کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حمایت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از برجام گفت: نتانیاهو در ابتدا نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و این دامی بود که برخی در داخل کشور در آن افتادند و برخی نیز از این موضوع استفاده تبلیغاتی کردند.

 به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تغییر موضع نتانیاهو در خصوص برجام پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در یکی از جلسات استماع کنگره به این نکته اشاره کرده بود که افرادی که در ابتدا مخالف برجام بودند، الان همراه هستند و برجام را تایید می‌کنند و کری در این جلسه از نتانیاهو هم به عنوان یکی از این افراد اسم برده بود. 

وی افزود: متاسفانه قبل از نهایی شدن برجام در داخل کشور زمانیکه نقدی درباره برجام ارائه می‌شد، عده‌ای نسبت به منتقدان ادبیات بدی را به کار می‌بردند، رئیس‌جمهور منتقدان را کم‌سواد و بیسواد عنوان می‌کرد و آقای هاشمی‌رفسنجانی نیز منتقدان را به نوعی به رژیم صهیونیستی ارتباط داده بود و سیاست‌های آنها را در راستای اهداف این رژیم دانسته بود.

* نتانیاهو در نقش پلیس بد

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه از ابتدا نتانیاهو به دو دلیل با برجام مخالفت می‌کرد، عنوان کرد: نتانیاهو نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و این دامی بود که برخی در داخل کشور در آن افتادند و برخی نیز از این موضوع استفاده تبلیغاتی کردند.

ایزدی با اشاره به حمایت سی و چند نفر از شخصیت‌های برجسته اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی از برجام تصریح کرد: لیست این افراد موجود است، جملاتی که نسبت به برجام گفته‌اند جالب است، آنها می‌گویند دستاوردهایی که از طریق برجام برای رژیم صهیونیستی به دست آمده است هیچ وقت از طریق روش‌های نظامی نمی‌توانستند به آن برسند.

وی ادامه داد: نتانیاهو ادبیاتی را طراحی و نقش پلیس بد را در انتقاد از برجام ایفا کرد و عده‌ای نیز با سر در این دام افتادند.

* کاسبی رژیم صهیونیستی با برجام

این کارشناس با بیان اینکه نتانیاهو در این بازی به دنبال کاسبی خود بود و به هدف خود نیز رسید، گفت: نتانیاهو به بهانه برجام می‌خواست پول بزرگی را از آمریکا بگیرد و 3 میلیاردی که رژیم صهیونیستی به صورت سالیانه از آمریکا می‌گرفت، در سال جاری افزایش یافت.

* برجام گشایشی برای ایران ایجاد نکرده است

ایزدی با اشاره به اینکه عده‌ای در کنگره آمریکا واقعا در ابتدا مخالف برجام بودند، اظهار داشت: اینها دغدغه‌شان این نبود که برجام نظارت‌ها را بر ایران بیشتر می‌کند یا بحث اقلام دوگانه در برجام وجود دارد، این موارد برای آنها خوب بود و دلیلی نداشت از این بندها ناراحت باشند.

وی افزود: نگرانی آنها این بود که نکند برجام تحریمی را تعلیق کند یا گشایشی برای ایران ایجاد شود، الان دیگر آن نگران‌ها در آمریکا وجود ندارد، چرا که در عمل برجام گشایش جدی‌ را برای ایران ایجاد نکرده است و آنها دیگر مخالفتی با برجام ندارند.

* ترامپ برجام را پاره نخواهد کرد 

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه برجام توافق خوبی برای آمریکا است و ترامپ برجام را پاره نخواهد کرد، تصریح کرد: ترامپ از ظرفیت‌های برجام در حوزه‌های نظارتی و برای فشار بیشتر به ایران استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ترامپ در حوزه سیاست خارجی سابقه‌ای قوی‌ ندارد، نتانیاهو نگران است که یک زمانی بخواهد براساس شعارهای انتخاباتی خود عمل کند که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جدید آمریکا این کار را نخواهد کرد، چرا که برجام هم برای آمریکا و هم برای رژیم صهیونیستی توافق خوبی است.

* امیدواریم افرادی که منتقدان را محکوم می‌کردند، عبرت بگیرند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با ابراز امیدواری نسبت به اینکه افرادی که در داخل کشور از ادبیات نامناسب نسبت به منتقدان استفاده می‌کردند از این وضعیت عبرت بگیرند، تصریح کرد: اگر در آن مقطع به نظرات منتقدان توجه می‌شد، الان برجام این وضعیت را نداشت.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: برخی به جای اینکه در دام‌هایی که نتانیاهو برای کشور طراحی کرده است،‌ بیفتند به این نکته توجه کنند که بحث سیاست خارجی و آمریکا یک بحث تخصصی است و از این جهت اگر کسی در این حوزه تخصص نداشته باشد، به همین اشتباهات دچار می‌شود و فکر می‌کند که رژیم صهیونیستی مخالف برجام است و بعد از گذشت یکی دو سال مشخص می‌شود که اینگونه نبوده و این رژیم با برجام موافق است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • قیطران از روستای حی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    اقای ایزدی توچقد سادای بکل برجام را اسراییل نوشته برا نابودی ایران
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    شما هم ما رو مسخره کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس