محمدرضا خباز استاندار سمنان در حالی از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد انتقاد کرده که دیروز حادثه برخورد دو قطار در حوزه مدیریتی وی رخ داد که با کمبود امکانات و امدادرسانی صحیح همراه بوده است.

گروه سیاست مشرق – حادثه برخورد دو قطار در سمنان که موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از هموطنان‌مان گشت یکی از تلخ‌ترین وقایع این چند روز اخیر بود. شاهدان عینی این واقعه دلخراش از کمبود امکانات و عدم خدمات‌رسانی سریع و درست به مجروحان و حادثه‌دیدگان سخن گفته‌اند و از این موضوع گلایه کرده‌اند.

یکی از شاهدان عینی که در قطار حادثه دیده بوده است از دیر رسیدن و کمبود وسایل امکانات و همچنین تعداد اندک امدادگران برای کمک به مصدومان حادثه که اعلام شده 44 نفر در آن کشته و 103 نفر مجروح شده‌اند، گلایه کرده و بیان می‌کند که اگر امدادگران به موقع در محل حادثه حضور می یافتند جان تعدادی از هموطنان‌مان نجات می یافت. وی از دیرکرد دو الی سه ساعته امدادگران و تعداد اندک چرخ بال‌ها و تجهیزان آنان خبر داده است.

این موضوع توسط محمدرضا خباز استاندار سمنان در گفتگوی تلویزیونی بیان می شود که در اسرع وقت بوده اما وقتی رضا رشیدپور مجری برنامه از استاندار می‌پرسد که شاهدان عینی چیز دیگری می‌گویند،‌ وی عنوان می‌کند که اسرع وقت ما یعنی در حدی که در توان بوده است که همان دو الی سه ساعتی است که شاهدان گفته‌اند.

 دهن‌کجی استاندار سمنان به قربانیان حادثه برخورد دو قطار/ آقای استاندار لغو یک سخنرانی مهم‌تر است یا جان هموطنان؟

اما با این اوصاف به نظر می‌رسد استاندار سمنان این کمبود‌ها را در حوزه مدیریتی خود ندیده است و دغدغه دیگری جز جان هموطنان ایرانی در سر داشته زیرا وی در مصاحبه‌ای که روز 4 آذرماه انجام داده و صبح روز شنبه ( 6 آذرماه) در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان منتشر شده است به انتقاد از لغو سخنراني علي مطهري در مشهد پرداخته و خود را مشغول موارد سیاسی خارج از حوزه مدیریتی خود کرده است.

در این راستا، محمد رضا خباز لغو سخنراني مطهري در دانشگاه مشهد را غيرقانوني خوانده و بیان کرده است: دادستان مشهد اگر دليل محكمي در رد و عدم برگزاري اين سخنراني داشت، بايد در همان جلسه شوراي تامين، دلايل و براهين خود را ارائه مي‌داد، نه اينكه بعد از تصويب، خود شخصا اقدام به لغو آن كند.

وی با بيان اينكه مشكل از آنجايي شروع مي‌شود كه برخي‌ها خود را فراتر از قانون مي‌دانند، اضافه كرد: متاسفانه برخي‌ها قانون را متناسب با خواسته شخصي خود و گروه خود تحليل مي‌كنند.[1]

جالب اینجاست که موضوع لغو سخنرانی علی مطهری نزدیک یک هفته‌ای است که در رسانه‌های جریان اصلاحات به طور کاملا سیاسی و پرحجمی تبلیغ و پیگیری می‌شود و آقای استاندار نیز برای اینکه از قافله عقب نماند، خودی نشان داده و خارج از حوزه وظایف خود درباره استان خراسان سخن گفته است. اما در خصوص اینکه متاسفانه عدم امدادرسانی به موقع جان تعدادی از هموطنانمان را به خطر انداخته و برخی را به کام مرگ کشانده، از کمبود امکانات سخن گفته و حتی عملکرد خود را مناسب خوانده است. در اینجا به نظر می‌رسد اشتغال مسئولان به مسائل سیاسی بعضا خارج از حوزه کاری‌شان آنان را از وظایف اصلی‌شان دور می‌سازد. اغلب با بروز حادثه و بحرانی مسئولان دولتی بیان می‌کنند که غافلگیر شده‌اند اما باید گفت که مدیریت بحران مدیریت حوادث غیرمترقبه و غافلگیر کننده است و آمادگی برای چنین حوادثی است. با این حال اگر در حادثه برخورد دو قطار مسئولان آمادگی لازم را داشتند و خود را مشغول کارهای دیگر نمی‌ساختند نتیجه بهتری از این حادثه تلخ به دست می‌آمد.

این در حالی است که در ماجرای لغو یک سخنرانی که این‌همه رسانه‌های حامی دولت به آن می‌پردازند و خباز نیز درباره آن سخن گفته، رئیس‌‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان فراکسیون امید مجلس و ... وارد شده و تعداد زیادی از نیروهای سیاسی جناح اصلاحات معطوف به این ماجرا شده‌اند.

متاسفانه در این زمینه بحرانی در مدیریت بحران کشور شکل گرفته است که آن عدم امدادرسانی صحیح و به موقع به هموطنان‌مان و بدتر از آن اولویت‌دهی به مسائل دسته چندم سیاسی به جای منافع و امنیت ملی است که این روزها رسانه‌های حامی دولت و مسئولانی که در این حوزه وظیفه و مسئولیت دارند به آن بی‌توجهی می‌کنند و خود را مشغول مسائل با اولویت بسیار کمتر می‌کنند و جالب اینجاست که برای آن نیز ضریب اهمیت بیشتری قائل هستند، اما باید گفت که یک سخنرانی لغو شده را می توان دوباره برگزار کرد اما نمی‌توان جان یک هموطنان را دوباره به او  بازپس داد.



[1] http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/170475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    پست رانتی نتیجه ای جز این ندارد...
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    علی مطهری شده برای اینا نون و آب ... الان هموطنان آذری جزغاله شدن تو قطار کی جوابگوست ... علی مطهری درباره امام رضا اون صحبت ها رو نمی کرد تا سخنرانیش لغو نمی شد... یکمی به مردم فکر کنید تو بحران ها اینطوری وا نمونید
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    هر دو مهم است البته اگر سایت مشرق ناراحت نمی شود از مهم بودن خفقان نماینده مردم
  • حميد ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    يعني بازم موج استعفها در كشور شروع ميشه با يه حادثه؟
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    ضمن عرض تسلیت به خانواده بازماندگان خودتون نوشتین "حادثه " برخورد دو قطار! ولی لغو سخنرانی مطهری "حادثه" نبوده! در اولی باید اهمال کنندگان مجازات بشن و در دومین کسانی که به عمد مانع سخنرانی قانونی شده اند
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    مجید جان دلبندم مدیریت بحران یعنی اینکه یک حادثه رو قبل از وقوع پیش بینی و براش امکانات لازم داشته باشید. اینا حتی یه کپسول اتش نشانی هم نداشتن... چندمی گیری اینطوری ماله می کشی؟؟؟ جون هموطنات و اگر مادر و خانواده خودت باشه از یه سخنرانی کمتر ارزش داره؟؟؟
  • هاتف ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام اگه ممکن است مصاحبه اول را نگاه کنید که ابراز خوشحالی می کنند که ریلها سالم ماندند انگار بلانسبت یه عده گوسفند کشته شدند .فقط باعث تاسف است.
  • مهدی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    مطهری، به امام رضامون توهین کردی،دفعه آخرت باشه اگه با دینمون در بیفتید با همه دنیاتون در میفتیم.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    خصوصا اگر قرار باشه با دری وری های اون نماینده دولت اعتدال که آب همه وعده هاشو تو سبد برای مردم اورده بتونه فرافکنی کنه و حواس ها رو از خلف وعه هاش پرت کنه شما اعتدالی ها و اصلاح طلب ها تف روی زمین بی حساب نمیندازید بعد الکی تا سطح رئیس جمهور از یکی مث مطهری دفاع کنید؟! عمرا فعلا مطهری براتون نون داره
  • مهدی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    برخی ها قانون را متناسب با خواسته خود تحلیل می کنند! برخی ها هم مسئولیت را متناسب با حجم شکمشان تحلیل می کنند جناب استاندار!
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    حادثه قطار بدلیل خطای انسانی بوده است و نشانه سوء مدیریت در وزارت راه است .
  • مهرداد ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    نظر جنابعالی درباره لغو 62 مورد سخنرانی منتقدین دولت چیست ؟!
  • ناشناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    برای استاندار سمنان متاسفم .
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    این آقای استاندار توانش و گذاشته روی مطهری توان کم اورده دو سه ساعت دیر رسیده ...کناه داره اذیتش نکنید
  • amir ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    اسم این دولت به جای تدبیر وامید باید میشد دولت پرروها واز خود راضی ها
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    کاش فیلم مصاحبشو با رشید پور می زاشتید.مردم ببینن ک چطوری صحبت می کنه. می گه برای خانواده های قربانیان تسهیلات قرار دادیم نیان مردشون رو براشون می فرستیم... اونکی هم که دیه شون رو می ده دیگه چی؟
  • مهدی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    ازاصلاح طلبان جزاین هم انتظارنمیره .
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    ضمن عرض تسلیت به جهت این حادثه دردناک این دومین حادثه مرگبار قطار در این خط ریلی بود وباید مسئولین راه اهن سمنان همگی بر کنار شوند وهمچنین استاندار به عنوان مسئول این افراد
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    قیاس مع الفارق است. لغو سخنرانی یعنی لغو یک حق انسانی که نباید از هیچ کس سلب شود ولی تصادف دو قطار حادثه ای است طبیعی که در همه جای جهان رخ می دهد.
  • حسن ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    مهم تر اینه که یکی نیست به خاطر بی حرمتی نسبت به امام هشتم موضع بگیرد
  • عدالت ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    0 0
    خیلی احمقی ، یک سخنرانی را با این حادثه مقایسه می کنی ؟
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام، قابل توجه دوسانی که از استفای آقایون تعجب میکنن اولا در صورت استفای مسئول مربوطه قوه قضائیه راحتتر مورد رو بررسی میکنه دوماً در صورت برنامه ریزی مدیران جهت مانور یا آموزشهای درست و صحیح و امتیاز دهی به این آموزشهای تکمیلی در حین کار میتونن از بروز این چنین حوادثی جلوگیری کنن و نقاط ضعف بخشها رو پیدا و رفع نقص کنن حالا اگر مرکز کنترل یا پرسنل یا تجهیزات باشه فرقی نمکنه با خرید . تعویض دستگاههای یا کارایی پرسنل کاملا مشخص میشه. سوماً برای هر مشکلی در هر نقطه ای از راه و یا هر فصلی می بایست توسط افراد بسیار کار آزموده و کارشناسان خبره در زمینه های لازم کتاب راهنمایی در مرکز کنترل موجود باشه که همیشه این کتاب در حال تغییر و تکمیل هست چون ممکنه حرکت قطار ها و یا نوع و سرعت اونها تغییر کنه و یا ... لذا مشکل دیر رسیدن آتش نشانی، بالگرد و آمبلانس یا عدم و جود آینه در سر پیچ و دیگر تجهیزات فقط بهانه است و بایستی از قبل پیشبینی میشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس