روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» امروز شنبه اقدام به انتشار مصاحبه‌ای به نقل از یک نماینده دموکرات آمریکایی کرد، که با واکنش‌های مختلف کاربران فضای مجازی مواجه شده است.

آقای حضرتی لطفا نام نماینده دموکرات آمریکایی را بیاورید
گروه سیاست مشرق - روزنامه اعتماد در مقدمه این گفتگو و در توجیه عدم انتشار نام این نماینده دموکرات آمریکایی آورده است:‌ «براي روشن شدن برخي ابعاد مصوبات اخير مجلس نمايندگان و سناي امريكا در خصوص تمديد قانون تحريم‌هاي امريكا با يكي از نمايندگان مجلس نمايندگان امريكا گفت‌وگو كرديم. اين نماينده مجلس با توجه به فضاي موجود درخصوص چند و چون اجراي برجام ترجيح داد به شرط عدم افشاي نام خود گفت‌وگو كند. «اعتماد» با توجه به نياز به درك ابعاد متفاوت اين راي و تاثير آن بر برجام اقدام به انعكاس نظرات وي مي‌كند.»

این در حالی است که کاربران فضای مجازی به ویژه شبکه موبایلی تلگرام در واکنش به درج مصاحبه‌ ادعایی اعتماد، با گوشه و کنایه مصاحبه مذکور را نتیجه ذهن خبرنگار یا مدیران روزنامه اعتماد قلمداد کرده‌اند.

این فرد مجهول الهویه که روزنامه اعتماد مدعی است با وی مصاحبه کرده است در پاسخ به اين سوال كه آيا تمديد قانون تحريم 10 ساله ایران نقض برجام است، با اشاره به اينكه اين تمديد به معناي نقض برجام نيست، بیان می‌کند: «همه نمايندگان و سناتورهايي كه به اين تمديد راي داده‌اند به خوبي متوجه هستند كه اين تمديد نقض برجام نيست. اين قانون تمديد مي‌شود كه محتواي آن از بين نرود ولي تمديد آن تاثير چنداني در صحنه عمل ندارد، چرا كه اجراي مقررات تحريمي اين قانون بر اساس برجام تعليق شده است و بر اساس برجام، رييس‌جمهور و وزير خارجه امريكا وظيفه دارند با ارايه منظم اسناد حقوقي اجراي مفاد تحريمي اين قانون را در عمل تعليق كنند[1]

در ادامه در این مصاحبه بی نام آمده است: « خب در شرايط سياسي انتخاب ترامپ، اگر هشياري به خرج نمي‌داديم و حتي يكي از پيشنهادات موجود براي وضع تحريم‌هاي جديد تصويب شده بود، برجام امروز در شرايط كُما قرار داشت. من اين مصوبه را نشان مثبتي بر اراده امريكا براي بقاي برجام مي‌بينم.»

 همچنین در مصاحبه اعتماد با اشاره به اينكه پيشنهاد تحريم‌هاي جديد مخالفان برجام همه مردود شده‌اند، بیان شده است: « با همه پيشنهادها براي تحريم جديد مخالفت شد. اين يك موفقيت بزرگ براي ما و موافقان برجام بود و بعد يادتان نرود كه اين موفقيت در فضاي انتخاب شدن ترامپ به دست آمد.»
 
جالب اینجاست که در این مطلب مصوبه تمدید تحریم‌ها نشانه اراده امريكا براي ادامه برجام توصیف و ذکر شده است: « در شرايط سياسي انتخاب ترامپ، اگر هشياري به خرج نمي‌داديم و حتي يكي از پيشنهادات موجود براي وضع تحريم‌هاي جديد تصويب شده بود، برجام امروز در شرايط كُما قرار داشت. من اين مصوبه را نشان مثبتي بر اراده امريكا براي بقاي برجام مي‌بينم.»
 
در پایان این مصاحبه ادعایی حدس زده شده است که اوباما اين مصوبه را امضا كند چراکه او عملا با حمايت بسيار بالاي مجلس نمايندگان و سنا كاري نمي‌تواند بكند. حتي در صورت وتو كه خيلي غير محتمل است، سنا وتوي او را باطل خواهد كرد.

استدلال کاربران فضای مجازی در حالی رنگ و بوی نزدیکی به واقعیت به خود می‌گیرد که تاملی در محتوای مصاحبه ادعایی روزنامه اعتماد نشان می دهد که متن گفتگوی مجهول الهویه (!) روزنامه اعتماد با توجیهات و به در و دیوار زدن‌های برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب تشابه جدی دارد.

پیشنهاد می‌شود جناب آقای الیاس حضرتی برای رفع ابهام از مخاطبان روزنامه اعتماد، کمترین اقدام ممکن را در رفع این ابهامات به کار برده و با مشخص کردن نام نماینده دموکرات از اتهاماتی چون «جعل مصاحبه برای توجیه نقض برجام» و «توجیه و طرفداری تلویحی از مصوبه ضدایرانی مجلس نمایندگان امریکا»، « به نفع برجام و نظام خواندن تمدید تحریم‌ها»، « افتخار آمیز و موفقیت خواندن تمدید 10 ساله تحریم‌های ضدایرانی»، « غیرهوشیارانه خواندن اعتراض به تحریم مجدد ایران به بهانه نجات برجام» و  ... خود و دست اندرکاران روزنامه اعتماد را مبرا نماید.



[1] http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=61399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • محمد ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    به یابنده یک روده راست در شکم آقایان جایزه میدم
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    آقا مشخصه ساختگیه کدون نماینده امریکایی اینطوری به نفع ایران صحبت می کنه و دلسوزی می کنه ... اگر اینطوری چرا 100 درصد علیه ایران رای دادند؟؟؟
  • یوسف بهلولی ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام اینا رسما از تحریم هم دفاع میکنند و توقع دارند ملت حرفهای پوچشون رو باور کنند. و در ثانی گور پدر اون نماینده آمریکایی مگه اون کیه که ما بخاطر حرفهای اون از حقوقمون عقب نشینی کنیم. اگه اینطوریه که خود معاون سخنگوی کاخ سفید گفت اینا به برجام لطمه نمیزنه حتما ما هم باید بگیم چشم. بابا این لیبرالها بدنبال نقشه های جدید هستند بهشون اعتنا نکنید ولی دستشون رو رو کنید. امروز باید عاشورایی عمل کرد چون ایران کربلای زمان شده.
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    هر چه آن خسرو کند شیرین بود. وقتی امر مقام منیع کدخدایی باشد که ماست سیاه است پس حکما سیاه است و رعیت بی هویت را چه کار جز گفتن سمعا و طاعه؟
  • حسین ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    کلا ببینید سیاست دو مدل هست ، یا سکولار و ماکیاولیستی هست که هدف وسیله را توجیه میکنه ،حالا می‌خوای دروغ بگو جعل خبر کن یا جنگ درست کن یا هر کار دیگه‌ای که باشه برای رسیدن به هدف مجاز مثل آمریکا که منطقه ما را به خاک خون کشید و میلیونها انسان از ویتنام تا عراق و افغانستان به ناحق کشته شدند برای هدف و این خمیر مایه تفکر صهیونیستی هست حالا چه رنگ کپیتالیسم بهش بزنیم چه رنگ کمونیسم اصل و خمیر مایه همون هست. یک مدل سیاست دیگه هم هست که اخلاق و مسائل انسانی‌ را ملاک عمل قرار میده و به جان انسانها ، و حقوق حتی ملتهای حتی فقیر و امثال اینها احترام می‌گذاره و نهایت تلاشش را میکنه که از دروغ و توطئه و مسائل ضدّ انسانی‌ پاک باشه ، خوب این فقط مختص به اسلام نیست ، تمام ادیان ابراهیمی که تحریف نشدند همین شیوه ملاک عملشون بوده ، به همین دلیل هست که روسیه وقتی‌ که شوروی و کمونیستی بود به شدت مخالف و دشمن جمهوری اسلامی بود ولی‌ در سالهای اخیر که مسیحیت ارتدوکس و روحانیون مسیحی‌ امثال الکساندر دوگین به شدت سیاست روسیه را متأثر کردند میبینیم که همکاری و همفکری در بسیاری (نه همه) از مسائل وجود داره که این نشاندهنده نزدیکی‌ دیدگاه اخلاقی‌ و انسانی‌ این دو کشور هست. مخلص کلام اینکه این حضراتی (حالا با هر اسم و عنوانی ) که از سیاست مدل غربی حمایت می‌کنن و علاقه دارند به اون خوب از اصل غربی هدف وسیله را توجیه می‌کند که شالوده سیاستهای غرب هست هم کاملا پیروی می‌کنن ، خوب دروغ توطئه و تهمت و.... جزئی‌ از این سیاست هست ، مگر می‌شه از ظرف آب روغن بیاد بیرون ؟ از کوزه همان برون تراود که در اوست!
  • مهدي ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    بايد روزنامه هاي زنجيره اي و مواجب بگيران كدخدا رو درك كرد خيلي سخته در اين شرايط بزك كردن چهره زشت امريكا براي همينه كه به اين دروغ هاي شاخدار متوسل مي شوند. اگر دفاعي نداريد لااقل لال شويد و دروغ نگوييد لطفا
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    بدبخت ملتی است که رسانه های اون فشار و ظلم بر مردم را با هزار دوز و کلک توجیه می کنند
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    وطن فروشی و خیانت که شاخ و دم نداره.
  • یحیی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    این گونه اظهارات و جانب حق نشان دادن شیطان بزرگ بیانگر نوعی وادادگی تعدادی افراد مرعوب ، غرب زده ، وطن فروش و پست می باشد که تمام آمال و آرزویشان برقراری رابطه با سرکرده نظام سلطه به هر قیمتی می باشد حتی به بهای چوب حراج زدن به منافع ملی و عزت و اقتدار کشور.طبق کلام صریح و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب تمدید قانون داماتو نقض آشکار برجام است و ولاغیر. برفرض صحت اظهار نظر نماینده دموکرات آمریکای جنایت بیشه تغییری در صورت مسئله ایجاد نخواهد شد، اصل آن است که برجام نقض شده و در قبال این تعهد ننگین ساده لوحانه همه چیز را از دست دادیم و چیزی بدست نیاوردیم.
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    همه دروغ می گویند غرب گرا شرق گرا...
  • عبدالله ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    بیایم فرمایش مولایمان امام حسین را سرلوحه زندگیمان قراردهیم اگر پیبند به دین نیستیم لااقل ازاده باشیم اقای حضرتی چقدر تغییر وچرخش مگر دنیا قراراست برای شما چگونه بچرخد بیدار شو مگر خبر نمی کند وظیفه شما بیان حقیقت به مردم است نه قلب واقعیات
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    با این حساب یه چیزی هم بدهکار شدیم
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    این بسیار وقیحانه است! برای بزک کردن امریکا لااقل سعی نکردند لحن خودشون را تقلید کنند! برخی جاهاش توهین به شعور مخاطبه رسما!!
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    بی بی سی ملعون هم به نمایندگان کنگره دسترسی نداره بعد روزنامه اعتماداونوقت؟
  • آریا ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    ای آقا حالا بنده خدا یه خالی بسته.... اینم یچیزی تو مایهای کلید هست که گفتن با این کلید تمام مشکلات حل میشه..... ماهم باور کردیم..... خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    این اقوام !! همه با هم روده ی راست ندارند !!!!!!!! ----------------------------------------------------------------- چیکار کنیم از دست این تدبیریان بی تدبیر و کاسبان تحریم و پسا تحریم و برجام و پسا برجام و کدخداییان و متوهمان ؟؟؟ !!!!!
  • محمد1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    اینها کلی زور زدند تا ممری برای ابراز ارادت و خاکساری به کدخدا باز کنند حالا می ترسند این راه بسته شود پس توهین های به قول حضرت امام ره آن "ترویست های بالذات" را توجیه می کنند
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    نمونه ای کوچک از توهم تدبیریان !!!!
  • grubbs ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    شما بهتره به فکر دروغ های روزنامه خودت باشی مشرق. مردم خودشون میدونن کی راست میگه کی دروغ
  • امين ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    يعني شماها همگي علم غيب داريد كه فهميديد مصاحبه ساختگيه ؟ در اين كه آمريكا دشمن قسم خورده ما و بسيار مكار هست هيچ شكي نيست ولي حداقل يك درصد هم شك كنيد كه مصاحبه ساختگي نيست. ايشون به عنوان يك مسلمان ادعا كرده قرار شده اسمس از طرف نياد بعد شما ميگيد بيا اسمشو اعلام كن ؟؟ منم نميگم واقعيه ولي مسلماني و دستور دين ما حكم ميكنه اينقدر عجولانه قضاوت نكنيم
  • علی6 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    به نظر من قضیه خیلی ساده تر از این حرفا حل شده، خود تیم مذاکره کننده خیلی واضح گفتن که این کار نقض برجامه، دیگه اینهمه تفسیر نیازی نبود که، اصن گیرم که اینو رسما خود برنی سندرز گفته باشه، مسلما از جواد ظریف که بیشتر در جریان متن برجام نیس...
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    دوتای دیگه از طرف منم اضاف کن..... از رو نمی رن این بزک کنندگان شیطان بزرگ . چقدر وقیح و بی سروپاهستن.
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    حالا هرجور شده میخوان این بدتر از قرارداد ترکمان چای و قرارداد 1919 را خوب جلوه بدهند اما زهی خیال باطل بالاخره روزی میرسد دراینده بسیار نزدیک که خود موافقان بدجام اعتراف میکنند نباید به شیطان بزرگ اعتماد کرد دنیای غرب ورژیم منحوس وکودک کش صهیونیستی دارد به ما میخندند چرا که با دست خودمان برای خودمان دام درست کرده ایم
  • محمد ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    من نمیدونم عزیزانی که در مورد برجام نظر میدهند برجام را خوانده اند یا نه؟ در برجام کاملا به تحریم ای اس آی اشاره شده و قرقرار بر این هست که تحریمهای رفع شده در برجام طی دستور رئیس جمهور آمریکا معلق گردند یعنی تمدید این تحریم نقض برجام نیست. حالا فرض کنیم که برجام نقض شده ما باید چیکار بکنیم اونو خراب بکنیم مگه قرار نیست اگه نقضی صورت گرفت در سه سطح برسی بشه؟ حالا عجله دلواپسان واسه چی هست چرا میخواند اونو بر هم بزنند؟ چون آنها کاسب تحریم هستند و دودش به چشم مردم بدبخت میره! مگه ما تحریم بشیم وزرا وکلا پولدارها ککشون می گزه؟ تو را خدا عجول بازی را بذارین کنار بذار ین با عقل حرکت بکنیم و نذاریم کاسبهای تحریم خون ما را بیشتر از این بمکند
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    کاسبان برجام لطفا استعفا بدهید...
  • dasa ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    زنده باااااد جناب حضرتی نماینده "متعهد و واقعی آمریکا" در مجلس !!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    آخه یک نماینده آمریکائی میاد با یک نشریه زرد و به قول خودمان در پیتی مصاحبه میکند من که میگم خدا کند این مصاحبه راست باشد چون نشاندهنده اوج ذلت و بدبختی آمریکائیهاست که با همچین نشریه رده چندمی و زردی مصاحبه کرده و قدرت ایران را میرساند که چقدر دشمنانش بیچاره شده اند ، خخخخ حالا این نشریه ها و کاسه لیسهای آمریکا بروند دم تکان بدهند شاید یه استخوان گیرشون بیاد
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    حالا واقعا کاسب تحریم کیه ؟؟؟؟
  • ناشناس ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    حالا بر فرض اوباما تحریمهای هسته ای داماتو را تعلیق کند 4 هفته دیگر ترامپ می آید و هم تحریمهای تعلیق شده را احیاء می کند و برجام عملا"لغو می شود.
  • مسعود ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    به قول حمید رسایی برجام برای برخی به گوساله سامری تبدیل شده که آنرا می پرستند !
  • ناشناس ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    اگر اوباما وتو می کرد شاید باور می کردیم اما امضاء اوباما مهر تاییدی بر نقض آشکار برجام است .
  • رضا ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    فکر کنم توی مغز روزنامه های زنجیره ای هم بتون ریخته شده..
  • کیا ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    اگه ادعا درست باشد ؟کاری نداره این یعنی دروغ و تشویش اذهان دادستان بعنوان دروغ می تواند در دادگاه ادعا را ثابت یا مصاحبه حعلی تلقی و درخواست کیفر نماید کار شاقی نیست...........
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    "این مصوبه نقض برجام نیست".کثافت های خائن حرام خوار سگ در خانه اوباما خواسته اند حرف خودشان را از زبان یک آمریکایی بزنند. انقدر مرد نیستند و انسان هم نیستند که از ترس واکنش مردم حرفشان را خودشان بزنند. خاک بر سر خائن های آمریکاپرست. خاک بر سر کسی که کسی که به این ها رای دهدو اینها را نشناخته باشد.
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    اوباما وتو هم کند من باور نمی کنم
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    اینا زمان قبل از تحریم کاسب قبل تحریم بودن. زمان تحریم با توصیه خودشون کاسب تحریم شدن. زمان مذاکره کاسب مذاکره. حالا هم کاسب توافق و برجام. کلا کاسب جماعت فقط به فکر منافع کثیف خودشه. لعنت بر لیبرالیسم و لیبرالهای منفعت طلب کثیف
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    داداش بیدار شود آب سنگین رفت کارخونه خراب شد فوردو شده مهد کودک اورانیوم غتی شده نابود شد خون دانشمندامون ریخت ابهتمون بین ملتهای مستضعف از بین رفت مسخره همه شدیم توی دنیا اونوقت میگی عجول نباشید والله حماقت هم حدی داره
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    اسم نماینده کنگره الیاس جان کربی یا الیاس جان کری توهمین مایه ها
  • محمد ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    حرف دل من راگفتی دوست عزیز
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    احتمالاً در خواب مصاحبه کرده و متوجه شده نقض برجام نیست . و این نتیجه ذهن خبرنگار یا همان ( توهم ) است .
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    امین عزیز اگه مصاحبه ساختگی نیست ، خوب اسم نماینده را منتشر کنند لطفا
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    ملت رو مشنگ فرض کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس