کد خبر 523660
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایران توانمندی‌های هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی بالایی دارد و آمریکا با برجام به دنبال محدود کردن این توانمندی‌هاست.

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در ادامه نشست خبری کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای که امروز برگزار شد، گفت: ما درباره برجام در کشور قوانینی داریم که باید ببینیم آیا اجرا شده است یا خیر.

وی افزود: دولت به این قوانین توجه نکرده و این دغدغه وجود دارد که اگر به همین سبک پیش برویم در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تفاوت‌های اساسی واژه‌های لغو، تعلیق و متوقف شدن تحریم‌ها یادآور شد: روز گذشته از سوی آمریکا تحریمی لغو نشد و حتی تحریمی تعلیق هم نشد و فقط متوقف شدند که آنهم یک بازه زمانی 120 تا 180 روزه را شامل می‌شود و پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا دوباره می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌ها ادامه یابد یا خیر.

ایزدی با بیان اینکه اصل طراحی برجام بر این بوده که در حوزه هسته‌ای و سایر حوزه‌ها ایران را محدود کنند، اظهار داشت: توانمندی‌های منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای و مدیریت مباحث داخلی ایران بالاست و آمریکا با برجام به دنبال این محدود کردن این توانمندی‌ها می‌باشد که آزادی جاسوسان آمریکایی یکی از نمونه‌های آن است.

وی ادامه داد: طی 120 روز آینده اگر با پروژه نفوذ غرب جاسوس جدیدی در کشورمان دستگیر شد، ما برای عدم لغو تحریم‌ها نیاز به آزادی آنها نداریم؟

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به آزادی سریع 10 تفنگدار آمریکایی از سوی ایران گفت: آزادسازی کمتر از 24 ساعت آنها چه ارتباطی با برجام داشت و آیا نگرانی از احتمال به تعویق افتادن روز اجرای برجام وجود نداشت؟

ایزدی خاطرنشان کرد: در ماجرای PMD راه برای بازگشت باز گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در متن بیانیه اراک نیز کلمه آب سنگین وجود ندارد در حالی که اصرار مقام معظم رهبری بر حفظ ماهیت آن بوده است، افزود: طرف مقابل از برجام برای مدیریت ایران در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کند که آثار آن در کنگره آمریکا و طرح‌های ضد ایرانی جدید آن قابل مشاهده است.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات ضد ایرانی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: آنها اعلام کردند که برجام را قبول ندارند و پس از کسب ریاست جمهوری به دوره گذشته بازخواهند گشت و اگر ما نسبت به نقض برجام عکس‌العمل جدی نشان ندهیم، طرف مقابل به نقض مستمر آن تشویق می‌شود.

ایزدی با ذکر این نکته که طرح‌های ضد ایرانی در کنگره پس از برجام افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: طی چند سال گذشته ما 5-6 طرح ضدایرانی داشتیم اما پس از برجام شاهد بیش از 30 طرح ضدایرانی هستیم.

وی افزود: درخواست‌مان از دوستان دولتی این است که به قوانین مرتبط به برجام برگردند زیرا ادبیات مرتبط با انتخابات که در سخنان آقای روحانی وجود دارد، درباره برجام برای کشور مشکل‌ساز خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه بر اساس قطعنامه 2231 چماق شورای امنیت بالای سر ایران خواهد بود، یادآور شد: آنها هر زمان که بخواهند می‌توانند از این قطعنامه استفاده کنند زیرا همه قطعنامه‌های پیشین در آن تجمیع شده است.

ایزدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس پروتکل الحاقی هر کشوری باید برنامه 10 تا 15 ساله خود را به آژانس ارائه دهد، از مقامات مسئول در ایران خواست که متن برنامه‌هایشان را منتشر کنند. زیرا به گفته وی بر اساس برجام زمان رسیدن به 190 هزار سو بیش از 147 سال خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: وضعیت غنی‌سازی در کشور نیز مبهم است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    0 0
    مرگ بر شکم پرستان پر مدعا مرگ بر کسانی که روزنه های عزت و امید را با سیمان پر کردند مرگ بر امریکا
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کاملا درسته نباید با وادادگی و کوتاه امدن های بیمورد امریکا را بدعادت کرد! انها چرا باید برای انتخابات ما برنامه ریزی کنند؟ چرا مجال چنین گستاخی را به انها می دهیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس