیشت مردم بهتر از این زمان بود.متأسفانه با آمدن شرکت‌های نفتی، استخراج نفت و احداث کارخانه‌ها مسئولان برای راحتی کار خود تالاب را خشک کرده و بدبختی را برای مردم رقم زدند.

امام جمعه هندیجان اضافه کرد: زندگی مردم قبل از این بهتر و مناسبت‌تر اداره می‌شد و هیچ‌گاه ما مشکلات ریزگرد نداشتیم اما تنها کسانی که برای منطقه و مردم بدبختی درست کردند همین مسئولان بی‌تدبیر و نالایق هستند که ما اکنون با مشکل خودساخته ریزگردها مواجه هستیم.

ابتکار: نمی‌دانم سرو صداها برای چیست؟

همین اعتراضات سبب شد تا معصومه ابتکار دوباره به دفاع از آبگیری هورالعظیم بپردازد و بگوید: «‌نمی دانم سر و صداها برای چیست و نمی دانم چرا این حقیقت، این خورشید تابانی که در آسمان است را عده ای می خواهند انکار کنند.»

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «از گروه‌های حقیقت‌یاب، از انجمن متخصصین محیط زیست  و تشکل‌ها و مردم دعوت می کنیم بروند تالاب هورالعظیم را ببینند، چیزی که عیان است را همه بروند ببینند. ضمن این که در حال حاضر نیز تصاویر ماهواره‌ای گویا است.»

انتقاد فعالان محیط زیست خوزستان از متهم شدن به سیاسی کاری

در همین رابطه، در راستای مناقشات چند ماه گذشته دولت با فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس استان خوزستان بر سر بحران‌های زیست‌محیطی در این استان و به‌ویژه ادعای معصومه ابتکار مبنی بر احیای تالاب هورالعظیم، این روزها منتقدان سازمان حفاظت محیط زیست بیش از هر زمان دیگری به سیاسی‌کاری متهم می‌شوند، رویکردی که واکنش‌های اعتراض‌آمیز فعالان محیط زیست این استان را به‌همراه دارد.

مسعود کنعانی، فعال محیط زیست استان خوزستان، طی یادداشتی با عنوان «جناب آقای رئیس‌جمهور، آینه شکستن خطاست!» رویکرد ماه‌های گذشته دولت را نسبت به انتقادات فعالان محیط زیست مورد انتقاد قرار داد.

وی در این باره نوشت: خوزستان شاید بعد از نزدیک به سه دهه، یعنی تقریباً پس از پایان جنگ تحمیلی دوباره به جهت پدیده شوم ریزگردها نقل محافل شده است. در این میان آنچه مشاهده می‌شود پایین بودن آستانه تحمل و نقدپذیری مسئولان امر و تلاش نامفهوم آنها برای فرافکنی و فرار از مسئولیت‌ها است، همان مسئولانی که در ماه‌های اول آغاز فعالیت خود، کنشگران و منتقدان را با این توجیه که هنوز در ابتدای کار هستند و از گذشتگان ویرانه‌ای سهم‌الارث آنان شده است، به عجول بودن و کم‌حوصلگی متهم می‌ساختند و در میانه راه با تسلط یافتن بر امور نیز ناقدان و پرسشگران را با چوب سیاه‌نمایی به سکوتی ناگزیر و ناگریز امر می‌فرمودند، اینک در پایان راه و پس از بروز و وقوع همان فجایع ناگواری که در طول این سالها به استمرار و با شیوه‌های مختلفی به آنان گوشزد شده است، متأسفانه باز هم آسانترین راه حل را خلاصی یافتن از همین منتقد و مطالبه‌گر بیچاره دانسته و با علم کردن شمشیر انتخابات، بهانه سال آخر همتایان پیشین خود را تکرار کرده و به‌جای پاسخگویی شفاف در خصوص  عملکردها، منتقدان را به جانبداری از رقیب و یا قصد تخریب و امثالهم متهم می‌سازند.»

عکس‌هایی که واقعیت آن زیر سئوال رفت

در پی همین مناقشات پورتال سازمان حفاظت محیط زیست، با انتشار مطلبی تحت عنوان «تایید حیات در رگ‌های هور» و تصاویری از این تالاب، خبر از بازدید جمعی از خبرنگاران استان خوزستان از تالاب هورالعظیم به منظور مشاهده مراحل احیاء و آبگیری این تالاب در روز چهارشنبه 11 اسفند داد.

در همین راستا، کانال روزنامه همشهری خوزستان نیز با انتشار نوشته‌ای در فضای مجازی تحت عنوان «سیاست یک بام و دو هوای محیط زیست خوزستان برای دعوت از رسانه‌ها»، دعوت گزینشی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از رسانه‌ها را به منظور بازدید از تالاب هورالعظیم مورد انتقاد قرار داده و ادامه می‌دهد: "در تحلیل عکس‌ها، برخی در طبیعی بودن آنها تشکیک کردند و آن را از پیش هماهنگ شده توصیف کرده اند به طوری که ماهی فروشانی که در عکس تصویرشان آمده را کارمندان یک نهاد توصیف کردند و ماهی‌ای که در عکس‌ها آمده را پرورشی و نه تالابی تشخیص دادند.» جالب اینجاست که این تصاویر در پایگاه‌های خبری استان خوزستان نیز بازتاب نداشت.

همچنین فایل صوتی از گفت‌وگوی خبرنگاران با صیادان و مردم محلی در هورالعظیم منتشر که در این فایل صیادان می‌گویند که هیچ ماهیگیری در تالاب وجود ندارد، این وانت حمل کننده ماهی خریدار صید تمام ماهیگیران است که باز بسیار اندک است. مرد دیگری نیز به زبان عربی می‌گوید که شوری و آلودگی  آب، ماهی‌ها را کشته و از بین برده است و حتی نیزار هم دیگر رشد نمی‌کند. این است صدای واقعیت آنچه که در هور العظیم می‌گذرد.»

این مناقشه هنوز هم ادامه دارد و ابتکار همچنان بر آبگیری هورالعظیم اصرار دارد و نماینده و شخصیت‌های استانی و مردم و ماهیگیران خوزستانی چنین ادعایی را رد می‌کنند. انتقاد مهمتر این است که ماجرای بررسی موضوع توسط کمیته حقیقت یاب که ابتکار خود پیشنهاد آنرا داده بود صورت نگرفته و ظاهرا به جای آنکه تشخیص صحت و سقم این ادعا با تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب، توسط انجمن متخصصان محیط زیست محقق شود، توسط اداره کل محیط زیست استان خوزستان به هیئتی متشکل از خبرنگاران گزینشی سپرده شد و باعث شد این مناقشه وارد حاشیه‌ جدیدی شود. 

http://www.mashreghnews.ir/news/694794

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951205001130

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/12/19/1349841

http://www.isna.ir/news/95121006934

http://www.mashreghnews.ir/news/699306

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/12/14/1344702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • سورنا IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    78 16
    تا کی مردم ایران و بخصوص ما خوزستانیها باید بی کفایتی ایشان را به محیط زیست و طبیعت تحمل کنیم ؟
  • امین IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    55 10
    دروغ باید بزرگ باشه تا افراد راحت باور کنند.
  • مهران IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    54 11
    ابتکار دیگه واقعا چی باید بهت گفت؟؟ تمومش کن مردم خسته شدن
  • خوزستانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    23 8
    در بی کفایتی و بی تدبیری خانم ابتکار شکی نیست و امیدی به این خانم نیست مسئله هورالعظیم تنها مربوط به ایران نمیشود دو سوم از مساحت این تالاب در عراق و بقیه درایران میباشد کشور عراق راه ورود آب شیرین را به هور بسته حالا ماباید علاوه بر تامین قسمت ایرانی هور باید زمینهای عراق را آبیاری کنیم و این در حالیست که آب ورودی هور که همان کرخه میباشد موجب آبیاری هزاران هکتار زمین بایر در خوزستان و تامین مالی هزاران خوزستانی شده است
  • . IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    24 8
    ابتکار نشانه بارز دولت روحانی و انتخاب وزرا و مدیرانش است ایشون نمونه بارزی است در این مجموعه البته به جز تعداد انگشتشمار که متخصص هستند باقی...
  • کارمند محیط زیست ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    31 11
    ما کارمندان محیط زیست از دست سیاسی کاری خانم ابتکار و دارودسته سیاسیش خسته شدیم ما منتظریم عمر دولت تمام شود
  • من ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    31 13
    این خانم یک سیاسی کار است نه دلسوز
  • بی دل IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    25 8
    مردم دروغ می گویند و ابتکار راست؟؟؟ مردم هوشیار باشند در انتخابات آینده
  • @@ IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    9 43
    فقط شما راست میگید با دولت محمودتون!!!!!!!!!!!!
    • د IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      19 7
      خدایش دست پاچه ای و چرت می گی
    • ناشناس IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      2 1
      آب بریز به اونجا که میسوزه
    • اصلاحی از حامد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
      0 0
      خوب شد این محمودجوووووووووووون اومد وگرنه شما چه کار باید می کردید!!!!!!؟؟؟؟....
  • احمدخواجوند IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    26 15
    تودولت تدبير چه كسي راست گفت كه حالا ابتكار خانم راست بگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس