کربلای معلی امروز میزبان میلیون‌ها زائر عزاداران حسینی است، زائرانی که از راه‌های دور و از اقصی‌نقاط جهان خود را به بین‌الحرمین رسانده‌اند تا 1400 سال پس از شهادت سید و سالار شهیدان، وفاداری خود به او را با فریادهای «لبیک یا حسین» اعلام کنند.

به گزارش مشرق، اینجا کربلای معلی است، شهری که به حکم عقل باید اکنون در بحرانی‌ترین وضعیت قرار گرفته باشد و با کمبود آب و غذا و خدمات اولیه مواجه شود، چرا که صدها برابر بیش از آنچه ظرفیت دارد، زائر در خود جای داده! اما این حساب و کتاب‌ها کار عقل است و کربلا آمدن کار دل. الحمدلله به لطف و عنایت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جمعیت میلیونی زوار نه تنها گرسنه و بی‌سرپناه مانده‌اند؛ که با وفور نعمت مواجه‌اند.

اینجا قدم به قدم موکب برپاست و تا جایی که چشم کار می‌کند نذری توزیع می‌شود، تنوع نذری‌ها هم بی نهایت است؛ از انواع غذاهای پختنی و سرخ‌کردنی گرفته تا اقسام کباب‌ها. اینجا برای دریافت کباب کوبیده و جوجه‌کباب و کباب‌ترکی به زائر التماس می‌کنند! واقعاً کجای دنیا چنین چیزی است؟!

زائران از ملیت‌های گوناگون و از اقصی‌نقاط کره خاکی خود را به سرزمین مقدس عتبات رسانده‌اند، از پرچم کشورهای حاشیه خلیج فارس و شرق و غرب آسیا گرفته تا کشورهای اروپایی و پرچم‌هایی از قاره سیاه که شناختن آن نیاز به مراجعه به اینترنت دارد. حسین(ع) هیچ مرزی نمی‌شناسد و متعلق به هیچ ملیت و قوم و نژاد خاصی نیست، شخصیتی است جهانشمول که پس از گذشت 14 قرن همچنان خون پاک او در دل عاشقانش حرارت می‌افروزد و شعله می کشد.

دسته‌های عزادار به زبان‌ها و گویش‌های مختلف خود را به شارع الجمهوریه می‌رسانند، از شارع قبله الامام الحسین(ع) وارد حرم مطهر حضرت می‌شوند و پس از طی کردن بین الحرمین و رسیدن به حرم قمر بنی‌هاشم(ع)، از شارع‌العباس خارج می‌شوند. این مسیر یک و نیم کیلومتری آنقدر مملو از جمعیت و سیل مشتاقان است که گاه تا سه ساعت و بیشتر طول می‌کشد. هندی‌ها و پاکستانی‌ها به رسم خود، اعراب به شیوه خود، ایرانی‌ها باسبک و سیاق گرم خود و دیگر ملیت‌ها هم به هر طریقی که در آیین و زبان آن‌ها مرسوم است، به ساحت سید و سالار شهیدان و سقای دشت کربلا عرض ادب می‌کنند، می‌گریند، ناله سر می‌دهند، حاجت دل بازگو می‌کنند، دست آخر با آرمان‌های حسینی پیمان می‌بندند و برای ظهور فرزندش دعای فرج می خوانند.

بیرون از حرمین شریفین، عبور و مرور به کندی اما با صبر و گذشت زائران همراه است. نیروهای هیأتی، حشد الشعبی، کادر پزشکی و هلال احمر، پلیس عراق و تک‌تک زائران کمک می‌کنند تا نظم و امنیت شهر برقرار باشد. اینگونه می‌شود که طی ده روز اخیر 20 میلیون زائر به کربلا می‌آیند و بر می‌گردند و کوچکترین اتفاق ناگواری رخ نمی‌دهد.

کجا غیر از پیاده‌روی اربعین را می‌توان مثال زد که میلیون‌ها زائر از چهل کشور جهان با فرهنگ‌های گوناگون یکجا جمع شوند و نه تنها میانشان تنش و اصطکاکی ایجاد نشود، بلکه رفاقت و صمیمیت بینشان موج بزند؟! اینجا پای زائر اباعبدالله را ماساژ می‌دهند، لباس او را می‌شویند، آب و غذا دستش می دهند، او را به خانه دعوت می‌کنند و بهترین پذیرایی‌ها را به عمل می‌آورند و در یک کلام تکریمش می‌کنند. و همه این‌ها به لطف سیدالشهداست.

کربلای حسین(ع) امروز میلیون‌ها عاشق و دلداده را در خود جای داده است. زائرانی که از راه‌های دور و از قاره‌های مختلف جهان خود را به خیابان بهشتی بین‌الحرمین رسانده‌اند تا 1400 سال پس از شهادت سید و سالار شهیدان، وفاداری خود به آرمان‌های حسینی را با فریادهای «لبیک یا حسین» اعلام کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس